Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

MIG, vilka delar slits? Bör man köpa på sig?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Paxman (trådstartaren)

#1 » 23:44:13, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Årets julklapp till mig själv blev en begagnad Telmig 203/2 inklusive 5L Atal-flaska. Vad jag kan bedöma är den i mycket gott skick, och efter lite skrubbande ser den knappt använd ut. Jag tror att jag fick den till ett ganska bra pris med tanke på att den ändå verkar vara hyfsat potent.

Jag har läst mååååånga trådar om att köpa svetsar och en sak som är frekvent återkommande är bristen på reservdelar till äldre svetsar. Telwin har idag ett omfattande reservdelssortiment, men hur länge håller de det till just min svets frågar man sig ju.

Därför tänkte jag höra med er kunniga här på forumet om vilka delar som brukar slitas. Jag tänkte att om det inte är några jättepengar kanske det är värt att köpa på mig ett litet eget reservdelslager. Slangpaketet har jag förstått är både känsligt och nästan en förbrukningsvara, men eftersom det är Binzel-koppling (Euro) på svetsen känner jag inte att det är nödvändigt att ha ett paket i reserv.

Jag har verkligen inte planer på att svetsa mycket, men det kan ju bli mer ju mer jag lär mig och inser möjligheterna. Dock är jag arketypen av en hobbyfixare, så jag tror knappast att jag kommer svetsa upp en 5 kg trådrulle på ett år ens.

Tacksam för tips och idéer!
Mvh
/Fred
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige



Northern Sweden welding

#2 » 07:53:18, 28-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt som är i kontakt med tråden slits mest. Men det vanligaste är nog kontaktmunstycken och matarhjul. Om ja svetsar så lite som du beskriver så skulle jag nog inte ligga med något jättelager av dessa. Kanske bara kontaktmunstycken och lite andra slitdelar längst fram på pistolen.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

Mattias Petterson

#3 » 11:34:44, 28-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konktaktmunstycke, gasmunstycke och trådledare.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Paxman (trådstartaren)

#4 » 12:33:45, 28-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren!

Matarhjul har jag tänkt mig, det finns tom på Classe i sjön som reservdel för 42 spänn så det är ju inte mycket att snacka om. Kontakt- och gasmunstycken är väl nästan att betrakta som förbrukningsdelar när vi pratar MIG-svetsning. Dessa hoppas jag är av standardtyp så jag kan köpa dem på typ Biltema.

Så det är inget i själva elektroniken som är värt att ha i reserv?
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige

mimeck

#5 » 18:13:22, 28-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktmunstycken bör du ju ha hemma ett antal av. Om resten av delarna ser fina ut idag så behöver du nog inte byta dom på länge.
Kanske grejjerna längst fram slits lite extra om man är nybörjare och inte får till det riktigt.

Om gasmunstycket (nu menar jag röret som sitter längst fram på handtaget) är av dålig kvalite' så kan det brännas upp fort. Det har jag varit med om.
Har i princip bara bytt trådmunstycken och några gasmunstycken dom senaste 15 åren med esab (lae315). Den har gått många timmar och ofta med dåligt material.

Har aldrig bytt matarhjulen. Det är dubbel trådmatning på esaben. Det kanske minskar slitaget.

Har säkert bytt nått mer. Speciellt längst fram på handtaget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Paxman (trådstartaren)

#6 » 20:44:18, 28-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är trådmunstycken och kontaktmunstycken samma sak? Längst fram på handtaget är det väl bara två saker man kan byta, eller är det fler?

Jag vet ju inte hur mycket svetsen gått innan jag fick den, så även om den inte kommer gå mycket i min ägo är kanske vissa delar redan lite slitna.

En sak jag upptäckt är att röret på handtaget inte går att vrida på...det trodde jag att det gjorde på alla svetsar. Den svets jag hade tillgång till när jag var ung, en ganska billig Clas Ohlson-svets, har jag bestämt för mig att röret kunde vridas så det gick att svetsa i lite knepiga positioner.
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige

mimeck

#7 » 18:17:34, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trådmunstycke och kontaktmunstycke är nog samma sak.

Du kanske kan byta lite andra småsaker längst fram på handtaget.

Tex. hållaren som man skruvar fast trådmunstycket i. På min svets strömmar gasen ut genom en liten hylsa med hål. Den går att byta men det behöver man nästan aldrig göra.

Ser det sönderbränt/utslitet ut så byt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Paxman (trådstartaren)

#8 » 13:33:43, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdaterar här lite...

I förra veckan var jag hos lokala svetsmaskinsfirman med mitt slangpaket. Jag hade köpt kontaktmunstycke och gasmunstycke tidigare, men tyckte att de inte riktigt passade så som jag hade sett framför mig. Gasmunstycket glappade lite mot gasdiffusiorn (?, mässingsröret där kontaktmunstycket skruvas i och gashylsan träs över) samt att kontaktmunstycket inte verkade gå att gänga i helt. Gashylsan som satt på pistolen när jag köpte den såg ut att ha blivit hopklämd en smula för att sitta, samt att kontaktmunstycket hade fått sin gänga kapad så bara ett par varv av gängan fanns kvar. Vid närmare inspektion såg jag att inne i diffusorn finns en smal fjäder (trådledaren?) som stack fram för långt. Ytterligare inspektion av diffusorn avslöjade att den nog var ganska sliten.

Väl med slangpaketet hos maskinfirman fick jag prata med deras "slangpaketsexpert", en trevlig och intensiv kille troligen någonstans från Sydamerika. Han såg direkt att diffusorn var sliten och dessutom att den saknade den fjäder som ska vara lindad runt den för att hålla gashylsan. Han knallade bort till deras stora sortimentskåp och plockade fram rätt grejer. Jag påpekade fjädern som jag tyckte stack fram för långt, men han sa att det inte var några problem, kontaktmunstycket trycker tillbaka den när det gängas in. Han skruvade ihop allt och nu är pistolen i nyskick! Konstnad: 150 spänn!

Jag kanske åker tillbaka dit och köper på mig några fler av dessa delar för säkerhets skull, även om det känns som att de är standardgrejer. Det kanske dröjer 20 år innan jag behöver byta dem, men då kanske de inte finns att få tag i längre.

Kontaktmunstycke och gasmunstycke har jag bestämt att jag inte ska köpa på Biltema. De kostar så lite på t ex Flinks, och då är det märkesdelar (ESAB, Kemppi etc), och man ska inte vara dumsnål. Ev. gör jag en beställning från en webbutik som säljer reservdelar till just Telwin och passar då på att beställa matarhjul också.
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se