Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Bilplåt

62 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera svetsning här

Svejsan (trådstartaren)

#1 » 00:03:51, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla,

50+ här som svetsat lite till och från med pinne, gas, mig/mag och nu också tig. Inget proffs alls, nån gång kan jag få till en snygg svets.

Nu har jag blivit inblandad i grabbens A-traktor bygge och skulle uppskatta lite råd om att svetsa i bilpåt, ej rost utan kapa och svetsa ihop delar. Det är en Volvo 745 det handlar om ifall det säger något om plåttjocklek.

Miggen har 0.6mm tråd (0.8 med men det går bort nu tänker jag). Jag har svetsat dörrarna med den och det blir ganska höga svetsar och mycket slipning efteråt. Det går att få till en mer platt svets men då går det in så mycket värme i plåten att det slår sej. Det har ändå varit hanterbart i dörrarna, det har inte slagit sej jättemycket. Lutar åt att hålla på att punkta punkta punkta.

Nu är det dags att svetsa ihop taket och det är där som jag vacklar hur jag ska göra. Vi fick till spalten mellan takbitarna hyfsat bra, spalt mellan 0-1 mm och har näst upp det. Helsvetsar jag med miggen nu så kommer det att slå sej och bli mycket efterarbete. Det vill jag undvika, vill det ska bli bra såklart. Vet att det blir slipning och spackling och vill hålla nere det.

Fick en tig-svets idag och har testat den lite. Det är en helt annan kontroll än med miggen, här ser man ju vad som händer. Svetsade upp en pinne på 1 mm plåt och det är helt hanterbart. Fogarna blir jättebra åtminstone utan spalt. Helt annan nivå på ström (och därmed värme). Men det är också all tig-svetsning jag gjort, kanske en halvtimme då.

Så jag undrar vad finns det för varianter för att få en bra svetsfog på taket?

Tack för svar
Håkan var upptaget så det blev Svejsan :)
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige



magloman

#2 » 00:12:40, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit! :grin:

Är bara lekman men hög ström o snabbt svetsande tillför minimalt med energi. Svetsa korta strängar, kanske 5-10mm sen kyla med tryckluft. Sen lämna en bit, kanske 50mm? Sen gå ett varv till o köra 5-10 långa. Kylning hela tiden.

...det är vad jag hört iaf. TIG hjälper. Har testat lite på rostfritt men det är ännu jävligare o svetsa utan det slår sig :S

Kommer nog mer svar från folk som vet snart
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ehnebom

#3 » 00:13:29, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med mig brukar man få punkta, och då göra det med 15-20 cm mellanrum. När du satt punkter hela vägen så fortsätter du bygga på med punkter på varje sektion. Till slut sitter det ihop, och har förhoppningsvis inte slagit sig.
Ju längre man låter kallna desto mindre slår det sig

2 personer gillar det här inlägget.
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

MaChrill

#4 » 01:01:48, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Punkta ihop med miggen, sen limmar/tätar du ihop. Försök inte helsvetsa, då får du mycket spackeljobb. Ca 4 mm mellan punkterna, på olika ställen hela tiden. TIg kan du glömma när det gäller karosseri rep. 0.8 funkar bra.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Loke

#5 » 01:59:26, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man svetsar bilplåt punktar man för det mesta, högst sällan att man helsvetsar, kanske i vissa utsatta lägen att man kan göra en sträng men som nämts så är det högst sällan. Ett verktyg som jag använder hela tiden på plåt som syns, dvs utvändigt på bilarna är en kombinerad fals och håltång just för bilplåt.

Man falsar kanten på den befintliga plåten på bilen och sen gör man hålen på plåten man svetsar dit med samma tång, på så sätt får man den nya plåten att överlappa den gamla, mycket enklare än att böka med någon typ kant i kantsvetsning. Efter att svetsningen är utförd så slipar man till punkterna, klart för spackling. Eftersom plåten sällan slår sig vid punktsvetsning så går det inte mycket spackel heller.

Då man punktat plåten när man använt fals och håltången kan man ibland tycka att det ser lite svagt ut, då punktar man en vända till med några punkter mellan kanten på plåten man nyss svetsat dit och på bilens plåt. kan kanske behövas om det är ett område som plåten "fjädrar" på, är också en sån där grej som man lär sig att avgöra ju längre man håller på.

Det är ingen absolut regel hur och var man falsar, man kan både ha fals och hål i samma plåt, eller ha hål på bilens plåt och fals på plåten man svetsar dit, allt beror ju på hur det ser ut där man ska svetsa men det vanligaste och enklaste är att göra som jag beskrev ovan, dom gör även på det sättet i filmen jag hittade.

Jag använder migsvets med gas och kör med 0,6 tråd till bilplåt, Gäller att man punktar på olika ställen så att inte plåten blir varm och slår sig, man skapar sig inte merjobb i onödan liksom, detta kommer man på efter att man svetsat några timmar. För övrigt skulle jag inte komma på tanken att använda tigsvetsen för att svetsa bilplåt, dels för att den avger mer värme men i synnerhet för att det inte rätt verktyg för denna typen av jobb, sånt kan dom hålla sig med på amerikanska hotrodprogram för att verka märkvärdiga. :grin:

Hittade en film där dom använder en sån här tång:
https://www.youtube.com/watch?v=utM2HOQWEDs

Bild
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000019446/


Lite tips från


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Göran Ekman

#6 » 09:37:47, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad förseglar man man fogen med ?
Blir himla obra om det blir fukt som kryper i fogen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Loke

#7 » 10:17:09, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vad förseglar man man fogen med ?
Blir himla obra om det blir fukt som kryper i fogen.
Göran i Björnarbo

Finns svetsbar primer som man ska kunna applicera på plåtarna, finns även karosserikitt som ska klara svetsning/punktning. Detta ser man ofta när man river plåt vid ställen där det "fabrikspunktats" är liksom ett kittlager emellan plåtarna, men nog fasen rostar det där ändå.
Faktum är att ofta på utsatta ställen typ trösklar och liknande så verkar det rosta än mer där detta kitt är applicerat genom att fukten liksom trängt in i kittet. Använder man kitt så ligger ju inte plåtarna hundra diktad mot varandra och med tiden brukar som nämnts kittet dra åt sig fukt, kanske genom att kittet vibrerat bort eller i övrigt lossnat.

Men svetsbart kitt och dito primer är inget jag brukar hålla på med, gör man "riktigt" från början så plåtarna liksom blir täta så brukar det nog hålla bilens kvarvarande livslängd. Man ska även vara medveten om att det gäller att man liksom tätar fogen med spackel, primer och färg/underredsmassa samt att man gärna kör med "body" på utsatta ställen. Man gör alltså så gott man kan (fuskar inte med detta) på både in och utsida då plåten redan har blivit betydligt mer rostbenägen efter svetsningen då kolhalten i plåten förändras efter svetsningen, detta är ytterligare ett själ till att man undviker att helsvetsa bilplåt, ju mer värme/hetta man tillför ju sämre blir plåten att motstå rost.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Raceputte

#8 » 10:44:20, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vad förseglar man man fogen med ?
Blir himla obra om det blir fukt som kryper i fogen.
Göran i Björnarbo


Om man vill vara riktigt noggrann och seriös, så kan man tenna skarvarna efter punktningen, spacklat och tätt på ett bräde. I vissa fall hårdlöder man skarven som komplettering, tex. hörn, mellan tak och stolpar, osv.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Svejsan (trådstartaren)

#9 » 11:51:33, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, alla!

Okej, jag ställer undan tiggen så länge.

Jag skrev "helsvetsa taket" men det hade jag nog inte tänkt, vet inte varför jag skrev så.
Så att punkta enstaka punkter fördelade över ytan under lång tid verkar vara det som gäller.
Även att kyla med tryckluft, ja det kan jag göra.

4mm avstånd verkar ändå tätt, det blir som en helsvetsning till slut. Jag kan tänka mej kanske
1 cm avstånd och luckor emellan. Eller är det dumt? Taket (den synliga delen) har ingen
större bärande funktion vad jag kan se, det bågnar så fort man lägger handen på det.

@Loke, jag skulle vetat din metod lite tidigare :) Nu är det dessvärre redan kapat och uppnäst med
några punkter. Det blir kant-i-kant. En möjlighet är att lägga en plåtremsa under, åtminstone
är det så öppet på undersidan att det går att komma åt.

Jag har blanda annat tittat på denna videon.
https://www.youtube.com/watch?v=BQtQenmz7io

Om jag jämför med mitt svetsande så är hans svetsfog mycket lägre och är like stor på undersidan
som på översidan. Det kanske är där det går fel, det blir mest som små prickar ovanpå för mej.
Men det är lurigt, mer ström så är ju risken att bränna hål. Och det är inte kul det heller.

Han nämner också att hamra till fogen efteråt, är det något som hjälper eller till och med är nödvändigt?

Jag ska göra lite svetsprover under dagen för att få till prickarna lite bättre.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

cad59

#10 » 12:08:35, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Driv svetsarna (hamra) de e nästan mer regel än undantag att göra det när du håller på m tunnplåt.
Kyl m en taskigt urkramad disktrasatrasa.
När du punktar så rekommenderar jag att du inte bara lämnar några cm och går på igen utan hoppar runt.
Ex en dm in på taket, svetsa, kyl, driv , hoppa 50 cm,samma sak igen, 50cm till, tillbaka 75cm osv.
Måtten kan du ta m en klackspark men principen är där..
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

Patrik440

#11 » 12:24:18, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del blev det TIGsvetsning av trösklarna och det gick över förväntan å minimalt med slipning efteråt.
Bild

Har varit tveksam till TIG vid karosseriarbete men skulle kunna tänka mig det igen när det gick så smidigt med tröskelbytet.

Finns dock risk att man värmer upp plåten runt svetsområdet onödigt mycket med en TIG, MIG/MAG hjälper ju till att kyla ner med materialet som tillsätts direkt när man börjar svetsa..


/ Patrik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 12:36:28, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som är betydligt bättre än kitt ur rostskyddssynpunkt, är att dränka in falsar, överlappskarvar mm med något lämpligt rostskyddsmedel. Men gör inte det förrän ev spackling och lackering är klar. Se också till att spackel, grundfärg mm inte får en chans att dra åt sig fukt innan ytlacken är på plats. Har man väl börjat spackla bör bilen få stå kvar i samma torra varmgarage tills allt lackjobb är färdigt, och man bör inte avbryta arbetet utan göra allt klart i en följd. Lönearbete, familj och sånt får man prioritera ner under den tiden.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Loke

#13 » 13:22:50, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev: Se också till att spackel, grundfärg mm inte får en chans att dra åt sig fukt innan ytlacken är på plats. Har man väl börjat spackla bör bilen få stå kvar i samma torra varmgarage tills allt lackjobb är färdigt, och man bör inte avbryta arbetet utan göra allt klart i en följd. Lönearbete, familj och sånt får man prioritera ner under den tiden.

Precis, Man ska inte riva i mer än vad man kommer att hinna med om man är tvingad att använda bilen. Man har sett några exempel genom tiderna där folk fuskat eller inte gjort klart, i synnerhet på ljusa bilar hur rosten lyst igenom både spackel och lack, händer ofta vid skärmkantsbyte har jag märkt. Troligtvis är scenariot att dom svetsat en sida och bara sprejat på någon skitfärg "så länge" för att göra "riktigt" med primer, lack och grejer först när andra sidan blivit gjord.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

bmrobban

#14 » 17:42:36, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar punkta, ganska hög ström, så att punkterna smälter ordentligt med stort mellanrum så att plåten inte blir varm, blir helsvetsat till slut, sedan brukar jag grunda med epoxigrund och spackla första vändan med stålspackel.
Rekommenderar biltemas tryckluftsdrivna falstång/hålstansare om du har kompressor.
Så gör jag, rätt eller fel vet jag inte :smile:
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Loke

#15 » 18:30:31, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svejsan skrev:Jag har blanda annat tittat på denna videon.
https://www.youtube.com/watch?v=BQtQenmz7io

Om jag jämför med mitt svetsande så är hans svetsfog mycket lägre och är like stor på undersidan
som på översidan. Det kanske är där det går fel, det blir mest som små prickar ovanpå för mej.
Men det är lurigt, mer ström så är ju risken att bränna hål. Och det är inte kul det heller.

Han nämner också att hamra till fogen efteråt, är det något som hjälper eller till och med är nödvändigt?

Jag ska göra lite svetsprover under dagen för att få till prickarna lite bättre.


När man svetsar kant i kant så är det betydligt enklare att lyckas bränna hål, det händer nog aldrig vid "min" metod, det är även lätt att man slipar för mycket så plåten blir tunn vid kant i kant, i synnerhet om plåten slagit sig, gäller att man håller koll och inte tänker att man ska slipa till plåten runt svetsen för att den ska stämma ihop med plåten runt omkring. Att använda hammaren för att "pina" svetsen är just för att man ska få ev spänningar att släppa samt att man kanske kan knacka till fogen om den liksom har rest sig.


Ska klargöra att jag inte använt såna här själv men dom underlättar säkert väldigt mycket vid kant i kantsvetsning av bilplåt.
Vid kant i kantsvetsning finns det små tvingar eller klämmor som man använder för att hålla ihop plåtarna på rätt avstånd. Dom har en plåtbit som man har mellan plåtarna för att få rätt spaltbredd. På utrikiska kallas dom för "butt welding clamps" och på svenska "plåtsvetsklämmor", här har du lite filmer på hur detta går till:
https://www.youtube.com/watch?v=G7_i9JhJbUQ

Och här har du en som gjort hemgjorda, han har tipset med tänstickorna mot slutet:
https://www.youtube.com/watch?v=r_hHlXZ7W68

Och själva sökningen:
https://www.youtube.com/results?search_ ... mps+on+car

Ett tips om man ska använda dessa småtvingar där man inte kommer att komma åt baksidan sen man svetsat är att använda tändstickor som man brutit bort svavlet på (syns även i filmen) som man låter ligga kvar på insidan efter att man är klar. Man skruvar helt enkelt åt vingmuttern så tändstickan skärs av på mitten.

I Usa verkar det som kant i kantsvetsning är det vanliga förfarandet, ser nästan ut som om falstången skulle vara någon form av innovation där borta, jag har kört med falstång vid bilplåtssvetsning sen mitten på 80 i alla fall. :grin:

bmrobban skrev:Rekommenderar biltemas tryckluftsdrivna falstång/hålstansare om du har kompressor.

Jasså, du är nöjd med den, har funderat på att dra på mig en sån men har varit osäker på om den verkligen funkade som jag har tänkt mig, för övrigt verkar Feltemas utgått, jag hittar den då inte. Ganska dyrt verktyg hos övriga butiker ser jag.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se