Hej alla,
50+ här som svetsat lite till och från med pinne, gas, mig/mag och nu också tig. Inget proffs alls, nån gång kan jag få till en snygg svets.
Nu har jag blivit inblandad i grabbens A-traktor bygge och skulle uppskatta lite råd om att svetsa i bilpåt, ej rost utan kapa och svetsa ihop delar. Det är en Volvo 745 det handlar om ifall det säger något om plåttjocklek.
Miggen har 0.6mm tråd (0.8 med men det går bort nu tänker jag). Jag har svetsat dörrarna med den och det blir ganska höga svetsar och mycket slipning efteråt. Det går att få till en mer platt svets men då går det in så mycket värme i plåten att det slår sej. Det har ändå varit hanterbart i dörrarna, det har inte slagit sej jättemycket. Lutar åt att hålla på att punkta punkta punkta.
Nu är det dags att svetsa ihop taket och det är där som jag vacklar hur jag ska göra. Vi fick till spalten mellan takbitarna hyfsat bra, spalt mellan 0-1 mm och har näst upp det. Helsvetsar jag med miggen nu så kommer det att slå sej och bli mycket efterarbete. Det vill jag undvika, vill det ska bli bra såklart. Vet att det blir slipning och spackling och vill hålla nere det.
Fick en tig-svets idag och har testat den lite. Det är en helt annan kontroll än med miggen, här ser man ju vad som händer. Svetsade upp en pinne på 1 mm plåt och det är helt hanterbart. Fogarna blir jättebra åtminstone utan spalt. Helt annan nivå på ström (och därmed värme). Men det är också all tig-svetsning jag gjort, kanske en halvtimme då.
Så jag undrar vad finns det för varianter för att få en bra svetsfog på taket?
Tack för svar
Håkan var upptaget så det blev Svejsan