Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Bilplåt

62 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera svetsning här

nordsjöklättrarn

#16 » 18:33:57, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tec 7 som karroserikitt! Annars är det mesta nämnt :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor



bmrobban

#17 » 18:49:56, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:Rekommenderar biltemas tryckluftsdrivna falstång/hålstansare om du har kompressor.

Jasså, du är nöjd med den, har funderat på att dra på mig en sån men har varit osäker på om den verkligen funkade som jag har tänkt mig, för övrigt verkar Feltemas utgått, jag hittar den då inte. Ganska dyrt verktyg hos övriga butiker ser jag.


Loke[/quote]

Jo jag är nöjd, synd att den utgått..
Enda nackdelen är väl att stansen gör ganska små hål, man får kräma på bra för att bränna in i bakomliggande plåt och inte bara få en svets i hålet.
Det är som en vanlig falstång, den klämmer ihop när du trycker på avtryckaren och släpper när du släpper.
Oslagbart med stansen när man ska svetsa ihop dubbelplåt.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

bert

#18 » 19:03:29, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett sånt falshuvud till tryckluftshammaren
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

cad59

#19 » 19:05:22, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Falsa, hålstansa, Volvo svetsprimer,punkta m hög ström, kyl m trasa, driv svetsarna, slipa (ej blåanlöpa),epoxigrund,spackel grund som e kompis med epoxin, topplack.
Så brukar jag göra å de fungerar.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

Iznogoud

#20 » 19:17:30, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handdriven falstång är värdelöst i mitt tycke om man ska falsa en längre sträcka då man fort blir trött i handen, precis som ovan nämnt är även jag mer än nöjd med biltemas tryckluftsdrivna falstång. Tror jag haft min i snart 15-20År och den fungerar utmärkt fortfarande. Biltemas art,nr 15-169 699Kr
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Galne

#21 » 19:32:11, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man slipar ska man INTE använda lammelrondell, den tar lätt mer material runt punkten än på själva punkten. Finns en flexibla slipskivor som är super!!


Glad maskinist!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

Loke

#22 » 19:33:41, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:Jo jag är nöjd, synd att den utgått..

Korrigering: Hittade tryckluftsdrivna falstången på Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000016751/

Hade nog sökt med fel termer eller nåt.

Ja, det låter ju bra att den funkar, får kanske bli en sån framgent.

bert skrev:Har ett sånt falshuvud till tryckluftshammaren

En sån har jag också men jag är inte nöjd med min, den falsade alldeles för grunt så jag testade att slipa ned "falsdynan" men det blev inte bra ändå, sen är den besvärlig att hålla styrsel på, kan ju visserligen vara min tryckluftshammare som slår för hårt och snabbt trots att jag ställer ned den.
Falshuvudet var något billigt skit som köptes för många år sen, kinaskit ni vet.

Ändring: dynan inte dysan


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Svejsan (trådstartaren)

#23 » 21:21:55, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är resultatet av ett snabbt test jag gjorde idag.

Bild

Började med inställningen som var och näste upp två prickar, det är bollen här here och en sk*t där uppe.
Ökade upp strömmen till "5" (av 7) och det blev några helt godkända men det brände igenom när jag kom till spalten.
Drog ner på tiden för pulsen, kanske halva och då blev ett par punkter till och med bra vid spalt.

Jag skulle själv vara nöjd om jag kan få alla att bli som undre halva av plåten.

Och så kom detta med spalten ja. Det blir i princip alltid en spalt för mej, men jag har strävat efter ingen spalt.
Försökte googla på att ha en spalt mellan plåtarna och det verkar vara bra för att få ner deformationen.
Haha jag ser bara att tråden smiter emellan plåtarna när jag ska punkta. Får ta det lite från sidan kanske.

Ska testa med en medveten spalt. Storleken ska vara mellan 0-1 plåttjocklek om jag googlat rätt.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

Iznogoud

#24 » 21:45:53, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Falsa istället. ger mycket bättre resultat jämfört med råttskitarna och kratrarna på bilden ovan.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Svejsan (trådstartaren)

#25 » 22:22:21, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaadu, hade jag möjlighet att göra om och falsa så hade jag gjort.
Men nu är taket är redan kapat och fastnäst och det blir en kant-i-kant fog.
Jag tycker heller inte det ser något vidare ut i bilden ovanför.
Jag vet att det går att få mycket bättre.
Det är därför jag ber om råd om hur jag ska göra.

Jag testade lite till, nu med 0.6 mm spalt (en svetstråd) och siktade lite grand från sidan
när jag punktade.
Bild

Det här duger för min del utom kanske en här nere som behövde ett par tre tryck innan det tog.
Full penetrering på punkterna.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

osla

#26 » 23:17:25, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen "balk" i taket som är fastlimmad för att det inte ska börja vibrera? Finns det så ta lös den, punkt fast en plåt 1-1,5 mm och 5 cm bred och sedan pressar du fast den upp mot skarven, då blir det betydligt mycket lättare att svetsa och du kan gå upp lite i ström så punkterna flyter ut bättre, och det håller formen eftersom balken redan har exakt takets form
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Loke

#27 » 00:13:12, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svejsan skrev:Jag tycker heller inte det ser något vidare ut i bilden ovanför.
Jag vet att det går att få mycket bättre.

Några tröstens ord så här i elfte timmen. :grin: .... Det ser alltid jävligare ut på bild än hur det ser ut i verkligheten. :mrgreen:
Det är alldeles som varje litet misstag och fel uppförstoras minst X10 eller värre.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Iznogoud

#28 » 00:15:56, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avvakta några dagar och åk till Biltema och köp deras luftdrivna falstång, sedan kommer det gå som en dans att svetsa och du kommer fundera på varför du inte köpt den tidigare.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Loke

#29 » 00:42:31, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Avvakta några dagar och åk till Biltema och köp deras luftdrivna falstång, sedan kommer det gå som en dans att svetsa och du kommer fundera på varför du inte köpt den tidigare.

Han har ju redan kapat taket, så nu gäller det att "Svejsan" får till det så bra det går med de förutsättningar han har att jobba med.
Kanske lite mer ström och en aning högre trådmatning skulle göra susen, blir sällan bra om man är för snål med dessa parametrar, gäller att man får svetsen att flyta ut samt att den bränner igenom utan att man bränner hål. Kant i kantsvetsning är svårt om man är lite ovan, kan vara besvärligt trots att man är van ibland.

Ser på bilden att plåtarna dragit ihop sig nedan mitten, risk för att plåten slår sig där. Har du läst mitt inlägg om de små klämmorna, kan tänka mig att dom skulle funka bra just på takplåten där det gäller att det blir så rakt som möjligt, inte kul om du skulle få slå ned svetsfogen med hammare för att kunna spackla över alltihop. Men ibland får man köra efter devisen "det som ögat inte ser finns heller inte", man kan få fixa bort misstag med hjälp av hammare och ibland värme som man helt enkelt gömmer med spackel. Detta är ju inte att fuska, heller ett misstag i arbetet, när lacken kommer på och innertaket är på plats kommer ingen märka av dina övningar.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

bmrobban

#30 » 01:02:52, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

när man svetsar stumfog är spalten viktig för resultatet, för stor spalt så kan man dutta lite.
Om spalten är alldeles för stor, lägg en gassvetspinne imellan o punkta.
om spalten är för liten, ta en tunn skiva, typ 0.6 o kapa upp.
Där du bränt igenom har du haft för hög ström, alt. bränt för länge
Jag brukar ställa strömmen så att det bränner bra om man kör ca 1 sekund och köra längre om spalten är liten och så kort som möjligt om den är för stor.
Bara att öva på lösa plåtar tills det sitter, viktigt också är att trådmatningen är lika(konsekvent).
En bra svets gör lika gång på gång.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se