Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Bilplåt

62 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera svetsning här

Svejsan (trådstartaren)

#31 » 12:04:52, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror plåten inte hamnade riktigt plant, hade en 0.6-tråd i spalten i var ända och punktade upp. Plåtarna drog nog ihop sej innan jag fick satt en prick i mitten som höll ordning på avståndet. Var bara en svetsövning så fuskade lite där. Ni verkar tycka att prickarna är för höga och skulle må bra av mer effekt alt trådmatning. De här prickarna gjorde jag med inställning som jag normalt svetsar 0.8-tråd i 3 mm gods. Fast en kort puls, kanske 0.5 sekund. Jag gjorde tiden på känn. Där det bränt i första bilden var pulsen ca 1-1.5 sekund. Därför drog jag ner tiden till kortare än jag brukar, men resultatet blev över förväntan för min del. Det finns en timer för pulser på svetsen så jag kan ställa in den på 1 sekund och labba lite med effekt och trådmatning för att få en plattare och bredare prick.

Jag har läst om plåtklämmor. (Jag läser allt i tråden men det är rätt mycket nytt och jag får plocka upp saker och testa av i den takt jag orkar med.) Men såna här klämmor verkar behövas tycker jag nog. De håller plåtarna plana och håller avståndet mellan plåtarna. Hmm, jag som satsat på att plåtarna skulle ligga dikt an och näst fast taket därefter. 0.6-skiva finns det till vinkelslipen för att vidga spalten? Eller är det dremel som gäller?

Verkar bli en hel del omarbete, får lossa taket och nästa om. Det är inte skoj, men samtidigt har ni här i tråden visat på en massa bra tekniker så jag är säker på att det är värt besväret, sparar efterarbete om inte annat och det var ju det jag ville. Och, vilket tillfälle är bättre än detta att byta taktik och använda en falstång? Om det går att komma åt med tången så blir det en sväng till biltema imorgon.

Bild
Originalets URL: http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/15-169_xl_1.jpg
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige



Iznogoud

#32 » 12:54:49, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp ett par stora svetsmagneter också för att hålla plåtarna i schack.
Man kan aldrig ha för många bra att ha saker vid svetsning eller annat garagearbete.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

MN

#33 » 12:58:46, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotstöd?
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

bert

#34 » 13:09:24, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men behöver du ta loss det?räcker det inte med att slipa upp imellan?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

AN

#35 » 16:33:42, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här står nog allt du vill veta.
https://www.bladsforlag.com/
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

insve

#36 » 16:46:00, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Här står nog allt du vill veta.
https://www.bladsforlag.com/

Min bibel när det gäller bilplåt, värt varenda öre!
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Svejsan (trådstartaren)

#37 » 17:28:25, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses, nu blir det seriöst med 1500 sidor att läsa :) Skjuter över målet för mej, men det kan kanske bli en present till grabben. Det är han som får lära sej och jag får försöka se till att det blir färdigt.

Jo jag kan slipa upp emellan, det får bli med dremeln då för det är de enda skivorna jag vet om som är 0.5-1 mm tjocka. Tigersågen kanske, men det blir nog för stort spel. Vanligt bågfilsblad skulle nog gå.

Har gjort några prickar till, ställde in timern på svetsen och ja det blev bra. Bäst hittills.
Bild
Med timern på 3.5 blir det bredare prickar och det funkade till och med när det var en del avstånd mellan plåtarna. Hela pricken försvann med timern på läge 4 det måste blivit för mycket värme. Och på läge 3 blev det som förut med lite högre prickar. Jag skulle mycket väl kunna använda timern på läge 3.5 och svetsa så.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

Sierra94

#38 » 18:13:38, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju 1mm skivor till kapen på biltema.
Användarvisningsbild
Sierra94
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:05, 17-02-2012
Ort: Gustafs, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio25.

Galne

#39 » 18:52:32, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sierra94 skrev:Finns ju 1mm skivor till kapen på biltema.
De tenderar tyvärr och inte kapa så rakt alla ggr, men finns andra 1mm kapsivor där ute!


Glad maskinist!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

Loke

#40 » 20:24:08, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit i timern och svetsa helt manuellt, det blir säkert bättre om det är du som avgör när punkten är färdigsvetsad i stället för svetsmaskinen som både är blind och döv. Då har du även större möjlighet att laborera med strömmen och trådmatningen, ska normalt inte vara några problem att få till bra svetspunkter på det du svetsar. Inget illa ment nu men jag menar att du svetsar på plåt som är renslipad och fri från rost och man brukar få till betydligt bättre svetspunkter trots att plåten ibland som sitter på bilen är nätt och jämt renslipad samt att den ofta är rostig på baksidan.

Tror säkert att timer funkar bra i den bästa av världar, men det är mycket som spelar in. För det första är plåten kall vid första punkten, den ökar i värme ju mer man svetsar och i och med detta så förändras förutsättningarna under punktningen, plåtarna i sig själva förändras, dom kan slå och dra sig så spalten krymper eller ökar. Även tråden i munstycket förändras samt själva kontaktmunstycket förändras av värme, är det redan slitet så kan det funka bra från början men efter ett tag så kan det gå sämre.
Du har ju även "gaspuffen" som alltid kommer när du trycker på avtryckaren, (om man inte har gassparare) dvs det kommer mer gas när man startar och efter någon sekund så stabiliseras gasflödet, håller du inte precis exakt lika vid varje punkt så kanske även sånt har betydelse då det är en förutbestämd tid som maskinen svetsar. Har du förresten gasen korrekt inställd, så du inte har för litet flöde efter puffen?
Sånt här ser ju inte svetsmaskinen, den kör ju på som vanligt fast grejerna börjar uppföra sig annorlunda, det är bla sånt här som man korrigerar när man svetsar "själv".

På sista bilden har du ju fått till ganska fina punkter. (dom större) Som jag nämnt så skulle jag i alla fall skippa timern och avsluta själv när jag tycker att punkten ser bra ut. Har faktiskt aldrig någonsin svetsat bilplåt med hjälp av timer, och faktiskt så har jag aldrig hört att någon gör det heller, inte i min närhet i alla fall. När man frågat om timern på polarnas svetsar så har svaret varit att "det där använder jag inte" eller "tror att det är nån jäkla timer för punktsvetsning", samt "nåt modernt skit som inte används, är väl nåt mer som går sönder" :grin:

På migsvetsen som brorsonen lånade var det timer som han testade vid bilplåtssvetsning, det funkade inte något vidare tyckte han, men när han körde utan timer blev resultatet däremot bra, det var för övrigt också på en epa.

Jag kan tänka mig att timer funkar bra om man är en "fullfjädrad" bilplåtssvetsare så man liksom ser direkt vad som förändras och vad som är fel och utan betänksamhet snabbt kan ändra på inställningarna på svetsmaskinen. Som ovan vid bilplåt så är jag övertygad om att det går bättre om man som nämnts kör med "vanlig" svetsmetod.

Ändrat: la till på slutet


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

G-son

#41 » 22:51:23, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grabbarna som gör överseriösa renoveringar på snordyra bilar använder visst gassvets eller TIG, och helsvetsar plåten kant i kant. Det slår sig givetvis, men svetsfogar gjorda med dessa metoder blir såpass mjuka att man med hammare, mothåll och förmodligen diverse andra prylar av samma karaktär kan smida ut fogen för att återställa krympningen och ge plåten exakt den form den ska ha. Gör dom jobbet tillräckligt noga kan det bli så gott som osynligt på bägge sidor av plåten även utan spackel - man kan verkligen kalla det renoverat när det inte går upptäcka att något har gjorts.
MIG-punktning och kitt, spackel o.s.v. funkar säkert fint för alla som vill ha en billig och snabb reparation, men det ligger på en helt annan nivå så att säga.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Jimmy Nilsson

#42 » 00:21:03, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att slå av timern. Timern har du i avtryckarfingret. Spaltbredden i tuntmaterial ska vara ca samma som tjockleken på plåten. Inte så supernoga men ett riktmärke iaf. I början innan jag själv fick in snitsen på tunnplåt så fuskade jag med ett mässingsdorn på insida/undersida. Blir som en liten gjutform eller hur man ska kalla det. Falstång har jag aldrig haft behov av tycker jag. Däremot en håltång när man bytat sektioner och vill ha fabriksmässiga punktsvetsar.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Loke

#43 » 00:51:10, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Grabbarna som gör överseriösa renoveringar på snordyra bilar använder visst gassvets eller TIG, och helsvetsar plåten kant i kant......
MIG-punktning och kitt, spackel o.s.v. funkar säkert fint för alla som vill ha en billig och snabb reparation, men det ligger på en helt annan nivå så att säga.

Ja, ska man ha bilen i absolut originalskick så gäller det ju att svetsningen också är av klass, nu gäller det ett bygge av en epa (volvo 740) och visst, vill TS få till svetsarna så att dom inte går att urskilja ospacklade så är det upp till honom. Att bygga om en bil till en A-traktor är för övrigt en jättebra träning i både svetsning och plåtberedning, men man behöver heller inte gå till överdrift med svetsningen.
Man bör vara medveten om att en epa (a-traktor) byggd av en 7 eller 940 aldrig kommer upp i det priset man skulle vilja ha om man lagt ned jättemånga timmar och själ och hjärta i ombyggnationen, brukar liksom finnas ett maxpris oavsett skick som folk kan sträcka sig att betala.

Nu bygger ju TS epan åt grabben och det är klart att man vill göra ett bra jobb, men för den skull behöver man inte gå till överdrift, om en par år säljs ju epan vidare, en 15 åring skiter nog fullständigt i om plåten är lagd omlott eller svetsad kant i kant. :grin:

---------------------------------------------------------------------

Lite övrigt:
Regbesiktningen kan göra så att bilbyggaren (ungdom) åldras i förtid, jag rekommenderar att det är en vuxen person som far eller följer med och regbesiktigar epatraktorer. Har hört skräckhistorier hur besiktningspersonalen tokvarvat och tokkört eporna runt varv på varv på besiktningsparkeringen när grabbarna varit dit själva med sina byggen, på åtminstone en epa blåste motorn vid en sån övning. Sen rekommenderar jag att man kollar med bilprovningen om man känner sig osäker på hur det ska vara, inte kul att bygga om tex stagen under flaket när epan är färdigbyggd. Ja, jag brukar få lite info om epabyggerier då brorsonen bygger epatraktorer för att sälja mellan varven.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

G-son

#44 » 01:09:09, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ville mest säga det då tidigare svar i tråden mest ger ett intryck av att MIG är "den enda" svets som används för att skarva bilplåt. Det är definitivt det billigaste, snabbaste och (därför) vanligast, men om Svejsan har lite vana av att använda hammare och mothåll på plåt finns det inget som hindrar honom från att köra sin TIG på takskarven.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

osla

#45 » 01:36:08, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Ville mest säga det då tidigare svar i tråden mest ger ett intryck av att MIG är "den enda" svets som används för att skarva bilplåt. Det är definitivt det billigaste, snabbaste och (därför) vanligast, men om Svejsan har lite vana av att använda hammare och mothåll på plåt finns det inget som hindrar honom från att köra sin TIG på takskarven.


dessutom är det fan så mycket roligare att köra tig än att mig:a, om än det skulle slå sig lite mer. 95 procent av traktorerna som byggs idag är så tattarbyggda, med ett fåtal punkter över taket, allt mellan centimeterbreda spalter till ingen skarv alls 5 cm bortanför. så om ts punktar ihop det tills det blir helsvetsat, oavsett tig eller mig så är det 100 gånger seriösare än dom flesta byggena, har själv kört och byggd traktor så vet hur det brukar gå till, den jag byggde gjorde jag så seriöst jag kunde och ides göra då jag var 16 (farsan hjälpte till lite, men inte mycket), och den blev väl någorlunda seriös, hytten blev faktiskt riktigt bra, gick inte alls åt mycket spackel för att få den helt jämn, men flaket ska vi inte tala om, det såg förjävligt ut då en kompis kom förbi och började härja då jag skulle svetsa, vilket slutade med att jag också blev på ett humör som gjorde att det inte gick att försöka vara seriös vilket jag ångrar än idag om än det nu var en pickup så var ju bara bulta lös flaket och dit med ett annat så hade ju varit lättfixat om jag brytt mig
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se