Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gassvetsning, vilken tur och ordning mm?

89 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera svetsning här

dc_lindberg (trådstartaren)

#31 » 14:39:04, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo MM, det -är- bara en reklam katalog, med -stora- luckor.

Den saknar intresse i sig, men den bär bakgrundsinfo i den här tråden gällande den hårdlödningssats som Jula sålt mig o som -de- kallar -gassvets- .
Så, för dem som ev., vill göra en "käll granskning", då har pdfn i högsta grad betydelse - i övrigt duger den inte ens som "pann mat" om den inte kommer i pappersform dvs...

Kikade lite på de två olika satser som Swedol säljer;
4000 vs 2000 + klockor om 1000/st
Nu kan jag inte alls gassvets, så det vore verkligen förmätet av mig att ens börja försöka tolka vad jag ser i säljannonser... Får kanske starta en ny tråd om "val av gassvetsutrustning - för och emot" eller nått sånt?

Gällande vilken gas att tända först, som den här tråden har som tema.
Det slutade med att jag bara hade syret pyttelite öppet och att jag startade med blandgasen. Blev helt enkelt tvungen att få en svagt sotande låga, innan jag kunde dra på syret (stog ute i blåsten på tomten förstås - svag bris ).
Beslutat mig för att be Jula om återköp. Det är inte en gassvets såsom de påstår och sålt den som. Det är en hårdlödningssats och inget annat!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Michael Meier

#32 » 21:33:58, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen, ska jag skicka ner en kartong med diverse x11 och regulator för Oxygen och Acetylen ?

Vill du ha nypolerat och provkört eller orkar du själv byt packning, manometern och slang?

Finns ju mängder med x11 skrot och defekta regulatorer, allt som oftast är det trasiga manometrar och dyligt, packningen till flaskan är alltid borta :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#33 » 21:57:48, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billiga regulatorer kostar strax över femhundra pengar (med dubbla manometrar) typ Rimac.

Tools, Momentum har Pluton tvillingslang 8mm, prisvärd.. eventuellt har dom fungerande slangklämmor också.

Packningar till flaskanslutningen (olika) och manometrar.. har ja inge koll på i ditt område, vad behövs det mer? någon mutter till munstycket på x11 borde.. jag finna, svetsmunstycke finns det nog också, nå med fyramillimetershål :) skärbrännarmunstycke med ratt eller vippa..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#34 » 22:19:41, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för "blandgas" du skriver om, menar du propan eller något annat ?

Propan lr Gasol där du matar in Oxygen är besvärligare att tända, brinner bra längre ut från munstycket än Acetylen/Oxygenblandningen, större brännare går inte att tända normalt alls, så det är inget fel om du råkade sota munstycket med gasol.. sot och Acetylen däremot ökar risken för hjärtflimmer aka bak-eld.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

RuneStone

#35 » 23:20:55, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lärt mig att man alltid öppnar syret först, men jag vill minnas att det ändrats på senare år där man rekommenderar att dra på acetylen ordentligt först.. Kommer inte ihåg varför dock.

1 person gillar det här inlägget.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

DennisCA

#36 » 18:38:14, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med hur man sätter på och stänger av gasen tycker jag varierar från ställe till ställe, vissa säger acetylen först, andra tvärtom. Jag undrar om det har något att göra med att i större delen av världen så är oxy acetylen utrustning baserat på liktrycksprincipen och inte injektorprincipen som verkar vara normen i norden av nån orsak (baserat på vad jag lyckades forska i ämnet skulle jag föredra liktrycksutrustning).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

dc_lindberg (trådstartaren)

#37 » 18:46:41, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack MM :-)
Tog en sväng in på Swedol efter jag varit på besök hos Jula. Då förstår du att Jula valde att acceptera reklamationen - men -bara- därför att expediten och jag känner varandra sedan många år. De försökte med att erbjuda byte, se'n tryckte de på att de -aldrig- fått en sådan svets tillbaka i reklamation, och sedan kom en historie om att de har en kund som är Guldsmed o han är minsann mycket nöjd med sin Jula-svets.

Hos Swedol bytte jag bara lite formalia, funderingar, en liten stunds prat.
Ville ta dem på pulsen om skillnaden Rimco vs AGA. Fick känslan att det var som att jämföra Skoda och MB.
Ska nu inte förstöra den här tråden med avvikelse åt det hållet.

RuneStone, som så många andra har svarat syrgas först. Så sa den som höll i Studiefrämjandets svetskurs nog också - minnesfragment har börjat poppa upp.
Som skrivet, jag började så med Jula-Svetsen, men munstycke 3 krävde att jag i princip hade syre avstängt. Munstycke 4 och "skärmunstycket" gick utmärkt att tända med lite syre i botten. Munstycke 2 och 1 kunde jag aldrig tända gasen med - gick inte.

Nu när Jula skött sig så kommer jag att lägga upp:
a) bilder på vad det var jag köpte...
b) bilder på vad jag åstadkom för svetsar (ej något för känsliga personer!)
Givetvis har detta egentligen inte med trådens fråga att göra, men det visar på vad jag köpte och varför frågeställningen uppstod; bakgrund och avslutning så att säga.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#38 » 20:51:55, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#39 » 22:35:41, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Tog en sväng in på Swedol efter jag varit på besök hos Jula.
Ville ta dem på pulsen om skillnaden Rimco vs AGA. Fick känslan att det var som att jämföra Skoda och MB.
Ska nu inte förstöra den här tråden med avvikelse åt det hållet.


Jag har köpt RiMac på Swedol för lättre värmning. Då "en flaska varianten" Det går ju fortare/lättare att hämta en flaska istället för 2x5liter tungt stål.
Men X11 är smidigare i handtaget om det är trångt.

/Jan

Själv släcker jag gasen med att öka syret. Hur jag tänder har jag inte funderat på.
Fast med tanke på gaspriserna nu borde man inte göra det...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg (trådstartaren)

#40 » 07:24:48, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV, för lättare uppvärmning fungerade den fint :-)
Kommer bild på det oxå.

Här är de första utlovade bilderna - har förlagt min minneskortläsare, så jag var tvungen att köpa en ny - därav tiden att få över bilderna:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Du ser helt rätt.
Manual saknas!
Uppgifter/data om munstyckena från tillverkaren, saknas!...
Sammansättningen i sig är enkel, men instruktion om den finns inte!...

Hårdlödningssatsen, vilken Jula kallar för "Gassvets", säljs till den obildade och okunniga allmänheten (dvs sådan som undertecknad...), varför krav på information är extra högt ställt inom EU.
Jag valde att ringa Julas kundtjänst. De kunde inte svara på mina enkla frågor, utan bad att få återkomma. Jag svarade dem att de har på sig till eftermiddagen att lägga ut svaren på hemsidan i anslutning till produkten. Jula har valt att inte följa tillsägelsen. Deras val, och därmed kommande konsekvenser.
Då ringde jag upp konkurrent och fick direkt nummer till deras leverantör av konkurrerande (samma fast med andra etiketter?) "gassvets".
Det svar som GA lämnade mig på frågan om "gassvetsen" går att -svetsa- med, lyder kortfattat: NEJ!
Det är en hårdlödningssats. (punkt) "Brazing Kit".
Varför tillverkaren valt att lägga till ordet "Welding" tolkas endast som dumt sätt att locka till sig en större publik, "kundkrets". GA var tacksam att jag "upptäckt" informationsmissen. De kommer att ta kontakt med tillverkaren svarade de. Hoppas de menar det också, då Konsumentlagstiftningen är tydlig rörande hur man får marknadsföra produkter inom EU.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#41 » 12:01:39, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken ordning man öppnar flaskor eller vilken man öppnar för att tända ger sig väl själv efter lite användning men det finns liksom inte allt för mycket att välja på........det enda som brinner själv är ju acetylenet och det lär man ju börja med, ju vanare man blir desto mer kan du öppna båda samtidigt och få bra låga direkt. Den ovane tänder acetylenet först och står ut med sotflagorna och öppnar sen syret. Alternativt öppnar acetylenet rejält för då sotar det inte fullt lika mycket...........:-)
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#42 » 13:59:07, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

X11

Syret kan man nog bra sätta på först, för att blåsa munstycket rent från eventuellt sot + likaså vid läckande slang blåsa bort luft ur systemet.
Därefter stänges syret lätt.. utan att släppa ut syre...
En till orsak är.. med små munstycken typ 75L är det svårt att öppna syret vid för hårt dragen ventil..pga.. för stor dos av syret = utblåst låga... vilket är ganska så vanligt förekommande för var å en!

Jag har nog hört om det där lilla syret som skall kopplas på före tändning av asetylenet... kanske det hör till någon annan brännartyp eller storlek.. jag vet inte??
Starta upp X11 500L idag för test av syrestart... men nej tack inget för mig!! Visste ingenting om gasflödet med den metoden.. Usch..

Gör så här med X11 an:
Syret: enligt översta raden...
asetylenet: öppna ordentligt för urblåsning fram å åter stäng lätt, öppna kranen lite, tänd på, öka asetylenet tills den kolande lågan börjar flamma = ryker mindre = rätt utflöde av ac gas..
Därefter öppna syret långsamt ända tills lågans flamma/svans krymper till noll tills kärnlågan lyser som klarast. på är det rätt inställt för svetsning.. ( lödning flamman 3ggr kärnans längd )
För mycket syre blir kärnan spetsig, med syre inblandning som följd = inte bra...

Ungefär så där har jag blivit lärt för sådär typ 45 år sedan... :razz:

Gasflaskan öppnas med en handvridning...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Sparkz

#43 » 21:10:10, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar nog öppna syret lite lite grann för att bli av med den "svarta snön". Och för att undvika det där med att öppna en hårt dragen ventil - för mycket syre och lågan slocknar.

98% av det jag har svetsat med gas är gamla rostiga avgassystem. Där minskar jag gärna syret en aning så svansen blir lika lång som kärnlågan. Det verkar hjälpa mot att hela smältan exploerar och hamnar innanför kragen, som annars gärna händer i rostigt material.

Jag tror inte det spelar så mycket roll hur man tänder. Det man ska akta sig för är stoppp i munstycket. I kombination med dåliga backventiler så kan man tanka över syre i acetylentuben, eller i alla fall slangen. Inte bra.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Torpöbo

#44 » 22:50:37, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den högra kranen så det kittlar lite på kinden, den västra ordentligt. tänd sedan-
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

jebu

#45 » 10:04:15, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Den högra kranen så det kittlar lite på kinden, den västra ordentligt. tänd sedan-

Beror det inte på i vilket väderstreck man har näsan..?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se