När jag ställde in "neutral" kon, då lät det jet plan...
Ställde jag så konen var tyst, så hade jag hårdlödningsläge...
Ja MM. Det är så jag ser på och tolkar satsen. Det är en
Brazing Kit och inget annat. Att kalla den för Welding Kit är falsk marknadsföring, men roligare att kalla för "rena hädelsen".
Så svaret blir:
- gick inte att ställa in lågan rätt.
- det måste vara hårdlödningsmunstycket som följde med satsen.
Frågade konkurrenten om de hade urval av munstycken till sin. Svaret var nej. Då var saken helt klar för mig. Fel "maskin" för mina behov!
Vet att ett motargument är att jag lät zinken sitta kvar, men eftersom jag skulle enbart testa och öva innan jag skulle sy ihop svetsen på avgasröret på bussen så brydde jag mig inte. Lågan -skall- klara av att smälta stålet, zink eller ingen zink. Lågan skall orka hålla en pol av smält stål, som jag skall kunna dra/flytta på med lågan - gick inte... allt jag kunde göra var att "bränna hål", så fort jag la till material eller flyttade fokus på lågan det minsta, så stelnade stålet "direkt"...
Provade som sagt samtliga 5 munstycken. Det enda som förmådde smälta stålet var "skärmunstycket", men i gengäld pumpade det in gas i det flytande stålet och skapade "pimpsten"...
Tack Ville - det kändes allt lite konstnärligt när jag såg "pimpstenssvetsen"
Vet inte om 90 passar på 110, o vice versa.
Egentligen kvittar det. Frågan är akademisk.
Rätt verktyg till rätt jobb, och jobbet blir lätt och trevlig att utföra.
Att svetsa med den där hårdlödningssatsen är som att tro att man kan löda 4mm2 med en lödpenna... för att inte tala om 6mm2 i minusgrader (avatar moppen behövde reparationen en vinter... kallgarage... hade bara en fungerande lödpenna, lödkolven hade packat...). Känslan var helt identisk - "men va' F värmen räcker ju int'!!!" å så försöker man i alla fall...(IQ är begränsat...).
Nu provade jag inte någon
hårdlödning med den. De små saker som jag behöver fixa, ngr
handtag, avtappningspip på saftmajan, osv, är lågprioriterat i förhållande till avgasröret. Klarar utrutningen inte av "lättare svetsarbeten" då är den ointressant för mig. Klarar den lättare svetsarbeten, då klarar den hårdlödning också med rätt munstycken
Det enda som 90:an klarade av, var att hetta upp skaftet på en
hammare som jag fått med bland annat bråte - skaftet var bockat >90' (någon hade nog tappat humöret eller trott att en hammar kan utföra en kofots arbete...). Fick skaftet hyfsat rakt, ville förstärka det över bockskadan och sy ihop "frakturerna" - allt jag fick var en massiv klump smält svetstråd... nå väl, skaftet blev "rakt" och skrotet fick åter ett bruksliv. Rätade inte ut hammaren för att rädda den - den var övningsobjekt 1, och nu den enda "produkt" som 90:an klarade av att leverera åt mig...
Man ska inte försöka utföra arbeten med fel verktyg... det riskerar att bli för "konstnärligt"... (blodiga knogar, uppfläkta fingrar, krossade ben, deformerade produkter (se "konstverken" ovan), osv...
Gällande svetsning se'n - för det är klart att jag tar vara på kunnandet på Maskinisten
Så har jag sett att det finns trådar som fokuserar på det.
Den här tråden har egentligen nått vägs ände - den startades med frågan om i vilken ordning man -bör- öppna och stänga gasen; och den frågan är mycket väl besvarad av de enda två skolorna som kan uppstå:
- actetylen först
vs
- syrgas först
Båda har riktigt bra argument och motiveringar!
Jag ser det som att man skall tänka till och använda -sunt förnuft-
Finns fungerande back-ventil på slangarna direkt bakom eller i gashandtaget(?), så är det bättre att "blåsa rent" med syrgas; men saknas det så finns det risk för baksug in i actylenslangen, o -det- är mindre bra om man nu inte har för avsikt att möta St:Per i förtid... (som den där ukrainske gästarbetaren tydligen förstod när logiken i hans resonemang sjönk in hos honom själv).
Uppskattar tacksamt alla svar och förklaringar - de har och har haft en avgörande betydelse för mig och hur jag uppfattar/förstår riskerna