Sida 1 av 1

Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 19:49:12, 29-01-2017
av Dexxas
Samarbetar lite med ett företag som reparerar elmaskiner och snubblade in på tanken att tigsvetsa koppar,var mest nyfiken på om det skulle gå att rädda en släpringad 250 Kw krossmotor som hade en lindningsskada i rotorn.Ny motor kostar ca 320",fem veckors leveranstid.....
Har aldrig testat att tigga koppar,har kört lite RF,lite Alu och svart tidigare..... :mrgreen:
Letade på en skrotskena av Elektrolytkoppar och riggade den i skruvstädet,använde 2,5mm massivtrådar ur en grov kabel som tillsatsmaterial och det går att svetsa,lite svårt att se smältbadet och eftersom koppar slukar värme var det nästan maxläge på min lilla 160 amps Migatronic Focus Tig..Skenorna är ca 6x25 mm....
Ren Argon som skyddsgas,och för att inte bränna sönder all isolering omkring svetsstället fick kollegan sitta med en vattenslang och kyla i intervaller. :buga:
Ytskiktet uppvisade blåsor men efter avslipning var godset solitt under.Fick lägga på ganska mycket som bara slipades ned igen.... :cool:
Kunden är medveten om att detta är en ren chanstagning,det kan fungera i många år eller smälla imorgon.... :huh:

Bild
Före svetsning,ca 25% av ledarna bortbrända.. :screwy:

Bild
Efter svetsning och slipning,nu jämnar vi av ytan med lite fosforbrons före omisolering av skadat område,sedan doppning i isolerlack och torkning i ugn.... :hurra:

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 20:15:01, 29-01-2017
av stefansmark
Även om det går sönder kanske det gör att kunden kan köra tills den nya motorn är på plats.
Provar man aldrig blir det heller aldrig fel och man lär sig heller aldrig något nytt

Jag har en släkting som jobbar på ABB och reparerar elmotorer, det är ena hiskeliga as som repareras till hiskeliga summor...

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 20:20:35, 29-01-2017
av magloman
Enligt all teori jag läst ska det gå fint att svetsa koppar men det går åt mkt ström. Koppar är värre än alu att leda värme.

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 21:39:37, 29-01-2017
av Stridis2
Det svetsas mycket koppar på jobbet. Jag fick höra för några veckor sedan att vi hade ca 10 gånger högre svetshastighet än vad teoretikerna säger är möjligt. Ändå håller det och blir tätt. Man ska inte alltid tro på all teori... :vissla: :mrgreen:

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 15:48:56, 01-02-2017
av G-son
Det är rätt imponerande hur stora fel man kan laga när en ersättningsdel kostar 300 loppor! :P

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 22:10:38, 01-02-2017
av christianmoller
Stridis2 skrev:Det svetsas mycket koppar på jobbet. Jag fick höra för några veckor sedan att vi hade ca 10 gånger högre svetshastighet än vad teoretikerna säger är möjligt. Ändå håller det och blir tätt. Man ska inte alltid tro på all teori... :vissla: :mrgreen:

Vad använder ni för skyddsgas när ni svetsar koppar?
Jag gjorde en tank till en tändkulemotor i koppar och körde med argon,vet ej om det är rätt.
Inte så polerad på den sista bilden :???:

/Christian


Bild
Bild

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 00:56:30, 02-02-2017
av Dexxas
Som det står i mitt inlägg använde jag ren Argon som skyddsgas,rätt eller fel vet jag inte men det fungerade bra.

Mvh/Dexx :shake_hands:

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 02:34:14, 02-02-2017
av magloman
Ska va argon om det är tig.

Går o blanda i lite helium för o kompensera en för liten svets när man kör alu. Vet ej om det går på koppar oxå.

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 09:55:01, 02-02-2017
av stefansmark
G-son skrev:Det är rätt imponerande hur stora fel man kan laga när en ersättningsdel kostar 300 loppor! :P


Håller med.

Det är inte som när en stackars privatperson kommer in och klagar på att reparationen på personbilen kostade 2 000 kronor när man gjort allt man kan för att vara billig.

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 11:21:19, 02-02-2017
av Stefan1972
varför var rotorn skadad från början då? Dylika lindningar brukar ju inte brinna av för att de känner för det?

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 20:19:30, 02-02-2017
av Dexxas
Hela motorn var full i koldamm.
Vid kolbyte i en släpringad motor SKALL gammalt damm avlägsnas genom renblåsning med torrluft annars är risken för överslag i dammet överhängande.
Varje grusgrop/krossanläggning verkar vara full i "kan själv" mekar som bara har ett intresse......att producera ton /kubik med krossmaterial. :thummar:
Elektriker är dom på hobbynivå dessutom,så det är inte underligt att det smäller ibland..... :mrgreen: :mrgreen:

Mvh/Dexx

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 09:41:52, 03-02-2017
av DennisCA
Kopparn såg bättre ut med lite patina annars.

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 00:24:44, 13-02-2017
av marcusw
magloman skrev:Ska va argon om det är tig.

Går o blanda i lite helium för o kompensera en för liten svets när man kör alu. Vet ej om det går på koppar oxå.


Det går utmärkt och när det gäller att svetsa grov koppar med tig så är det vanligt att köra med mycket helium, koppar suger rejält med effekt när det är grovt och jag kan säga att min 200A tig klarar nästan inget gods alls i koppar med ren argon, med helium blir det stor skillnad, men helst 300A+ tig med vattenkylning och helium-mix för frekvent kopparsvetsning är nog vettigt.

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 21:06:55, 16-12-2017
av nordlander
Håller den än?

Re: Udda Tigsvetsning.......

InläggPostat: 08:16:05, 17-12-2017
av Dexxas
Om det är elmotorn du undrar över så är svaret ja,den fungerar...... :thumme:
Hela anläggningen ska dock bytas ut mot modernare maskiner låter det som....

Mvh/Dexx :vissla: