Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Mig/Mag svets JULA Awelco Mastercraft 220

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Knuda.C (trådstartaren)

#1 » 15:24:56, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena folket, har någon av er testat på eller hört något om denna Mig/Mag svetsen från jula? eller om ni känner till något om märket Awelco över huvudtaget. Är ju en italiensktillverkad som dom flesta svetsar i lägre prisklass verkar vara.
Har letat runt på nätet men verkar inte som någon alls som köpt den har recenserat eller liknande.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ts-210098/
Knuda.C
1 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:03, 02-02-2017
Ort: Västmanland
Sverige



silvershadow

#2 » 08:52:18, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollar också på samma svets.
Har du hittat någon nyttig info el någon som testat än?
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

dc_lindberg

#3 » 09:01:38, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...allt jag köpt på Jula de senaste åren har visat sig vara för låg kvalité på...
Antingen håller det inte, eller så är det feltillverkat, eller så är det både ock...

Det skiljer så lite att gå upp på märkes produkter ss de www.swedol.se säljer. Finns säkert bra hos www.verktygsboden.se också (även om de och jag inte kommer överrens... jag vill köpa med de vill inte sälja... skumt företag!...)

Biltema tycker jag har haft genomgående bättre kvalité på sina produkter, och ff.a. har de avsevärt mkt bättre kundsupport och garantiförfarande än Jula.

Innan du köper på Jula - tänk igenom köpet noga en gång till :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

silvershadow

#4 » 09:53:25, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det så, man får lite vad man betalar för.
Dock köpte grannen en esab 250 amp från jula förra året (säljs inte längre där den storleken) för 12 ink M och swedool sålde samma för 12+m
Beror ju på om man köper privat el företag.
Dock har swedool bara 6 mån garanti för företagare och jula hade 36 mån.
En till parameter som avgör är ju om det är hobbienivå el mer frekvent användande.
Handlar själv nästan uteslutande på swedol.
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

Turbodiesel

#5 » 10:30:22, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedol har ju normalt möjligheten att justera priserna, speciellt om du är känd kund, och så har de ju erbjudanden emellanåt. Migatronic är inget personligt favoritmärke även om det grundar sig på gamla erfarenheter, men kolla vad du betalar för sådan i lämplig storlek går till hos Swedol, det är ju inget uddamärke och det bör betyda att det hålls reservdelar över tid.

Läser man lite hos Jula om Awelcons strömbegränsning vid olika säkringar så tyder det på att det bara är en enfastransformator i den (som körs tvåpoligt antingen på 230 eller 400V, eller bara på 230 i båda fallen :uupps: ) det bör betyda att den är ganska kass egentligen.

Jag skulle tro att en 180A TREFAS migatronic av instegsmodell slår den alla dagar i veckan. Dock dubbelt så dyr, men du behöver troligen bara köpa den en gång.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

marcusw

#6 » 00:07:51, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag fattat det har awelcon en tvåfastransformator.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Stridis2

#7 » 00:49:30, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bror köpte en lågprissvets från Jula för något år sedan. Har för mig den gick på 7000. Det var också en enfas /"trefas". Den gör vad den ska, men jag är inte speciellt imponerad... :???:

När jag började min "svetskarriär" körde jag med en Loke-svets som inte fungerade som den skulle. Därefter köpte jag en enfas från Clas Ohlson som jag körde med i många år. När jag fick möjlighet att köpa en begagnad trefas proffssvets av märket Oerlikon slog jag till. Jag brukade skoja om att jag blev omedelbart tre gånger så bra svetsare när jag bytte till trefas, och då brukade jag ändå bara svetsa bilplåt.

Jag hade i alla fall försökt köpa en trefassvets av bättre fabrikat, eventuellt begagnad. Oftast är det bättre att köpa dyrt och gråta en gång... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#8 » 00:50:05, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om du matar en enfastransformator med två faser är den likväl bara tvåpolig, det gör att du har samma pulstal efter likriktning som om den vore matad med en fas & nolla.

Trefas gör maskinen betydligt dyrare genom hela konstruktionen, så det är inte svårt att förstå att några tar genvägar för att kunna skryta med 200A. Dock gäller det vid en intermittens på 15%, om nu det är något att skryta med..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#9 » 08:51:36, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tvåfastransformator har man ändå ingen möjlighet att koppla in till ett normalt trefaselnät. När okunnigt folk talar om tvåfas, så brukar de mena utrustning avsedd för enfas 400 V, som alltså ska kopplas in till en huvudspänning (alltså mellan två faser) i ett 230/400 V trefasnät.
På precis samma sätt som en 230 V enfasapparat ansluts mellan två faser i ett 3 x 230 V-nät (sådant som finns t ex i Norge och fram till någon gång på 90-talet i svenska fastigheter som fick sin el levererad från Banverket, även i vissa äldre villaförorter utanför Stockholm levde 3 x 230 V kvar länge).
Det kan förekomma t ex spisar med 230 V elementspänning där man kan bygla om i kopplingsplinten för att fördela om elementen mellan faserna efter tycke och smak. Det är ganska vanligt om man har 230 V-utrustning i ett 230/400 V-nät, att man låter spishällen matas från två faser (då ligger två plattor på varje fas, eller också den största plattan på en fas och de tre övriga på en annan) medan den separata ugnen får en egen fas. Men det är fortfarande inte tvåfasutrustning, utan i det här fallet flera enfas 230 V-laster som är inbyggda i samma apparat.

Tvåfas var ett påfund från slutet av 1800-talet som kom till för att slippa betala licensavgifter för trefaspatenten till AEG, Asea m fl. Ett sådant nät består av en nolla och två fasledare med 90 graders fasförskjutning emellan. Eller, i vissa fall, fyra fasledare och ingen nolla. Då betraktar man vardera fasen som ett balanserat par. Det har funnits enstaka lokala tvåfasnät bl a på industrier i Sverige men de var rätt sällsynta här. Betydligt vanligare i bl a Frankrike, Belgien och USA. Frekvensen var i Sverige oftast 25 eller 50 Hz och de fransktalande länderna förekom även 33 1/3 Hz.
I ett tvåfasnät blir huvudspänningen √2 gånger fasspänningen. Man skulle t ex kunna tänka sig ett 325/230 V tvåfasnät.
Nackdelen med tvåfas relativt trefas är att det går åt mer material (koppar, statorplåt mm) för att bygga en tvåfasmaskin med givna prestanda än för en motsvarande trefasmaskin.

När det gäller MIG/MAG-svetsar så är den stora nackdelen med sådana med enfastransformator att likriktarbryggan ger en kraftigt pulserande ström. För att jämna ut den någotsånär måste en sådan svets ha en större spole i serie med jordledningen än vad som är hälsosamt för svetsegenskaperna, så det hela blir en enda stor kompromiss även om konstruktören inte behöver snåla till det yttersta. Och då spelar det ingen roll om den matas med 230 eller 400 V.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcusw

#10 » 02:18:20, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Som jag fattat det har awelcon en tvåfastransformator.


För att förtydliga, ingångstrafo med två primärlindningar.

Nån som vet hur awelcon är konstruerad ? Verkar ju av datan iaf. inte vara en enfasmaskin av billigaste snitt.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Turbodiesel

#11 » 02:55:21, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att förtydliga vad jag menar så är transformatorn antingen en, eller trefas. Om inte just Awelco har något ess i rockärmen här..

Ett exempel är äldre AC/DC tigsvetsar, de har enfastransformator, eftersom det inte går att effektivt transformera trefas och få enfas (tvåpolig) AC på sekundärsidan. De har oxå datan, men kräver (även de) löjligt hög primärström för att ge något att tala om på sekundären, inget ovanligt med 63A säkringsbehov vid 400V och endast 250-300A sekundärt. Även vanliga "pinn" transformatorsvetsar, förr i tiden vanliga vid skeppsbyggen och det var inte ofta det var några små prylar, de har "datan" de oxå.

Transformatorn ser inte att det är två faser som matar den, utan den känner bara att det är 400V mellan två poler att jobba med och gör så gott den kan.

Har du en sådan här apparat marcusw, så lossa sidoplåten & kolla efter. Lite nyfiken är jag oxå :popscorn:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#12 » 19:33:39, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en lösning på problemet att utnyttja alla tre faserna och få ut enfas växelström. Den kallas V-koppling. Ta två enfastransformatorer, anslut primärlindningarna mellan var sina två faser (t ex den ena L1-L2, den andra L2-L3), koppla sekundärlindningarna i serie. Nackdelen är att faserna inte blir jämnt belastade, i det här fallet får L2 dubbelt så hög ström som L1 respektive L3. Dessutom blir effektfaktorn olika på de olika faserna. Fördelarna blir inte så stora jämfört med en enfastransformator kopplad till en huvudspänning, att det väger upp den extra kostnaden och vikten, så det är sällsynt att metoden används.
Jag har haft en gammal svetstransformator av märke Elga , som var kopplad på det sättet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcusw

#13 » 01:44:25, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:För att förtydliga vad jag menar så är transformatorn antingen en, eller trefas. Om inte just Awelco har något ess i rockärmen här..

Ett exempel är äldre AC/DC tigsvetsar, de har enfastransformator, eftersom det inte går att effektivt transformera trefas och få enfas (tvåpolig) AC på sekundärsidan. De har oxå datan, men kräver (även de) löjligt hög primärström för att ge något att tala om på sekundären, inget ovanligt med 63A säkringsbehov vid 400V och endast 250-300A sekundärt. Även vanliga "pinn" transformatorsvetsar, förr i tiden vanliga vid skeppsbyggen och det var inte ofta det var några små prylar, de har "datan" de oxå.

Transformatorn ser inte att det är två faser som matar den, utan den känner bara att det är 400V mellan två poler att jobba med och gör så gott den kan.

Har du en sådan här apparat marcusw, så lossa sidoplåten & kolla efter. Lite nyfiken är jag oxå :popscorn:


Har ingen sådan awelco men jag är också nyfiken och den känns lite "skum" med sin tekniska data.

Fö. så är awelco ett mer än väl bra fabrikat för hobbyanvändning, ungefär samma skit som telwin eller cebora, dvs. fungerar länge och väl för vanlig användning. awelcon känns relativt prisvärd tycker jag.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Turbodiesel

#14 » 07:20:13, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte hindra er från att köpa den, ville bara försöka få er något medvetna om vad det är för något. Jag kommer dock aldrig att rekommendera enfasmigar med gammaldags transformatorteknik till någon, Inte ens till någon av de många ovännerna :mrgreen:

Cebora är troligen ett säkrare kort, i alla fall reservdelsmässigt. Telwin lyckas ofta göra självförstörande prylar när det ska snålas riktigt mycket i produktionen.

Nog om detta :coffee:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

silvershadow

#15 » 12:11:35, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade en Awelco från jula.
Levde om men gjorde sitt jobb mest hela tiden.
Dock orkade inte trådmatningen hänga med i det högre strömstyrkan.
Så jag lämnade tillbaka den och köpte Esab c 170 ist.
Esab är och kommer alltid vara Esab :)
Dock funkar Awelco till bilplåt och även lite grövre.
Fanns någon säkerhets grej som gjorde att svetsen slog ifrån för att inte överhettas.
Hände ofta när man krämade på.
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se