Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa vapenskåp

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 19:06:00, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått erbjudande om ett gratis vapenskåp, problemet är bara att baksidan är uppkapad efter det att föregående ägare slarvat bort nycklarna. så då löste han det med rondellen så han kom åt bössorna.
Nycklarna hittades när dom städade ur kåken efter det att han gått och dött. så dom finns.

Problemet är ju som sagt bristfällig baksida. har inga bilder på det och har själv inte sett det än. ska hämta det om några veckor är planen.

Tanken är helt enkelt att kapa bort hela baksidan och byta ut den mot en ny slät plåt. Borde väl inte vara nå hitech stål i ett vapenskåp? är ju igentligen det som är frågan. vad det kan tänkas vara får material och hur pass svetsbart det kan tänkas vara?

OCH JA JAG ÄR MEDVETEN OM LAGAR OCH REGLER.
men gör man det snyggt och målar om hela skåpet borde det både se ut som orginal och vara minst lika säkert.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



Mattias Petterson

#2 » 19:12:53, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart det är svetsbart, någon har ju svetsat ihop skåpet från början!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

magloman

#3 » 19:15:58, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvar du dessutom fast det i väggen sen lär det ju bli lika bra som nytt.

"Vanligt" domex 650 funkar säkert bra. Konstruktionsstål som ofta används i skopor.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

robin.gustavsson (trådstartaren)

#4 » 19:25:45, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Klart det är svetsbart, någon har ju svetsat ihop skåpet från början!


exakt min tanke med. men man vet ju aldrig.

magloman skrev:Skruvar du dessutom fast det i väggen sen lär det ju bli lika bra som nytt.

"Vanligt" domex 650 funkar säkert bra. Konstruktionsstål som ofta används i skopor.


jepp det som var tanken.
kanon då borde man nog kunna hitta nån överbliven bit på jobbet. får kolla tjockleken på det som sitter där.
blästra och lacka allt utom lucka med lås sen så det ser bra ut också.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Blommas

#5 » 21:53:28, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla upp så att skåpet inte är för gammalt och ej lagligt längre innan du lägger tid på det. Lagarna gjordes ju om för några år sen.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

roland 1970

#6 » 23:50:04, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagarna som ändrades hade väl med låset att göra vill jag minnas, det fanns firmor som erbjöd att byta gamla lås mot de nyare, men det blev nog ofta lika dyrt som ett nytt skåp.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

robin.gustavsson (trådstartaren)

#7 » 09:49:26, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det har jag koll på. SS 3492. skåpet köpes nytt nån gång efter 2003 så då ska det vara godkänt.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

valberga

#8 » 10:04:17, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog för mig att lagen ändrades en gång till för inte så länge sedan. Det går nog att kolla på någon sida vad SIS numret skall vara. Den första ändringen som gjordes hade med dörrens låsning i skåpstommet att göra. Att dörren "krokade" fast sig i stommet när dörren stängdes. Jag har för mig att det inte räckte med låskolvarna som gick ut när man stängde dörren
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

tracker

#9 » 10:14:07, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

danne mähl

#10 » 11:00:08, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tro inte det är särskilt märkvärdigt stål eller järn i dom där
Min erfarenhet när man borrar i dom att det sköns som vanligt

Bara en fundering vad kostar ett nytt skåp / tid reparation av ett gammalt
Sen är det kul att fixa och reparera :thumme:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

stefansmark

#11 » 11:09:14, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan kan du ju sätta den nya plåten på gångjärn så du slipper kapa upp baksidan igen när du tappat nyckeln...

6 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Göran Ekman

#12 » 11:34:06, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten fundering ,är det tillverkarna av skåpen som föreslår förändringar i regelverken på hur skåpen ska vara ut formade .
Har svårt att tänka mig att utformning av hur kolvarna som låser dörren är utformade har någon som helst betydelse för hur lång tid det tar att ta sig in i skåpet.
Det verktyg jag har använt för att öppna ett vapen skåp är vinkelslip. Och gör man så är utformningen av lås kolvarna ointressant . Den tekniska finessen med en avancerad lås mekanism är helt oväsentlig . Det är inte låsens utformning som är skåpens svaga punkt.
Ber om ursäkt för mitt inlägg som är OT, det är var möjligheten att svetsa i skåpet som avhandlas i den här tråden, där har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något problem, men jag kan inte sånt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

robin.gustavsson (trådstartaren)

#13 » 12:22:21, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:
Bara en fundering vad kostar ett nytt skåp / tid reparation av ett gammalt
Sen är det kul att fixa och reparera :thumme:


plåt, nån hundring i värsta fall, några kap och sliptrissor ett par hundra, färg ett par hundra där också.
sen lite svetstråd och gas säg en 500:ing. så kanske 1000-1500 när det är klart. Tiden räknar inte jag på men säg ett par kvällars jobb. så kanske 1500 om man skulle jobbat dom timmarna istället.
Nytt får man inte för under 4-5 tusen. Men förstår din fundering och jag brukar alltid göra ett överslag innan jag påbörjar nått sånt här. och i det här fallet så blir det billigare.

Göran Ekman skrev:En liten fundering ,är det tillverkarna av skåpen som föreslår förändringar i regelverken på hur skåpen ska vara ut formade .
Har svårt att tänka mig att utformning av hur kolvarna som låser dörren är utformade har någon som helst betydelse för hur lång tid det tar att ta sig in i skåpet.
Det verktyg jag har använt för att öppna ett vapen skåp är vinkelslip. Och gör man så är utformningen av lås kolvarna ointressant . Den tekniska finessen med en avancerad lås mekanism är helt oväsentlig . Det är inte låsens utformning som är skåpens svaga punkt.
Ber om ursäkt för mitt inlägg som är OT, det är var möjligheten att svetsa i skåpet som avhandlas i den här tråden, där har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något problem, men jag kan inte sånt.
Göran i Björnarbo


OT gör inget i det här läget, tycker jag fått svar på frågan redan så.
Nån tillverkare hittar på nå nytt låssytem, lyckas övertala polisen om hur överlägset det är och vips så blir det nya regler och dom får sälja en massa skåp?
självklart så kommer man in i ett vapenskåp om man vill, men varken tyst eller enkelt.
handlar nog om att man inte ska kunna dyrka eller borra upp dom.

Det jävliga med det här är att jag har haft ett kassaskåp modell skitstort tidigare och förvarat vapen i(bortsålda vapen så har varken vapen eller skåp idag). men det fick jag baxa ut. ett skåp med decimetertjocka väggar och dörr, vägde uppskattningsvis en 500 kilo. helt omöjligt att flytta eller skära upp med rondell.
Men då det saknar klassning så var det helt värdelöst och fick inte ha vapen i det. Men j*vlar vilket skåp.
plocka ut det då jag bytte fönster och kunna vincha ut det den vägen. Farsan ställde in det med traktor i kåken när den byggdes.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se