Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Spray eller shortcircuit vad ger mest inträngning ?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

marcusw (trådstartaren)

#1 » 01:58:43, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ger mest inträngning i svetsobjektet av :

260A spraytransfer med 0,8mm solid tråd

260A spraytransfer med 1,0mm solid tråd

260A shortcircuit med 1,0mm solid tråd

Allt annat lika.

Går det ens att i praktiken få ut 260A med 0,8 tråd och spray ? , som shortcircuit tror jag inte det skulle gå ur 0,8 tråd, men som spray ? Då är det ju faktiskt inte enbart tråden som leder mellan svetsobjektet och kontaktröret.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



marcusw (trådstartaren)

#2 » 01:18:56, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag omformulerar frågan lite.....


Vid MAG-svetsning med spray transfer är då diametern av svetstråd viktig för att få hög ström eller räcker det med att öka trådmatningen och spänningen ? Det är ju trots allt en ljusbåge som överför energin.


Någon som svetsar med spray transfer regelbundet och vill berätta lite om det och skillnaderna jämfört med vanlig mig/mag ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Felix95

#3 » 13:53:04, 13-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det går att få ut 260A med 0.8 tråd. Tråden hinner inte mata tillräckligt och tråden kommer kanske ''svetsas'' fast i kontaktmunstycket.

Spray är när inte tråden kommer i kontakt med smältan, alltså tråden kommer i princip rinna ner i smältan, eller att dropparn är mindre än tråddiametern. Vilket förklarar varför spraybåge nästan aldrig producerar svetssprut. Vilket inte är fallet med kortbåge (short circuit) Kortbågen går ner i smältan, och bildar en fog.

Man bör köra spraybåge så ofta man kan tycker jag. Kanske är olämpligt under 3 mm gods pga av värmen som blir.

Hoppas du blev klokare.

Här kommer filmer som visar skillnaden mellan kortbåge och spraybåge.

Spray : https://www.youtube.com/watch?v=WNRBSUNvFEs

Kortbåge: https://www.youtube.com/watch?v=kpEumbg ... 97&index=7

Hoppas du blev klokare.

1 person gillar det här inlägget.
Felix95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:52, 08-07-2013

ianews

#4 » 12:55:00, 14-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"viktig för att få hög ström eller räcker det med att öka trådmatningen och spänningen" Matningen är lika med strömmen. Öka man matningen så ökar man strömmen, så jag förstår inte din fråga. För övrigt ger spraybåge en stor vätning utan djup inträngning varför det är viktigt med fogberedning.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

Felix95

#5 » 15:29:24, 14-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ianews

Vadå utan djup inträngning?

spraybåge med1.0 tråd 10m/min trådmatning och fick detta


Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Felix95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:52, 08-07-2013

Ehnebom

#6 » 17:29:53, 14-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är den igentliga skillnaden på metoderna rent tekniskt, är det bara avståndet man håller munstycket från materialet igentligen eller är det nått mer?
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

ja-bond77

#7 » 18:15:45, 14-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en vanlig osmart svets så är det bara trådmatningen som skiljer. Dvs man reducerar matningen en typ 20-30% från baconläge för att nå sprejläge. Många mindre svetsar klarar inte detta i de lägre spänningslägena har jag hört. Har inte kört med mindre än 300A svetsar själv så aldrig märkt såna problem. Funkar kanske inte heller med ren koldioxid... Jag kör med 12% koldioxid.

Jag har en polare med en modern megasmart svets med program av alla de slag, Kemppi kempact RA 253 eller nåt liknande kanske den heter... Den ska vridas upp på trådmatningen för att nå sprejläge! :huh:

Har jag uppfattat det hela någorlunda ditåt, ianews? :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

magloman

#8 » 22:39:47, 14-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spraybåge kräver väl en typ 26-30v för att uppstå. Små maskiner fixar inte det.

Min esab origo 340 med 0.8 tråd o båda rattarna i bott kör iaf spraybåge. Himmelsk känsla o köra iaf :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ehnebom

#9 » 23:26:52, 14-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, jag har en Kemppi 3500
Så på den då så vrider man upp ström och trådmatning på max typ å backar tråden lite? Om man skall tolka maglo's och JB's inlägg tillsammans?
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

danne mähl

#10 » 23:27:49, 14-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

detta klipp kanske kan förklara lite


2 personer gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

marcusw (trådstartaren)

#11 » 01:17:27, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan video jag tycker är mycket informativ :

https://www.youtube.com/watch?v=LACfTFE2IKU


Att spray ger en mycket bra inträngning i svetsgodset hoppas jag alla kan hålla med om.

Jag kör alltså själv med spray tidvis i flera av mina svetsar och med 0,6 , 0,8 och 1,0 tråd.
Det jag med inlägget här tänkte genomlysa var tex. om jag svetsar ihop två stycken 12mm plåtar i vanligt domex355 bonnstål är jag då mest betjänt av att göra det med 0,8mm tråd i sprayläge eller 1,0mm tråd och vanlig shortcircuit ? Vad ger starkast fog ? Inte helt självklart eftersom grov tråd såklart kan leda mer ström och ge bättre inträngning men sprayläge har bättre inträngmning än shortcircuit rent generellt och man kan mata på hiskeliga mängder 0,8mm tråd som "sprayas" till fogen bara svetsen orkar mata ström och tråd.

Jag skall lägga upp lite grafer över ström/trådmatning/tråddiameter för att uppnå sprayläge då jag tror att fler än jag säkert vill lära sig mer än spray.
En sak det talas väldigt lite om när det gäller spray är gasen, jag påstår att gasen spelar ganska stor roll och att de flesta som sprayar har en mix med ca 90% argon och 10% co2, det går att spraya med den vanligare 82% argon och 18% co2 men den gasen är "kallare" och co2 leder ström betydligt sämre än argon i sprayläge.
Själv har jag börjat blanda min egen gas och jag kör med ca 5% co2 och 95% argon, det fungerar otroligt bra och skillnaden mellan vanlig 18% är stor.

Min utrustning för att blanda gas i egen tub är mycket primitiv dock, jag har vanlig livsmedelsklassad co2 i 15 liters tuber som jag fyller över till tom tub, till min hjälp har jag våg och manometer på fyllslangen, sedan fyller jag resten från en vanlig 99.9% argontub jag normalt har till tigsvetsen. Det blir inte särskilt exakt om man jämför med de gasmixar man kan köpa men det räcker till hobbybruk.


Att "matningen är lika med strömmen" påstår jag ofta är felaktigt, beroende på förutsättningarna såklart, men tex är det svårt att få ut mycket mer än 180A ström ur en svets laddad med 0,8mm tråd oavsett hur mycket man matar. Det är tunn tråd helt enkelt och ohms lag sätter stopp. Men i sprayläge sker energiöverföringen på ett annat sätt och trådens diameter spelar mindre roll, frågan är exakt hur mycket mindre roll den spelar och det vid olika gasblandningar.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

2 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#12 » 02:40:49, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Här har vi några grafer med tre vanliga tråddiametrar, jag fick den här pappret på den lokala svetsbutiken. Att de hade den som färdigtryckt till kunder som frågar måste betyda något, kanske att sprayläge inte är helt enkelt eller helt självklart.
Som ni ser måste man elda på ganska hårt med både effekt och matning för att uppnå spraybåge.

Med lägre c02 halt i gasmixen blir det enklare att uppnå spraybåge är min erfarenhet, det finns färdiga gasmixar med lågt co2 innehåll att köpa, tex . "Secure 2" med endast 2% co2 , men det blir ju ganska dyrt om man skall hyra/köpa en tub till förutom de befintliga man kanske redan har till tig och mag.

Det är min erfarenhet att sprayläge får plåtar att slå sig lite mer än vid vanlig shortcircuit, inte så konstigt eftersom sprayläge avger mycket mer värme, så jag tror det är onödigt att spraya om man redan har en välfungerande svetsprocess där man är nöjd med hållfastheten och helt enkelt inte behöver en fog som bränner in mer, dock går det att svetsa längre sträcka per tidsenhet med spray än med shortcircuit.

Sprayläge kräver bra jord och låg resistans i återledare och slangpaket, vid ett tillfälle körde jag på effektläge 10 av 10 på min 300A svets men fick inte riktigt till sprayläget, kändes som att jag hade behövt ett högre effektläge, det vart lite bättre när jag sänkte trådmatningen lite men det "lossnade" aldrig på så sätt att man får ett annat ljud (ett tyst lågt väsande) och annat utseende på fogen.
Jag funderade lite på orsaken och beställde hem ett nytt slangpaket av typen MB36 , det jag hade innan var ett klenare av typen MB24.

Med det nya slangpaketet MB36 som skall klara 300A relativt bra så hamnade jag i sprayläge direkt. Det gick att spraya tom. i effektläge 9 av 10 på svetsen. Så den högre resistansen i det klenare MB24 slangpaketet gjorde att sprayläget aldrig riktigt "lossnade" och vart bra, inte så konstigt eftersom 300A är ganska mycket ström över ett slangpaket som är gjort för 240A med maximal intermitens om 60%. Man brukar säga att minst 25Volt går åt för spraybåge, Min svets har tyvärr ingen display som visar spänning men 25,5 - 27,5 volt verkar vara det vanligaste spannet.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

ianews

#13 » 20:26:14, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Med en vanlig osmart svets så är det bara trådmatningen som skiljer. Dvs man reducerar matningen en typ 20-30% från baconläge för att nå sprejläge. Många mindre svetsar klarar inte detta i de lägre spänningslägena har jag hört. Har inte kört med mindre än 300A svetsar själv så aldrig märkt såna problem. Funkar kanske inte heller med ren koldioxid... Jag kör med 12% koldioxid.

Jag har en polare med en modern megasmart svets med program av alla de slag, Kemppi kempact RA 253 eller nåt liknande kanske den heter... Den ska vridas upp på trådmatningen för att nå sprejläge! :huh:

Har jag uppfattat det hela någorlunda ditåt, ianews? :smile:


En "smart" svets ökar spänningen (V) med automatik när du ökar matningen (strömmen) utan att du behöver göra nåt annat. Du får inget bra spraybåge under 160 amp. Det är som Magloman(?) skriver, du behöver 20 -30 volt för en spraybåge. För att ta ett exempel, 230 amp och ca 24 volt ger en väldigt bra spraybåge med 1,2 mm. Jag vidhåller förresten att inträngningen är inte vidare djup. Några millimeter bara, men väldigt bra bredd på inträngningen. Komihåg ett utstick på ca 20 mm. Intressant diskussion på den här tråden tycker jag. :grin:
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews

#14 » 20:28:48, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Graferna är med trådelektrod (homogen tråd). Mina inlägg gäller rörtråd:)
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

magloman

#15 » 20:52:33, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåten bör slå sig mindre med spraybåge eftersom man svetsar fortare. Hastigheten gör mer än effekten när det gäller just påverkan.
Har haft god tur(?) med just detta vid spraybåge, knappt nåt som kroknat, eller bleve snett.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se