Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Lite hjälp med transformatorbyte i en Migatronic

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Bumpe (trådstartaren)

#1 » 08:55:47, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! För att göra en lång historia kort. Fick en Migatronic Automig med trasig transformator, gjorde ett tappert försök att linda om ena spolen med mindre lyckat resultat...
Jag blev sponsrad av min gode vän med en reservdelsmaskin i liknande storlek, transformatorn verkar enl mina mätningar vara frisk på denna.

På svetsen som ska repareras (någon sådan spole finns inte på reservdelsmaskien) sitter en stor spole på återledarsidan. Återledarkabeln går in på ena sidan och andra sidan ansluter till + på diodbryggan. En liten spole/spiral sitter paralellt med den stora spolen och har en tunn kabel går upp till kontrollpanelen. Den nya transformatorn är ca 20 ampere klenare än originalet.

1. Vad gör denna spole för nytta?
2. Behöver jag den?
3. Går den att ha kvar med den nya transformatorn.

Kommer inte använda några timer/takt funktioner utan bara vanlig manuell inställning. Skickar med bild på svetsen och den okända spolen.

Hoppas ni har någon bra info så kanske den lever till kvällen :)
Bild
Bild
Bumpe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:25, 04-04-2012
Ort: Tranås
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#2 » 23:25:04, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1: spolen är en drossel som skall jämna ut strömstötarna som blir vid likriktning från växel till likström. Själva motståndet som ligger över är för att ta bort induktionsströmmar (det killar mindre i fingrarna om man råkar komma i vägen) En drossel ersätter väl inte en kondensator som utjämnare men nästan.
2: Den gör ingen skada, jag skulle valt att ha den kvar. Jag tror dessutom det blir bättre svetsresultat med så ren spänning som möjligt.
3: Ja.
Nu är jag inte riktigt säker på vad drosseln gör så detta gissar jag lite på med hänsyn till hur drosslar och dess släckmotstånd brukar fungera i elektronik och jag har själv en drossel i min enfas mig men inte i min trefasare, vad jag tror...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Bumpe (trådstartaren)

#3 » 23:16:59, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drosseln är en lyxgrej med andra ord, sparade den :)

Har nu mecklat ihop detta efter bästa förmåga.
Flyttade över trafo, effektreglage och diodbrygga från donatorn, kanske udda att flytta så mycket men donatorn hade typ bara detta kvar och migatronicen var komplett.
Den startar o går, bränner hål på 5mm plåt om man kör sakta på fullt ös.

Dock så för den ett j-a liv, det bara dånar i "50hz", högre ju mer man öser på med ström. Har försökt hålla delar av diodbryggan stilla med en plastbit/kvastskaft och lite buntband för att motverka vibrationer men det bara dånar i den oavsett.

Vad i hela friden är detta om?

MVH Hampus
Bumpe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:25, 04-04-2012
Ort: Tranås
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#4 » 23:26:08, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd "original" diodbrygga istället.
Diod som diod.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se