Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsning av kran

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

AN (trådstartaren)

#16 » 15:14:56, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skulle ni utföra förvärmingen vid svetsningen?
Värma runt om hela kransen?
Om jag inte värmer kommer väl den svetsade sidan att dra ihop sej och bli kortare?
Värmer man runt, kommer väl hela kransen att först utvidga sej, och sedan krympa tillbaka ihop med det påsvetsade materialet?
Ska den isoleras för att inte kallna för fort?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


JengaPRO

#17 » 20:25:36, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina tankar i ämnet.

Du får inbyggda spänningar pga av att du tillsätter metall i smält form. Den smälter också en del av metallen du ska svetsa. När metallen är smält så finns inga spänningar i den. När den sedan kallnar och intar fast form så låser sig det hela och då får du inbyggda spänningar pga att den smälta metallen var mycket varmare än omgivande metall. Ju högre temperatur du förvärmer till ju mindre blir den skillnaden mindre. Man bör dock inte förvärma alltför mycket för då ändrar kanske materialet tillstånd.
I ditt fall så kommer pga hur konstruktionen är dom inbyggda spänningarna vara av mindre intresse eftersom dom ligger 90 grader mot dom de spänningar som uppstår när du använder kranen.
Bara mina tankar i ämnet men jag är absolut ingen expert på svetsning. En tjock plåt som svetsas mot en tunn plåt vill man ju förvärma för att få tillräckligt inbränning men det vet du såklart.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates