Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

AGA 200 mig från 380 till 240v - Behöver hjälp!

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

SkogDavid (trådstartaren)

#1 » 17:03:12, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag är ny här och har inte presenterat mig. Jag heter David och bor i finland på landet vid kusten.
Jag köpte en AGA 200 mig för ett tag sedan.
Då jag inte har starkström här har den hitintills stått men nu när jag måste fixa ihop snökedjor för att kunna ta mig ut härifrån så tänker jag strappa om den till 240v. Det står på den att det skall gå. Jag har dock ett problem som jag tänkte att nån av Maskinistens kunniga medlemmar kanske skulle kunna hjälpa mig med.. (Jag har läst en del här nog även om jag varit lite blyg att posta.)
Saken är den att kabeln som sitter på nu endast har 4 kardeler i sig, 3 faser och skyddsjord. Jag har förstått av en kompis utsaga att fasen vanligen skall kopplas in på den bruna fasens plats men var skall nollan?
Skulle det va säkert att koppla in nollan på karossen tillsammans med skyddsjorden om jag ser till att hålla reda på att fasen till maskinen säkert hammnar på fasen i utaget?
Ja jord och nolla är ju samma på det här gamla huset.
Eller borde jag koppla nollan/jorden direkt in någonstans på kretsen som leder till jordkabeln på svetsen eller på nån av de andra faserna ?

Ja saken är för mig ett mysterium och någon handbok har inte gått att finna.. jag har kontaktat AGA men de sa bara tyvärr..gammalt.

Hoppas nån vet!
SkogDavid
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 04:57:44, 19-08-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo



Robban_C

#2 » 17:24:16, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du jordfelsbrytare så kan du inte koppla ihop noll och jord, då kommer den att lösa ut.
Och även om du inte har jordfelsbrytare så är det i alla fall högst olämpligt att koppla ihop jord och noll. Gör du det och jord/nollkabeln går av så kommer du att få en spänningsförande svets.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ivar Risslén

#3 » 17:49:35, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag googlade på AGA 200 och hittade en som hade samma funderingar. http://www.mig-welding.co.uk/forum/show ... hp?t=20011

Att den är märkt med 240 volt kan betyda att det går att koppla om den till 240 volt 3-fas från 380 volt 3-fas.

Kolla om det sitter något kopplingsschema innanför nån plåt i närheten av där anslutningskabeln går in.

Kemppi har haft nån modell som har gått att koppla om för 240V 3-fas, 380V 3-fas och 220V 1fas. Jag kollade en gång åt en kompis som hade en gammal Kemppi mig och som funderade på att ta den till Norge. Men på hans svets gick det inte att koppla om utan det var på de som var avsedda för andra länder än Sverige.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

SkogDavid (trådstartaren)

#4 » 18:30:57, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch .. :sad:
Ser fanemig dåligt ut.
jag sitter lite i moment 22 här.
Har en 3fas svets, en färdig stolpklättrings sko, en 3fas motor och 3,5 hästars briggs&stratton och några stora kondensatorer till en generator.

jag får nog försöka klättra upp och låna lite ström med en sko för att komma ur den här klämman. :evil:

E det nån som har en ide på en modell av strömtjuv som är någolunda säker, enkel att bygga och som inte lämnar så mycket spår får den gjärna..

jag skall bara ta så att jag får kedjorna och generatorn svetsade. :???: Jag lovar !!
SkogDavid
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 04:57:44, 19-08-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo

Ivar Risslén

#5 » 19:10:25, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet hur de var konstruerade för 60 år sedan och tidigare men jag vågar inte beskriva hur de var gjorda, för det kan vara någon som skadar sig och sedan skyller på att han har läst här på Maskinisten hur han skulle göra och att det är brottligt att ta ström på det viset. Jag har skällt på elbolaget att de har isolerade kablar till mitt hus, för ibland så kan man behöva lite mer än vad säkringarna tål.

Mitt råd är att åka till nån som har rätt ström eller leja någon som har en svets alternativt låna en 1-fas svets.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jörgen.ottosson

#6 » 19:21:02, 31-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var tänker du "tjuva"? .......från ingående ledning? ( har du "blank-tråd", utan isolering där ? .......för så monterades "tjuvar" med linje stång från marken.)

Vill starkt avråda från att vara uppe i stolparna och "pilla"

Har du inte tre faser in i huset? det är betydligt enklare att lirka ut 3-faser där i från även om du inte har något 3-fas uttag montera någonstans. ( till spisen?) men samma sak gäller även där om du inte vet vad du gör
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jirido

#7 » 15:12:27, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en fråga som gäller samma gamla aga som nu är ombord ett litet skepp som ja hittat.
Bild
svetsen har 3 jord utag.. -1 -2 -3 vilka kommer ut på olika ställen ur en liten transformator, genomslags skydd? eller nåt liknande..
Om nån vet nått om detta så berätta gärna för jag vill gärna veta.

Jag har frigjort matar verket o satt det i en box med en lång kabel för att kunna ta med upp och ner o ut och in runtom på båten och måste därför skruva fast jorden i nån av dem.
Jirido
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:02, 12-09-2015
Ort: östra och västra nyland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Litet fartyg med en 34 liter SKL 6NVD 24 diesel.

jörgen.ottosson

#8 » 17:06:33, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De olika jorduttagen på svetsen är kopplade till olika lindningar på en spole, för att ge olika induktans ( typ motstånd, fast från en spole...och bara när du kopplar på eller av.... :klia: ) detta funkar som en dämpning för att jämna ut svetsströmmen.

så här står det i manualen dill ESAB:s LAG.

Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jirido

#9 » 17:16:19, 14-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jess.. Tack Jörgen precis va ja va ute efter. :smile:
Det är väl bra att de fans en spole där då.
Hmm är 7mm grovt.. Ja jo d räknas säkert som grovt.
Tack. :shake_hands:
Jirido
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:02, 12-09-2015
Ort: östra och västra nyland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Litet fartyg med en 34 liter SKL 6NVD 24 diesel.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se