Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Den förstfödde esaben får lite finsk sisu..

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 01:45:16, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag stör er i symötet med ett litet miniprojekt om det går bra. Bytte till mig ett Kemppi FU10 matarverk mot en fräs :uupps: , om det är ett bra byte går väl att tvista om, men jag är nöjd i alla fall, vilket är huvudsaken :thumme:

Hade en gammal ESAB LCA200 mig/mag, med A9 matarverk (push-pull) ståendes, säkert kalasbra till aluminium, men det tigar vi i den här delen av världen. Och får jag lust att miga alu vad det lider så blir det troligen inköp av en betydligt potentare maskin. Kommer att spara matarverket för porrfaktorn tills vidare. Det fungerade bra även för svart tråd, men med detta handtaget är det som att svetsa med boxhandskar anslutet till ett spett ungefär :mrgreen:

Esabmaskiner av den här årgången har 110V manöverspänning, det ställer till det lite eftersom kemmpi gärna vill samarbeta med 24-30V, osäkert vilket, jag hade för mig det var 24 som gällde, men det står 30V på verket. Det fungerade alldeles utmärkt även på 24 så då kör vi så.. Det visade sig senare bli 30V ändå, på grund av gamla transformatorer och lite av varje..



Hittade en 380V-2x110V 450VA Trafo, den lämnade nästan 250V i tomgång med byglade utgångar, sen blev det en 220V-2x12,5V som kom att lämna 30V, det blir perfekt det. Plats fanns det ingen övermåtta med, men ovanpå huvudtransformatorn gick det att göra ett fäste för den större trafon, samt på sidan av för den lite mindre ringkärnan. Säkring blev en 6A propp på 24V sidan, det känns tillräckligt, om än inte optimalt.
Bild

Lite reverse-engineering på kemppikortet visade var den vill ha ström någonstans, och jag hittade även manöverstiftet. Det ska tydligen ha gåtts till botten med detta på något avlägset forum, men jag lyckades inte hitta någon info, dock så ägnade jag bara någon halvdag åt det..
Bild

Grävde upp en gammal kemppikabel som suttit mellan en minarc300tig & akvarieenheten, i den var inte min tänkta manöverkabel kopplad, så jag mätte en runda till. Den manövern jag senare använde går till ett litet tungelementrelä på kortet, den andra manövern kommer från ett klassiskt relä. Är det någon som vet vilken som ska användas egentligen? Tungreläet orkar troligen mitt 24V relä, så det borde vara grönt.
Bild
Bild


Trafos på plats, det lyxades till med en värmesköld i ädel aluminium, någon pottskalle har monterat ett stort motstånd precis bredvid min trafoplats, och det blir troligen varmt på vissa strömintervall.
Bild


Reläet mellan 24 & 110VAC får bo bredvid dioderna, det är den kallaste och minst magnetiska platsen i den här svetsen
Bild

Mikrobrytare byggda i porslin, en förmögenhet i koppar och 1/2" Witworthskruv, svetsen kopplas något förvånande om både på primär & sekundärsidan, det är inte så vanligt på migar idag.
Bild
Bild



Lyxade till det med en kontrollampa, lite enklare att se att den är påslagen, och svårare att glömma bort den igång. Den har ingen fläkt som skvallrar om driftstatusen.
Bild


Undra hur det är tänkt med A-B-D markeringen, förövrigt stöddiga bakelitrattar, inga touchskärmar här inte..
Bild


Matarmotorn fick fettet utbytt det hade sett bättre dagar minst sagt. Samt lite kollektorservice & olja till lagren, en magnet sitter lite lustigt, men det får vi ta senare.
Bild
Bild

Och ja, det funkar :hurra:
Bild

Svetsövningen blev ett rörfäste till matarverket, de kan behöva flyttas fram en bit för att få rum med gasflaskan, men å andra sidan är 50L flaskorna jag kör med så tunga att den vippar baklänges då..
Bild

Så, då lämnar vi detta äventyr med en fjäder i hatten, och hoppas på några kilo svets innan det behöver gå till djupet med något igen, ska dock lägga ett par matarhjul på inköpslistan. :rock_on:
Bild

Har kikat lite på nya svetsar i det här strömintervallet, men det blir inte mycket för pengarna, och så har de ofta plastkablar vilket talar för sig själv. Bärbar är den här inte, men heller inte så stöldbegärlig :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

30 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



ja-bond77

#2 » 10:04:42, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Symötet är avklarat, det bidde inte ens en tumme... Trevlig läsning där... Kanske det blir en svetskran så småningom? Plasman i samma också... Kanske likriktaren också... Och Aga svetsen... På en rejäl 4 + 4m arm... med jibb... Det skulle nog vara härligt... tror jag? :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

QV_

#3 » 10:13:21, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter här och funderar på hur måga miniprojekt du har parallelt igentligen.
Hinner du göra något annat eller är det bara jag som blivit gammal och slö???

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

PerJohansson

#4 » 15:31:31, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ballt! En annan har nätt och jämnt lyckats last av prylarna och du är redan färdig... :)

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Turbodiesel (trådstartaren)

#5 » 16:53:53, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Symötet är avklarat, det bidde inte ens en tumme... Trevlig läsning där... Kanske det blir en svetskran så småningom? Plasman i samma också... Kanske likriktaren också... Och Aga svetsen... På en rejäl 4 + 4m arm... med jibb... Det skulle nog vara härligt... tror jag? :smile:


Jag har väldigt varierande & sällan återkommande svetsjobb, och tyvärr inte någon egentlig svetshörna. Kör helst pinne till de flesta reparationerna, det är mest för tunnplåt & skoprenoveringar som någon av "trådsprutorna" åker fram. Någon kran är väl inte aktuell, men bärbart matarverk är ju ofta tillräckligt för att få lite större arbetsområde. En slangvinda till gaskärran är något som står på önskelistan, jag tror det är en bra grej, håller utkik efter en renoverbar.

Plasma har jag ingen i dagsläget, men gasen fungerar ju bra den oxå, även om den är dyrare att köra med om det blir mycket skärning så måste jag ändå ha den..

QV_ skrev:Sitter här och funderar på hur många miniprojekt du har parallellt egentligen.
Hinner du göra något annat eller är det bara jag som blivit gammal och slö???

/Jan


Det är egentligen ganska tragiskt vad projekt det finns i förhållande till disponibel tid (& ork), och så länge det är egna grejer så är det ju inte hela världen om de blir färdiga eller inte.. Dyker bara lusten upp så brukar det gå undan, men då gäller det att smida så länge järnet är varmt.

PerJohansson skrev:Ballt! En annan har nätt och jämnt lyckats last av prylarna och du är redan färdig... :)


Det här var ju så smått planerat redan för tio år sedan, det var ju bara det lilla sista som saknades, och det löste ju du :thumme: Sen var det ju en smula tur att det mesta som behövdes redan fanns hemma i gömmorna. Kunde ju köpt ett nytt blankt matarverk & smiskat dit, men det är emot mina principer :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#6 » 00:23:07, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite söndagspyssel:

Shakedowntest 1.0, ett par skopor behövde nytt skär, det vara aldrig tänkt att köra rörtråd med denna, men jag tänkte att det går ju alltid att prova.. Det gick att kräma ur 240A @35V, och jag kände på prylarna efter en timme på full patte, men diodkylflänsarna var iskalla, och trafon på sin höjd 40 grader varm.


Bild
Bild

Blev några fötter till mitt framtida kontor i stridens hetta innan det byttes tråd, lite blandade bilder här..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Styrröret äter på tråden, ska fasa det lite bättre, och flytta upp det lite om det går, tråden går inte in i mitten på röret riktigt.
Bild

Svetsj#veln gav däremot upp på slutet, och efter en dimmig felsökning blev det att plocka fram pinnasvetsen och mölja klart undersidan på den sista skopan med några femmor. Då hade självaste hin-håle redan bestämt sig för att skopj#vlarna naturligtvis skulle levereras med bussgods under natten, självklart med den klassiska gustavsbergsbussen :snow:

Kollade på prylarna nu, fortfarande något skakig, och det visade sig att reläet mellan 24&110V var felkopplat(naturligtvis av självaste mig) med styrnollan mot matningen, det gav endast 16V att jobba med, och fungerade endast med kallt relä, passade på att koppla om så att det större reläet i FU 10:an sköter strömpåslaget. Är det någon som vet vilken utgång som ska användas, och hur det är byggt på kemppis strömkällor? Det är ju styrutgångar bägge och båda påverkas av trådlängdsreglaget (efterbränningen)

Och skulle det vara någon som har ett till FU10-30 till salu så kan jag vara intresserad, då åker migtronicverket på den andra svetsen ut!
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman

#7 » 07:41:38, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju kanon ut :thumme:

Fötterna är homogen tråd i spraybåge?

Skopan ser ju fin ut, hur hade du fogberett där?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ja-bond77

#8 » 11:20:59, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för problem med migatronic mataren då?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

fourdoor

#9 » 13:59:20, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schnyggt. :thumme:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Turbodiesel (trådstartaren)

#10 » 18:54:39, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ser ju kanon ut :thumme:

Fötterna är homogen tråd i spraybåge?

Skopan ser ju fin ut, hur hade du fogberett där?


Fötterna skulle jag vilja påstå är kört med kortbåge, på kanske 150A & 0,8 homogentråd, fyrkantsrören har 2-3mm gods, och plattjärnet är 6mm.

Skopor fogbereder jag ordentligt, X & K-fog (eller vad det nu heter, är knappast någon svetsare egentligen) är det inte fogberett brukar stålet gärna lossna i hörnen när svetsen är bortnött, det brukar ju dock vara dags för stålbyte då i alla fall, men det ser inte så bra ut när det bara spontanlossnar..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#11 » 19:02:43, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Vad är det för problem med migatronic mataren då?


Jag tycker att den beter sig lite olika för var gång man trycker på knappen, och ibland glömmer den bort att den är ett matarverk.. Det beror inte på någon trådslirning eller slangpaketet heller. Fick sk#ten gratis för att den knappt orkade glödga tråden, men det var kontaktorfel viket är ordnat för länge sedan. Den går dock ganska bra till grövre smide, så det är väl inget som absolut måste åtgärdas.

Det är en halvproffsapparat från 80-talet som såldes under Lunas namn en tid, men den lämnar 400A med hyfsad intermittens, och jag har aldrig fått den att slå av, däremot är det mesta i den ganska klent dimensionerat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

QV_

#12 » 19:54:37, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det något man skall bygga om till punktsvets kanske.
Är ju lite sugen på en sådan men det kanske är bättre att köpa en puntsvets beg...

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Turbodiesel (trådstartaren)

#13 » 20:19:38, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Punktsvetsar jobbar ju med bara några volt, och istället tusentals ampere, så att bygga om en vanlig mig utan att linda om den blir nog knepigt skulle jag tro.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

QV_

#14 » 20:47:59, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej man måste linda en startkabel några varv runt trafon.
Så just den delen behöver inte vara något problem om trafon är förlåtande.
Finns beskrivning på hur man gör.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Turbodiesel (trådstartaren)

#15 » 20:58:14, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska det vara en enfastransformator oxå, så släpa hem en gammal oönskad transformatorsvets och sätt igång, det finns inga ursäkter..

Jag skulle nog linda (nåja) med något kraftigt plattstål(heter det så?) i elektrolytkoppar, eller kanske aluminium. Finns gott om koppar i närmaste ställverk, slå av strömmen först bara, så att kopparen inte fördärvas.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se