Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gassvets.

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

AN (trådstartaren)

#1 » 12:29:17, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skiljer ett X11 och X21? Antal delar som ingår? Storleken på svetsinsatserna verkar ju gå från 1250 l/h till 40 l/h på bägge.
Dessa verkar ju vanligast iaf när man letar begagnat. Men är de kompatibla med varandra?

Om man vill ha friköpta tube var kommer man billigast undan då? AGA är ju vanligast om man letar beg, men de är väl inte billigast att fylla kanske?
Ska man tänka på nåt spec vid köp av beg tuber? Kan det bli så att AGA vägrar byta dem om de har någon typ av skada?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Michael Meier

#2 » 12:40:43, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

X21


Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Edholm09

#3 » 14:54:14, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet så är X21 grövre/större och därför mer anpassad för större jobb.

Normalt hobby jobb så klarar man sig med X11. När Jag jobbade med skogsmaskiner så använde vi x21 å värmde med medans vi alltid svetsa/löd & skar med X11,

Ring runt å fråga vad bytena av tub kostar, själv valde jag aga, framförallt därför att jag blev less på att airlicuids återförsäljare alltid hade specialrabatt på sina tuber.
När jag jämförde bytespriserna så va dom liknande.
Att jag hade 3 övriga tuber hos aga spelade också in.

air licuid har 10L köp flaska med manometer.

Aga har 10L men den va så dyr att det va billigare att köpa 2st 5or.
Aga 5L går ofta att få tag på begagnad och jag vet ingen som inte fått byta flaska.

Aga 5L erbjuder byten mellan tuberna så kommer du med en mission så kan du plocka ut argon om du behöver det, så egentligen ska det inte spela någon roll för vilka 2 gastuber du köper utan du kan åka till depå å byta till dig det du behöver. Så funkar det i övik åtminstone.

Se upp för större tuber då dessa inte går att ha hemma utan hyresavtal.
Vilket betyder att dom säljs med avtal,är stulna eller väldigt gamla. Dyker du upp med dem så riskerar du få pynta en ganska saftig deponi avgift. Tror dom tuberna är 20& större.

OBS all info är ca 5.år gammal, mycket kan ha ändrats efter det.

1 person gillar det här inlägget.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#4 » 15:37:15, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billigast är o köpa i tyskland, finns nån tråd om det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN (trådstartaren)

#5 » 11:19:41, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för era svar.
Ska åka in till nån återförsäljare och se lite på de olika handtagen. Där jag jobbade förr, tror jag det var X11. Använde den mest för att värma saker med.
Har också två AGA sedan förr, då det är lite längre till Air Liquide. Men borde kanske kolla dem med.

Handlar nog helst gasen i Sverige.

Ja vi får se om jag får tag i nåt begagnat, annars får jag väl överväga nytt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#6 » 17:37:20, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte bort att x21 är bra mye större än x11, tvåhandsfattning och längden med stel slang bakom är sextio cm.

Vill man egentligen ha en miller, då funderar man inte ens på en x21, har inte kollat dagsaktuellt pris (på grund av att det är oseriöst att googla efter information) skulle gissa på tiotusen för en låda med x21 original..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN (trådstartaren)

#7 » 18:18:11, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Glöm inte bort att x21 är bra mye större än x11, tvåhandsfattning och längden med stel slang bakom är sextio cm.

Vill man egentligen ha en miller, då funderar man inte ens på en x21, har inte kollat dagsaktuellt pris (på grund av att det är oseriöst att googla efter information) skulle gissa på tiotusen för en låda med x21 original..


Är miller bättre?

Jag googlar jämt när jag vill ha info :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#8 » 18:28:07, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag vet om miller är att prislappen är en nolla mer, gasflödet tillsammans med valt munstycke är suveränt och att dimensionen på handtag inklusive munstycke är optimalt.. det är ingen skärbrännare utan en gas-svets, i jämförelse blir x11 en slägga och millern en penhammare för glas stift.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

G-son

#9 » 18:46:16, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar man bortom det svenska utbudet av AGA-prylar på den lokala järnhandeln finns det massor av gassvetsar i varierande storlekar. Själv kör jag Dillon (säljs idag under namnet DHC 2000 i andra länder, här i Sverige hänger Dillon kvar än), jag gillar den men har inte använt något annat tillräckligt för att kunna ge en ärlig jämförelse.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

AN (trådstartaren)

#10 » 19:54:11, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Tittar man bortom det svenska utbudet av AGA-prylar på den lokala järnhandeln finns det massor av gassvetsar i varierande storlekar. Själv kör jag Dillon (säljs idag under namnet DHC 2000 i andra länder, här i Sverige hänger Dillon kvar än), jag gillar den men har inte använt något annat tillräckligt för att kunna ge en ärlig jämförelse.


Det ser ut som dillon-svetsen ligger bra i handen iaf. Du både skär, svetsar, värmer och löder med den eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

G-son

#11 » 21:04:50, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den kan göra allt det. Just skärning har jag bara testat litegrann när jag inte hade någon vinkelslip till hands, men det gick bra då. I övrigt jobbar jag mest med relativt små grejer jämfört med det som oftast diskuteras på detta forum, jag skruvar moppar och annat i den storleksklassen. Hårdlöder med den, värmer när det behövs, svetsar vanligtvis från tunnplåt upp till ~3mm stål. Den klarar naturligtvis betydligt tjockare än så, men ekonomiskt är det nog vettigare att köpa en liten pinnsvets om man ska svetsa särskilt mycket i grövre stål. Har provsvetsat en del i gjutjärn med gott resultat, lagat ett antal spruckna rostfria ATV-avgasrör... Jag är helnöjd med den.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

johan.eriksson

#12 » 21:24:32, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade varit jäkligt kul att testa en dillon, tyvärr så tycker jag att prislappen är lite väl hög för att köpa en bara för att prova, och begagnade hittar man tyvärr väldigt sällan. Är glad att jag hittade ett komplett set med en X11 och 5L tuber som var halvfulla till överkomligt pris.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

G-son

#13 » 21:54:54, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, dom kostar en slant. Jag hittade min på blocket för sju år sedan, komplett med allt förutom gasflaskorna.

Om man är beredd att handla från utlandet så går det ibland hitta dom med rätt vettiga priser på amerikanska ebay. Där har dom dock sålts under nytt namn varje gång ett nytt företag tagit över, så man får söka på Dillon, Henrob, Cobra 2000 och (nuvarande) DHC 2000. Ett tag sedan jag kollade, men då fick man flest träffar på Henrob.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

danne mähl

#14 » 23:31:52, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att byta aga tuber hur man vill
en gång per person
det ska kolla lägg vid varje byte och det reggas på dig personligen
Egen trist erfarenhet sen kan det finns mindre seriösa handlare som inte bryr sig om man har tur
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

AN (trådstartaren)

#15 » 23:40:41, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Det går inte att byta aga tuber hur man vill
en gång per person
det ska kolla lägg vid varje byte och det reggas på dig personligen
Egen trist erfarenhet sen kan det finns mindre seriösa handlare som inte bryr sig om man har tur


Menar du att det bara är första ägaren som kan byta köpetuberna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se