Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tips på slipmaskin till Tig-elektroder

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Pejtan (trådstartaren)

#1 » 01:06:08, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var förbi det tyska livsmedelföretaget idag och hittade en liten fin slipmaskin med diamant-trissa. Jiggarna som följde med var för kniv, sax och borr men jag såg att den fungerar utmärkt för Tungstens-elektroder! 230V, 2 diamantskivor följer med till det nästan löjliga priset 199kr. Jag provslipade 10 elektroder idag och det gick tyst och snabbt, enkelt att ställa in vinkel så att alla elektroder blir lika.

Jag antar att det är slut om ett par dagar, just den här butiken hade ett 10-tal och jag köpte 2... :grin:
Pejtan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:31, 11-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Toost

#2 » 09:25:47, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kikade lite snett på den maskinen och funderade på om den skulle fixa att slipa borr, men stod över köpet då.

- Funkar den för att slipa borr ?
( Jag har en 250 mm Tormek som ju slipar typ alla andra eggverktyg alldeles fantastiskt, men inte borrar.)

Hur låter den ?

- Tror den kan finnas kvar lokalt om du säger att den funkar och inte låter fa...
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Pejtan (trådstartaren)

#3 » 02:55:28, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja den hade en borrjigg som följde med. Den gick väldigt tyst enligt mig. :-)
Pejtan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:31, 11-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

InläggDetta inlägg har raderats av DennisCA den 14:58:49, 13-04-2017.
Anledning: Feluppfattade TS

Svejsan

#5 » 10:12:54, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försökte slipa ett 4 mm borr i den igår och jag lyckades inte rikta in borret i hållaren. Ett 8mm borr gick dock bra.

Men som slipare för wolframspetsar funkar den utmärkt. Tyst och fin, surrar lite mysigt.
Ljudnivån går inte alls att jämföra med en vinkelslip eller dremel, mycket tystare.
En nackdelen är att plasten mjuknar vid för höga temperaturer. EN "vanlig" slipning är
inga problem, men att slipa in en ny 3.2 mm elektrod kan man behöva göra några mikropauser
för att kyla ner elektroden.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

Toost

#6 » 14:14:21, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tittade förbi "det tyska livsmedelsbolaget" i fredags. Täby norr om Sthlm. De hade då ett tiotal. Köpte en .
Har inte mer än startat den och , den går tyst som du sa. ( Billiga slipmaskiner verkar annars ha en omvänd relation pris/ljudnivå . :-)
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se