Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

ANAB TIG 200 AC/DC

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

znutt (trådstartaren)

#1 » 17:51:02, 06-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Någon som har erfarenhet av denna?
http://www.anabint.com/Produkter_verkst ... r_TIG.html

Med vänlig hälsning
Rikard
znutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:35, 07-07-2011
Ort: växjö
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga



marcusw

#2 » 23:11:08, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna där finns med många olika namn, kinesiska lågprismaskiner.

Ofta har dom en mycket högljudd fläkt, går inte ner lågt i Ampere på AC-läge och inte högt upp i frekvens vid lite högre strömmar. Brukar vara lite påse blandat med designmissar. Finns så otroligt många namn och även helt "NoName" så det ger nog inte mycket att djupdyka i dylika svetsar…


Men med garanti säkert värd priset som "prova på svets" för nybörjare som inte vill lägga massor med pengar på en första tig-svets.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

MagnusGoransson

#3 » 01:56:28, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders (som driver Anab) är i alla fall bra att ha att göra med. Bor några hundra meter från där han håller till. Köpte min saxlyft av honom.

Sen är de väl som med alla Kina-grejjer, du kanske måste skruva isär och ihop den en gång innan allt sitter ihop som det skall :-)
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Svejsan

#4 » 08:19:56, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den funkar säkert, annars går det att reklamera som vanligt. Det finns väl inget som säger den är dålig?
Det jag såg i specen på den var att den saknar inställning för AC-balans och AC-frekvens.
Ska den användas för aluminium tycker jag man ska ha den möjligheten.
Man hittar det på tig-svetsar även i den låga prisklassen och köper man nytt idag och ska svetsa aluminium så ska det vara med.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

znutt (trådstartaren)

#5 » 11:47:13, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag är "nybörjare"
Svetasr rostfritt/svart mest men Al vore trevligt att kunna men ej krav. Tycker dock att de TIGar för 3000-4000 DC är minfre top ström och hantagen är de billigaste (buntbands fassatta strömbrytare). Denna hadde ett lite "finare" handtag.

Vi har ju ESAB svetsar på jobbet de är ju bra men dyra. Dock är våran AC/DC svets en gammal ESAB som man bara staller ström, den funkar för oss och skulle räcka för mig vet ej något om AC-balans och AC-frekvens :???: . Så har någen en länk till en mer förfinad ( AC-balans och AC-frekvens) TIG så vore det trevligt. Kanske dock att ju mer finnesser destu mer som kan strula.
znutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:35, 07-07-2011
Ort: växjö
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga

Svejsan

#6 » 18:46:29, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har mest svetsat aluminium och då är dessa AC frekvens och AC balans eller clean width som det kan kallas bra att ha. Balans ändrar så mer värme går ner i materialet och elektroden inte smälter och det blir en boll i ändan utan det går att svetsa med en sylvass elektrod. Och att ända ha tillräckligt med elektrod-positiv-ström så att oxiden bryts upp och rensas bort. Ändrar inte speciellt ofta utan har hittat ett läge som brukar funka för det mesta. Är det mycket oxid kan jag möjligen öka på lite. AC frekvens har mer med vidd av ljusbågen versus penetrering av smältan i materialet. Förutom dessa är det bra om svetsen kan pulser. Det finns tillfällen när det är bra.
Jag tar det utifrån mitt perspektiv som är att svetsa aluminium och en del svartplåt. För aluminiumsvetsning är det dessa begrepp som gäller på något sätt. Hittar man en kurs i aluminium-svetsning på youtube så nog är det första de drar upp just detta med clean width (balans) och frekvens. Plus att det kan komma något med pulser. Nästan alla maskiner med AC DC har detta idag, den du har hittat är väl undantaget som inte har det. Den har å andra sidan ett lågt pris.
Jag tittade runt lite på mina gamla källor från när jag surfade runt efter svets i vintras. 5000 kr är inte lätt att hitta något billigare, ska man ha AC frekvens och clean width(balans) så är det en tusing till ungefär. Och lägger man sej mellan 7-8000 finns det drösvis med svetsar som har alla funktioner man kan önska, enfas 230V med svetsström kring 200A.

Bara för att komma med en länk så är här en http://www.expondo.se/stamos-power-alum ... 125?c=1238 fast den har inte AC frekvens. Det här med brytare som sitter med buntband är inte fel ibland. Det finns tillfällen när man får vränga till det och hålla handtaget på ett dumt sätt och då är det bra att kunna vrida brytaren dit man vill ha den. Jag har testat både med fast brytare och med buntband och båda har sina fördelar men visst det ser mer propert ut med det integrerade handtaget.

1 person gillar det här inlägget.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

nbc2

#7 » 11:17:33, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tycks om denna?

http://www.expondo.se/welbach-aluminium ... 054?c=1238

Verkar intressant ........
nbc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:15, 15-03-2010

znutt (trådstartaren)

#8 » 00:09:17, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har kollat lite på detta med ökad och minskat del på pluss/minus vid AC
Svetsen verkar ha en en sådan inställning från +5 till - 5 som de kallar "Clerance effekt"
Hittade en liknade
" Clearance Effect – The Clearance Effect Knob (FIG. A) is located at the upper right of the top panel. Clearance Effect will control how much cleaning versus penetration occurs. The more negative the value will result in greater penetration and less cleaning and the more positive the value will result in less penetration but greater cleaning."
Kan detta vara detta. Dock ingen ändring av frekvensen. Vad har man ändringen i frekvens till?

http://www.eastwood.com/tig200acdc.html
http://www.eastwood.com/images/pdf/20565Q_inst.pdf
znutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:35, 07-07-2011
Ort: växjö
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga

Svejsan

#9 » 19:36:07, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om clearance width är i princip nödvändigt för aluminium så är frekvens mera finlir skulle jag säga.
Jag har sett tester där de visar på att bågen blir mer koncentrerad, smalare och man får lite mera inträngning vid höga frekvenser. Men det är inga jättelika skillnader och det går bra att svetsa med 50 Hz. På min svets kör jag med 100 Hz, men det är lite fånigt nog bara för att ljudet från bågen är lite snällare mot mina öron. Om det skulle göra skillnad på svetsresultatet? Hmm, kanske märker det om jag blir lite bättre på att svetsa,
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

Svejsan

#10 » 00:26:39, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men det är ju som du pekar på att svetsen från anab verkar ha "clearance effect". Men då så. Jaha. Hmm. Lågt pris, har det nödvändiga. Tja, hur ska TS kunna avgöra om den är bra eller inte?
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

marcusw

#11 » 01:14:54, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad exakt innefattar definitionen en bra TIG-svets ?

30 års hållbarhet ? Lågt inköpspris ? Användarvänlig ?

Jag tror att sådana där kinasvetsar ger mycket för pengarna men kanske har de lite andra brister som blir uppenbara för avancerade användare men inte för oss amatörer och hobbysvetsare.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Outbacker73

#12 » 23:33:51, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har provat Anab:s AC/DC tig? Står i valet och kvalet att köpa den eller denna från Expondo. Den senare har ju puls bl.a som Anabs saknar.

https://www.expondo.se/stamos-poweriums ... 125?c=1238

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Outbacker73
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:05, 13-11-2016
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se