Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hemmagjord kylare för tigsvets

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Svejsan (trådstartaren)

#1 » 15:01:17, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte visa upp hur jag kyler min nya vattenkylda WP-20-brännare.

Det är en adapter att sätta ovanpå en dunk för spolarvätska. En 12V membranpump pumpar. Flödet är mätt till lite drygt 0.5 liter/min och det räcker gott till min svets som maxar 200A.

Gjord i plast 3D-skrivare. Beskrivning mm finns på thingiverse om någon är sugen att skriva ut en egen.

Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige



marcusw

#2 » 23:20:13, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den högljudd ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Svejsan (trådstartaren)

#3 » 06:35:12, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej absolut inte. Motorn står och skakar/vibrerar lite för sej själv, det är ju en membranpump den driver, men det fortplantas inte till brännaren. Efter nån decimeter in på slangen märks det inte heller.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

Svejsan (trådstartaren)

#4 » 11:36:01, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Historien bakom är att jag behövde en kylare till wp-20n jag tänkte köpa. Sökte en massa på nätet men ville ha en så billig som möjligt till att börja med. Och under tiden svetsa ihop en mera permanent lösning i aluminium med fläkt och så.

Första versionen var alla grejor med pumpar, slangar, sladdar, kopplingar i en stor röra. Såg att det verkade fungera i alla fall. Tyckte 0.5 liter per minut var lite jämfört med det jag läst mej till på nätet.

Tog 3d-skrivaren till hjälp och integrerade ihop allt. Innan dess var det en del iterationer med halvlösningar, plasten visade sej inte vara vattentät, olika tätningar bla o-ring provades, olika sätt att leda vattnet inne i kroppen, olika vridning så att slangarna pekade åt rätt håll, olika placering på utlopp så att det blev en tydlig stråle ner i vattendunken, tätning mot pumpen och sätt att hålla fast pumpen, justering av gängorna så att de gick att skriva ut och passa ihop med mässingsmuttern. Självklart har jag haft för mycket ledig tid.

Det har hela tiden varit tänkt som en temporär lösning i väntan på den "riktiga" i aluminium. Den fungerar dock bra och presterar bra, gång efter gång.

Tyckte det var svårt att hitta vilka flöden och tryck som behövdes för vattnet och vilken effekt på pumpen man skulle sikta på.
Det visar sej att effekten som behöver kylas bort är ca 5% av totala svetseffekten. Det mesta effekten går in i materialet man svetsar och en stor del kyls av argonet dessutom. Säg 0-10%, inte mer än 10% i alla fall. Så svetsar man med 2kW så behöver man max kyla 200W. Då visar det sej att med att flöde av 0.5 liter/min så kyler man 200W genom en temperaturökning av vattnet med ca 6 grader.
I uppstarten kommer dessutom slangar att stå för den mesta effektöverföringen genom att de ökar sin temperatur men så småningom kommer temperaturen på vattnet i dunken att öka. Svetsar man intensivt under långa perioder kommer dunken att bli varm. Jag har stresssvetsat en del för att se var gränsen går, svetsar på kring 200A och matar in pinne efter pinne. Får stanna då och då och kyla arbetsstycket i vattenspann. Jag märker att dunken så småningom blir ljummen. Men för mitt bruk så kommer jag i praktiken inte att hamna där. Så jag har slutat att känna efter temperaturen på dunken. Men i längden är det bra att ha en kylare av vattnet, det skadar inte.
En annan är effekten att pumpa runt 0.5 liter per minut genom slangarna. Jag har testat med 8 meter slangar och 4 meter slangar och längden spelade ingen större roll. Det går åt knappt 10 W från elmotorn att driva runt detta flöde. Med en 12V spänning blir det under 1 A. Testade detta lite mer med en större pump på aluminium-versionen. Det går relativt lätt att komma upp 1 liter per minut, men jag ser på de slangar jag använder att de bågnar under trycket och ser ut som uppsvällda korvar lite grand. För min del är det onödigt högt tryck. Ökat flöde ger dessutom inte bättre kyleffekt utan bara lägre temperaturökning och i slutändan blir dunken lika varm. Så jag har fastnat för 0.5 liter per minut som pumpen på dunken klarar som ett lagom flöde.

3 personer gillar det här inlägget.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

magloman

#5 » 12:19:56, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fränt projekt :thumme:

Ett nytt värmepaket till en audi 80 kostar ca 150:- sen en datorfläkt på den och nån kinatempreglering från ebay för 27:- på det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Svejsan (trådstartaren)

#6 » 14:22:25, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån kylare var inte dum. Har du gjort en tig-kylare av en sån?

För sent för mej dock, har en kylare till Yamaha YZ85 till min nästa kylare. En sån här
Bild
Originalets URL: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1E_jjQXXXXXbdaXXXq6xXFXXXf/Performance-aluminum-font-b-radiator-b-font-FOR-Yamaha-font-b-YZ85-b-font-YZ-85.jpg


Och som pump en sån här

Bild
Originalets URL: http://i.ebayimg.com/images/g/mF8AAOSwubRXLzTi/s-l500.jpg

Nominellt 12V men jag kör den på 7.5V medan jag testar, det flödet räcker gott.

Det kommer att finnas termometer, temeraturskydd och flödesskydd på den kylaren.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

nbc2

#7 » 14:58:23, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant pump!
Var hittade du den?
nbc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:15, 15-03-2010

Svejsan (trådstartaren)

#8 » 15:50:42, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ebay såklart !

Den lilla pumpen på plastdunken http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=r+ ... p&_sacat=0 funkar bra med 12V

Pumpen på bilden ovanför http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... w&_sacat=0 den får man köra på 7.5V eller så, och är betydligt kraftigare.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

magloman

#9 » 19:45:12, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja

Nä har inte gjort nån kylare av en sån. Däremot har jag bytt en och kom ihåg det eftersom den var så billig och ett nätt format.

Smidigt om man behöver bygga nåt värmepaket till nån traktor nångång tänkte jag.

Tror dock att volvo 740 oxå har rätt smidiga paket men dom är nog i koppar? Audin var i alu, så säkert därför det är så billigt.

Kul projekt iaf. :grin:

Har ett kylpaket ståendes från en äldre tig som jag ska koppla in på min nångång men har inte varit prio.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nbc2

#10 » 10:48:08, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker YZ 80 kylaren verkar bra eftersom man får locket, förenklar påfyllning samt ger övertycksventil.

AUDI 80 eller liknande funkar säkert bra men då måste man väl ha en expansions burk också?
nbc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:15, 15-03-2010

magloman

#11 » 10:52:23, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver inte fylla systemet mer än att det kan expandera sen ha öppet system.

Är ju skillnad på vattnets expansion i ett fordon med mellan -40 och +100 grader, dels i ursprunglig volym sen värmeskillnaden.

Kanske har +20 till +30 i svetsvattnet som minsta o största.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ianews

#12 » 17:10:44, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en idé för 3 år sedan att bygga en tystgående kylare till en stationär dator. Jag svetsade ihop ett rör i alu med flänsar och drev vattnet med en peltier bricka. Ett litet program kickade igång det hela sen blev det självgående. Blev överförväntan. Tyst och effektiv. Sen började alla köpa lapptops :(
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

magloman

#13 » 18:23:30, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en sån lösning i min stationära dator sen 5 år. Fanns/finns o köpa bolt-on.

Den är väldigt tyst så länge flänsarna är dammfria, annars startar fläkten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Svejsan (trådstartaren)

#14 » 23:55:09, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på version 2 i nuvarande skick

Bild

Kylaren valdes för att den hade lock, sedan har den modifierats mer än jag räknade med.
Frampanelen är experimentell. Den röda led-lampan ska jag koppla till en flödesgivare.
Fläkten kopplas med en enkel bimetallbrytare. Fläkten ska förresten bytas mot en 140 mm fläkt.
Vet ej om jag ska ha snabbkopplingarna till slangarna eller om det ska skruvas.

Återstår en del jobb. Och svetsning tjohoo.

3 personer gillar det här inlägget.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

magloman

#15 » 09:07:36, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där blir ju bättre än en köpes
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se