Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Köpa svets

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Bygert (trådstartaren)

#1 » 12:30:54, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemppin som skött sig blev utdömd, finns inga delar längre. Så vad köper man? Hittade de här:

http://svetsshop.se

http://www.expondo.se

Priserna ser ju klart trevliga ut jämfört med lite mer kända pryttlar. Men törs man handla av de där? Och i så fall, ska man köpa det billigaste som nätt och jämt klarar det som man måste ha (och hoppas det håller så länge att man står ut när det ger upp) eller ska man slå på stort och köpa nåt avancerat när det ju inte innebär total ruin? Eller finns det bättre förslag på var man köper bra grejor till rimligt pris?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



Svejsan

#2 » 21:58:44, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog bara du själv som kan avgöra hur du ska göra. Det beror på hur du ser på saker som pris, närhet till säljare, finesser, rykte och fördomar om svetsen och vad det nu kan vara för allt. Jag gjorde på ett sätt men det är alldeles säkert inte rätt för alla och alla är inte bekväma med att göra på det sättet.

Några fler ställen att titta på.

http://www.stahlwerk.se
http://www.verktygsboden.se/svets
http://butik.svetsmaskinservice.se
http://www.swedol.se/produktsortiment/v ... -loda.html
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svets- ... g/Svetsar/
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... lod/svets/
http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0& ... A4t&_frs=1
http://lcdvision-schweisstechnik.de/Schweissgeraete

Fast har du haft en Kemppi är du kanske ute efter proffsmaskiner. Det har jag inte alls tittat efter.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

Bygert (trådstartaren)

#3 » 12:42:52, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis kan ingen säga hur jag ska göra, det får jag ta ansvar för själv. Fast det kan ändå vara intressant att höra hur andra har tänkt och om det blev bra eller inte. Kemppi är säkert bra maskiner och den jag haft har skött sig men det vete tusan om jag vill betala dubbla priset och ibland mer än så för att få en igen. Skulle jag svetsa dagligen vore det nog ide men det är långt ifrån så det är.

För min del är minimikrav att det ska gå att svetsa 4 mm pinne utan bekymmer. Då faller ju biltema och liknande bort. Funderar också på TIG för att få lite fler möjligheter men det kostar ju.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

magloman

#4 » 13:54:20, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Esabs caddy 2200i har ju lite mma och tig i sig. Finns ju lite olika versioner på den.

Skitnöjd med min, har inte kört mer än nån enstaka 4 med den så vet inte riktigt intermittensen men finns nog andra som kan.

Esab rebel har mag/mma/tig
Har kört den med tig och lift tändning, funka hur bra som helst men har ju bara DC.
Finns väl en ny sån på g snart som redan lanserats i usa. Den heter nog 235
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#5 » 17:54:39, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på parwelds svetsar
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

osla

#6 » 00:33:29, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte själv en parweld före jul, 200A ac/dc med puls och alla dom där funktionerna, samt 8m slangpaket, knappar på handtaget för att höja/sänka strömmen och låda med lite wolframelektråder och glashylsor, ja lite småkillar i reserv till brännaren och 5l flaska. Priset hamnade då på drygt 20 tusen hos svetsbutiken här i stan. Går säkert hitta liknande svetsar billigare i Kina, men tycker det är värt mycket att ha en åf runt hörnet som är bra att ha o göra med.

Är väldigt nöjd med den svetsen, går väldigt sött, även farsan som är licenssvetsare och kör fronius på jobbet tycker den går bra
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

marcusw

#7 » 01:01:27, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har flera parweld, deras transformatorsvetsar ger mycket för pengarna och bygger på välbeprövad teknik.

Jag har också deras 200A tig ac/dc/puls och det är en välfungerande nybörjarmaskin, en av de absolut bästa kinasvetsarna, skulle inte rekommendera någon att köpa en dyrare tigsvets såvida man inte vet att man skall köra mycket tig.

Däremot skulle jag inte köpa en kinesisk invertermaskin eftersom inverters helt enkelt går sönder till skillnad från transformatorsvetsar som inte har så mycket elektronik, när det gäller tigsvets har man ju inget alternativ, allt är inverter i dag.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Lennie Vind

#8 » 07:49:20, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en stahlwerk invertera. Den känns svårstartad, som när jag svetsat med en kempi på elverk och inte fått nog med el.
Annars är jag nöjd med den.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

Svejsan

#9 » 11:32:29, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta Bygert om mitt inlägg kom över på ett bryskt sätt, var inte meningen. Men det är kul att se hur olika folk resonerar redan i de inlägg ovan finns de som köper kina-svets, alt vägrar köpa kina-svets, köpa på distans alt ha åf nära. Det jag ville uppmärksamma är bara att alla åsikter finns och det enda som är rätt är det som är rätt för dej.

Jag köpte en 200A AC/DC Tig/mma från Tyskland. Bara sett på bild, Nöjd så långt. Har bytt till vattenkyld brännare, smidigare. Den bränner 3.2mm 43.32 utan vidare, 4mm ska gå men ej provat. Har i år svetsat slut på kanske 50 liter gas.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

wildeside

#10 » 20:32:47, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en ewm inte billig men bra.
Jag kunde inte svetsa, trodde jag iaf har provat flera olika budgetsvetsar typ biltema, jula m.fl. hos kompissar.
Men nu kan jag svetsa hyffsat bra tack vare en suverän svets.
Är för gammal för att veta bäst!
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Bygert (trådstartaren)

#11 » 12:27:31, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svejsan, hur det nu blev i det du skrev förut släpper vi tycker jag. Berätta i stället var du köpte den där svetsen från Tyskland, det är av intresse.

Jag är fortfarande osäker men det är absolut värdefullt att höra andras erfarenheter, tack.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

magloman

#12 » 13:50:27, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ofta köper man en svets? Köp en nordisk dyr jaevel på avbetalning. Blir så lite pengar i mån att man inte märker det ens.

But quality, cry once.

Säkert kort.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Svejsan

#13 » 15:09:31, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan berätta lite mer om hur jag resonerade när jag skaffade svets i vintras. Det jag var ute efter var en tig-svets för aluminium. Ville ha den på en-fas (miggen är på trefas vilket är bra men begränsar flyttbarheten hemma) med så hög ström som möjligt vilket blev 200A. Sedan ville jag ha en framsida utan en massa rattar, är väldigt svag för digitala paneler. Försökte läsa på så mycket jag orkade och såg också en massa instruktionsfilmer på youtube om svetsning av aluminium. Därav var det ett krav att svetsen hade AC balans och AC frekvens inställningar. Dessutom ville jag att minsta svetsström skulle vara så låg som möjligt, lägre än 20A helst 10A och ha pedalmöjlighet. Budgeten var satt till kring 8000:-, max 10.000 men lägre är bättre. Över 10.000 betyder att det blir ingen svets.

Tillbringade en hel del tid med att surfa efter alla som frågat efter tig-svetsar och vad som hänt med dem. Fanns en hel del erfarenheter, men inget riktigt dåligt (eller bra) val om jag kommer ihåg rätt. Det mesta fungerade. Var inne en hel del på tyska ebay och tittade. Det som var intressant var att köpa en svets från tyskland. Det fanns de som köpt direkt från kina men den optionen föll bort för mej. Dels kommer en hel del frakt till och på det kommer moms. Den lilla vinst i pengar att köpa direkt från kina mot köpa från tyskland var inte värt det. Men det listas en hel del svetsar på ebay.de. Jag hittade Stamos S-digitac 200P som verkade lovande. De sålde också samma svets som verktygsboden har, en klassiker, PELA tiginverter 200 AC/DC och bara genom att studera prissättningen på dessa två tyckte jag mej se att de fanns mycket att vinna i pris på att köpa från tyskland. Lågt pris behövde inte betyda dålig svets. Däremot betyder högt pris just högt pris. Nåja. Var och en får göra som de vill. Den svetsen säljs i östeuropa under annat namn, fanns i Nya Zealand under namnet weldcraft (tror jag).

En sån här är det alltså jag var ute efter.
Bild

När jag väl hade bestämt mej i dagarna kring jul började just den svetsen ta slut och jag tror jag fick köpt den allra sista i Europa. Gav nåt under 8 tusen. Efter det gick den inte att få tag i på några månader, men nu har det visst kommit en container igen. Min svets kom hem efter en vecka, inga problem mer än att kartongen vägde en del.

Sätta ihop och börja svetsa. Manualen var ingen höjdare minst sagt. Hade en fråga om en inställning som säljaren inte kunde svara på. Hmm, lovar inte gott ifall svetsen skulle paja. Men det visade sej vara "AC Clean scope", dvs skillnad i amplitud på plus och minus-delen på AC. Kul grej.

Svetsa, ja det är klart man ska ställa in svetsen rätt, men sedan är det banne mej ett riktigt hantverk man måste lära sej. Tillbringade minst en timme varje kväll med att svetsa aluminium under flera månader. Nu handlar det inte om svetsen, nu handlar det om att se smältan, lagom storlek, avgöra värmen, rätt höjd ovanför med elektroden, rätt bredd, rätt höjd, rätt hastighet, rätt takt med att tillföra material com dessutom ska tillföras på rätt sätt och i rätt mängd och om man dessutom ska hålla ordning på värmen med foten på pedalen så kan det kännas övermäktigt. Många fulsträngar blev det. Men träning hjälper och sakta men säkert blir det hanterbart och nu till slut så känns det innerst inne som jag kan svetsa aluminium. Ny hjälm med kring 7-8 i mörkhet. Hade fusklins med 3.5 förstoring med tappade bort den, ovärderlig. Köpte läsglasögon med 3.5 styrka som jag alltid har när jag svetsar. En ny hjälm igen, denna klarade av svetsa DC (stål alltså) med låg ström utan att blinka. Jag tycker att när man väl börjar svetsa är det inte svetsen som är det viktiga utan det är ens egen förmåga att hantera smältan och allt omkring det.

Jag är nöjd med svetsen inte tu tal om det. Skulle jag köpa just denna igen? Kanske, kanske inte. Den har fläktar som låter väldigt mycket. Den är rätt tung, inget man släpar runt på utan vagn så den står under bordet. Blev 8m slangställ och vattenkylning istället och då når jag nästan överallt i lilla verkstaden. Jag får känslan att det inte riktigt är dagens version heller, de nya invertersvetsarna är så mycket mindre och ändå kan de samma. Den finns också att köpa från en svensk säljare expondo.se med allt vad det betyder för konsumentskydd och eventuella reklamationer.

Om pinnsvetsning kan jag säga att det går. Men detta är en tig-svets som kan pinnsvetsa som extra. Det finns inga inställningar förutom svetsström att göra, polaritetskifte genom att skifta kablar. Tror inte det går att pinnsvetsa AC. Det stog nämnt Arc force och något mera, men jag har inte hittat det på maskinen. Med det sagt så har jag svetsat 3.2mm 43.32 och strömmen kring 110A (med reservation för kommer ihåg fel) och det har funkat klanderfritt. 4mm kommer att funka om jag får köpt det.

Ja det är väl min story det.

3 personer gillar det här inlägget.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

marcusw

#14 » 22:46:00, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svejsan skrev:



Tillbringade minst en timme varje kväll med att svetsa aluminium under flera månader.


OJ! Vilket träningsläger !

Kan du berätta om vad du gjorde för fogar och vad det var för material ?
Var det plåt ? Tjocklek ? Storlek ?

Hur många kilo material kan det gått åt ?
Kört aluminiumrör ?

Själv gillar jag 2,0mm lanthanoxid elektrod som allroundelektrod till alu, alltid slipad 85 grader.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Svejsan

#15 » 23:31:56, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man bestämt sej så har man :)

Jag började med enkla strängar på 2 mm plåt först och sen över mot utvändig vinkelfog. Jag hade lite material liggande och jag köpte nån 2 meters plattstång på byggfirman. Allt detta handlar om aluminium.
Sen köpte jag en 6 m plattstång 2.5x30 sågade i bitar och började med invändig vinkelfog. Först det och sedan fylla på med lite mer fogar, det finns måga olika möjligheter. Den plattstången höll jag på med ett bra tag innan den var slutsvetsad.
Sen hade jag ett par små projekt som ökade svårigheten. De här övningarna på standardmässiga fogar ger bra träning som behövs när man möter olika tjockleker eller fog där ena sidan leder jättemycket värme och den andra nästan inget. Guld värt att ha med sej känsla för hur materialet uppför sej.
Projektet nu är en kylare för svetsen, vattenkylt handtag. Har skaffat en 3mm plåt som jag jobbar med. Ju tjockare ju enklare, samtidigt behövs det mycket mer värme. Gäller att våga gasa på. På tunnare plåt slutar det med en stor boll av aluminium på golvet men värmen måste in.

Nej rör har jag inte svetsat än mer än nåt enstaka litet som inte räknas. Här kommer det här med olika ställningar in, höger och vänster hand och det vet jag att jag inte klarar av.

Använder också lanthanoxid till allt, 1.5% eller 2%. Kan använda de röda thorium också. De gröna tycker jag är jättebra, slipar de riktigt vasst så håller de otroligt länge att rista i metall med.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se