Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsinverter, säkringen går direkt.

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

QV_

#16 » 21:52:20, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom switchande aggen som jag har bäst reparationsgrad på är dom där överspänningsskyddet har "löst ut"
Annars är det som det står ovan i tråden.
Något faller i funktion som gör att switchningen inte blir "rätt" och drar med sin några fler komponenter.
Marigt och tidsödande om man inte lagar många av samma modell, då kan man ha tur och lära sig vad som normallt går sönder.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



dc_lindberg

#17 » 22:07:01, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS ...ok, jag ska vara snäll o hjälpa dig fram till var svaret står:
dc_lindberg @ Biltema, pinnsvets, SIP, Weldmate 140
Inte sagt att det är samma fel, men på sätt och vis yttrar de sig mycket lika... Hade du felet när du köpte svetsen men upptäckte det först efter 1 år hade gått? Du är faktiskt oklar på den punkten i inlägg 1. (Du har glömt på tala om om du använt svetsen på samma sätt med samma inställningar hela tiden från inköpet, eller om du skulle svetsa lite grövre och det är efter det som den "dummar" sig... : sen min tråd).

Om man nu köper något på Jula som kostar mer än 1000kr... då börjar de bli besvärliga gällande reklamationer... Därför gör man bättre i att köpa hos seriösa återförsäljare när det är större investeringar/dyrare kapital varor...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Svejsan

#18 » 06:18:01, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det är ju en transformatorsvets. Annorlunda uppbyggd mot en invertersvets och det går ju inte dra några slutsatser från den.

Till TS skulle jag säga att har du inte koll på vilka rättigheter du har som köpare och tar tillvara det så är det rätt kört, det är beska piller.

Det går att felsöka, jag tycker jag är hyfsat okej på elektronik, men det är inte lätt utan schema och högspänning har jag alltid respekt för. Jag skulle i alla fall försöka se om det går att koppla in enbart diodbryggan och se om säkringen fortfarande löser ut och gör den det så verkar det vara fel på diodbryggan. Om kortslutningen är senare i kedjan hade jag gett upp speciellt eftersom en ny svets kostar en tusing.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

dc_lindberg

#19 » 10:09:45, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svejsan, att ha rätt och få rätt är inte samma sak.

... lagstiftningen kring försålda varor.
- Du som kund har 1år på dig att reklamera en vara; det är din rätt.
- Inom 2 år skall du påtala om en vara haft ett fabrikationsfel, det är din rätt.
- du äger också rätt till skälig ersättning för att kunna reklamera varan (dvs lägsta möjliga kostnad för att du skall kunna ta dig till och från säljaren)
Säljare/företag:
- äger ingen skyldighet att ersätta dig på något sätt.
- den ersättning du får av säljare är helt och hållet en godwill gest

Hur kan det vara så?
- Jo Konsumentlagstiftningen är till för att du som kund skall ha ett juridiskt skydd mot oseriösa säljare, så att säga; men (!) om säljare nyttjar sin rätt att inte ersätta dig, då blir det ett tvistemål o där står du dig nästan slätt som köpare...
Men jag har ju rätt ju ?!
- JA, att -påtala fel- inget mer.
Säljaren i sin tur äger rätten att reparera varan... o DU kan då som kund bli tvungen att betala för reparationen (!); å det äger företagare rätten att ta ut av dig; "för du har beställt tjänsten"... !

Jula är snabba att fixa reklamationer av varor för under 1000kr, men över 1000kr så går de för långt. De bryter mot lagen; de kräver förutom vara och kvitto att få ditt personnummer, hemadress och telefonnummer... uppgifter de helt enkelt saknar rätt att begära. Å hur tror du de använder dessa uppgifter?... det började dyka upp personlig reklam efter jag reklamerade deras "gas"-svets (se annan tråd)...

Min inlaga i denna tråd var enkel.
- Var hårdvaran trasig vid leverans = garantin gäller = se mitt svar ovan om garantier och problemen med dem
- Gick varan sönder efter det att 1års garantin löpt ut = det kan vara säljarens ansvar i alla fall; "dolda" fel, säljaren skall motbevisa att vara inte har fabrikationsfel
=> hela skiten slutar i tingsrätten som ett Civilmål = är det värt kostnader (tid och pengar) samt risker (att förlora målet o därmed få betala hela kalaset) ?
Köper man av seriöst företag så brukar de finna det genant att en vara de sålt trasslar, och brukar söka hjälpa kunden långt över vad man rimligen kan både förvänta sig och hoppas på.

Blåser svetsen säkringarna ss beskrivet så har en kortslutning uppstått.
Där av min inlaga/länk.
Har det skett efter så kort tid = misstänk fabrikationsfel => då kan man också vända sig till Elsäkerhetsverket och Konsumentverket.

Så, nog har jag koll på mina rättigheter alltid - men att ha rätt, och få rätt, det är helt skilda saker.
Ibland är det dessutom smidigare att låta udda vara jämt - det kan kosta mer än det smakar att -få- rätt...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Svejsan

#20 » 19:23:42, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Med TS menade jag TrådSkaparen, dvs maweric som hade problem med invertersvetsen.
Det var inte alls menat åt dej.

T ex här http://www.hallakonsument.se/klaga-angr ... e-ar-nojd/ kan man börja nysta i detta med reklamation. Jag personligen hoppar av det ämnet nu, jag vill svetsa.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

dc_lindberg

#21 » 19:52:21, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

svejsan - vi har missförstått varandra ;-)
Jag uppfattade fokus på detta med reklamationer - ser du min tråd om Julas "gas"-svets så förstår du min inställning bättre.
Nej. Uppfattade inte alls det om själv svetsen som riktat till mig utan till TS. Min svets är en gammal transformatorsvets, TS en "modern" invert svets (om jag hängt med rätt i tråden).

Oavsett, så har TS någon form av kortslutning. I min var det sekundär lindningen (om jag minns rätt från mig egen tråd...), kan var allt från stick-kontakten till svetsström ut på TS som kortat liksom...
Personligen tycker jag att TS ska stå på sig o reklamera -tillverkningsfel- o se vart det går, för Jula AB beter sig så illa att de skall ha -däng- ! Samtidigt rekommenderar jag TS "skit it" - "inte värt jobbet" - "inte värt kostnaderna"...

Nog katten lockar det med en svets för tusingen jmf med en -billig- profs-svets som ju börjar kring 4-5000 + moms...
Köpa billigt är dock i svetsfallet, att köpa dyrt!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se