Svejsan, att ha rätt och få rätt är inte samma sak.
... lagstiftningen kring försålda varor.
- Du som kund har 1år på dig att reklamera en vara; det är din rätt.
- Inom 2 år skall du påtala om en vara haft ett fabrikationsfel, det är din rätt.
- du äger också rätt till skälig ersättning för att kunna reklamera varan (dvs lägsta möjliga kostnad för att du skall kunna ta dig till och från säljaren)
Säljare/företag:
- äger ingen skyldighet att ersätta dig på något sätt.
- den ersättning du får av säljare är helt och hållet en godwill gest
Hur kan det vara så?
- Jo Konsumentlagstiftningen är till för att du som kund skall ha ett juridiskt
skydd mot oseriösa säljare, så att säga; men (!) om säljare nyttjar sin rätt att inte ersätta dig, då blir det ett tvistemål o där står du dig nästan slätt som köpare...
Men jag har ju rätt ju ?!
- JA, att -påtala fel- inget mer.
Säljaren i sin tur äger rätten att reparera varan... o DU kan då som kund bli tvungen att betala för reparationen (!); å det äger företagare rätten att ta ut av dig; "för du har beställt tjänsten"... !
Jula är snabba att fixa reklamationer av varor för under 1000kr, men över 1000kr så går de för långt. De bryter mot lagen; de kräver förutom vara och kvitto att få ditt personnummer, hemadress och telefonnummer... uppgifter de helt enkelt
saknar rätt att begära. Å hur tror du de använder dessa uppgifter?... det började dyka upp personlig reklam efter jag reklamerade deras "gas"-svets (se annan tråd)...
Min inlaga i denna tråd var enkel.
- Var hårdvaran trasig vid leverans = garantin gäller = se mitt svar ovan om garantier och problemen med dem
- Gick varan sönder efter det att 1års garantin löpt ut = det kan vara säljarens ansvar i alla fall; "dolda" fel, säljaren skall motbevisa att vara inte har fabrikationsfel
=> hela skiten slutar i tingsrätten som ett Civilmål = är det värt kostnader (tid och pengar) samt risker (att förlora målet o därmed få betala hela kalaset) ?
Köper man av seriöst företag så brukar de finna det genant att en vara de sålt trasslar, och brukar söka hjälpa kunden långt över vad man rimligen kan både förvänta sig och hoppas på.
Blåser svetsen säkringarna ss beskrivet så har en kortslutning uppstått.
Där av min inlaga/länk.
Har det skett efter så kort tid = misstänk fabrikationsfel => då kan man också vända sig till Elsäkerhetsverket och Konsumentverket.
Så, nog har jag koll på mina rättigheter alltid - men att ha rätt, och få rätt, det är helt skilda saker.
Ibland är det dessutom smidigare att låta udda vara jämt - det kan kosta mer än det smakar att -få- rätt...