Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa motorblock till en Steyr

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Stefan1972

#16 » 10:33:53, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Harry B skrev:
ianews skrev:I regel är en körnare lite för "vass". Jag förstår att du kanske slipade den rund, men ändå. Köp en liten rund hammare eller nåt som har en radie på ca10 mm. Jag har använt gaslödning med mässinglod med framgång. Men den allra bästa metoden är flamsprutning. Du håller dig under gjutjärnens smältgräns och därmed slipper sprickor. Förberedning/slipning är grymt viktig att du gör det rätt. Vill säga att du sliper ut som skrovet på en eka, om du förstår vad jag menar. En mjuk och fin avslutning mot den oslipade del.


Jag anser nog att metoden jag använde till att pena ut svetsen med körnare var helt korrekt! Att pena ut svetsen med en hammare inne i motorn var ju helt otänkbart när jag till och med behövde förlänga svetspinnen för att komma åt att svetsa..
Jag har inte testat blocket efter att jag svetsade det om det håller tätt eller inte, det blev bara stående.. har nu efteråt hittat- köpt ett annat motorblock som förhoppnings vis är helt! Min tanke är att flytta över vevaxel mm till det blocket och använda det i stället bara det nu är helt.. :cool:


kontentan är nog att du penade ut svetsen för lite. Utrymesbristen är ju ett problem men hade man sträckt ut svetsfogen tillräckligt så hade det inte spruckit.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



Harry B (trådstartaren)

#17 » 18:25:50, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Positivt är ju att jag fick svetsen att hålla till slut fast jag var nära på att ge upp den gången..

1 person gillar det här inlägget.
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se