Harry B skrev:ianews skrev:I regel är en körnare lite för "vass". Jag förstår att du kanske slipade den rund, men ändå. Köp en liten rund hammare eller nåt som har en radie på ca10 mm. Jag har använt gaslödning med mässinglod med framgång. Men den allra bästa metoden är flamsprutning. Du håller dig under gjutjärnens smältgräns och därmed slipper sprickor. Förberedning/slipning är grymt viktig att du gör det rätt. Vill säga att du sliper ut som skrovet på en eka, om du förstår vad jag menar. En mjuk och fin avslutning mot den oslipade del.
Jag anser nog att metoden jag använde till att pena ut svetsen med körnare var helt korrekt! Att pena ut svetsen med en hammare inne i motorn var ju helt otänkbart när jag till och med behövde förlänga svetspinnen för att komma åt att svetsa..
Jag har inte testat blocket efter att jag svetsade det om det håller tätt eller inte, det blev bara stående.. har nu efteråt hittat- köpt ett annat motorblock som förhoppnings vis är helt! Min tanke är att flytta över vevaxel mm till det blocket och använda det i stället bara det nu är helt..
kontentan är nog att du penade ut svetsen för lite. Utrymesbristen är ju ett problem men hade man sträckt ut svetsfogen tillräckligt så hade det inte spruckit.