Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa motorblock till en Steyr

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Harry B (trådstartaren)

#1 » 22:10:43, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!
Nu var det dags igen att svetsa ett gammalt sönderfruset motorblock i gjutjärn.. har svetsat mycket och det har gått bra så långt..har bara svetsat kallt en typ 2-3 cm åt gången och sen penat ut svetsen med körnare, men nu blev det stopp! efter förstärkningen så dras svetsen lös från väggen utåt! :sad: Minns att jag läst i ngn tidigare diskussion om gjutjärns svetsning att ngn hade ngt gammalt trick med att vira koppartråd runt elektroden för att uppnå bättre svets egenskaper men minns inte riktigt hur det var, minns ngn annan? el var är den tråden? har sökt men inte hittat den. Har någon ngt råd hur jag ska få svetsen att sluta dras loss? Har svetsat med nickel elektroder..

Bild
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130



Harry B (trådstartaren)

#2 » 20:31:32, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ifall någon här råkar ha ett helt motorblock till en Steyr 180 liggandes så är jag intresserad av att köpa!
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

marcusw

#3 » 01:36:40, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvärmt till 250 grader runt svetsfogarna och sedan låtit kallna långsamt under ett lager isolering ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

4 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Harry B (trådstartaren)

#4 » 20:46:41, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för ditt svar marcusw! har inte prövat att förvärma tidigare, har bara svetsat i korta etapper och sen penat ut svetsen.. men nu fungerar ju inte det på det där avsnittet tyvärr! så varför inte pröva på att förvärma då!.. Minns någon nånting om att vira koppartråd runt elektroden då? Jag har tagit en liten paus från svetsningen nu men inte avslutat den helt, ska nog pröva på nytt! :thumme:
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Trondos

#5 » 10:06:35, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er det jeg har fått høre også, enten forvarme og avkjøle sakte, eller minimere heat input så mye som mulig. Sveise en cm, vente en stund, gjerne slå på svetsen med en hammer, svetse en cm...og så videre.
Jeg har en gammel bok fra 1929 om gassveising. Der er det et kapittel om sveising av støpejern. Finnes der en sprekk, skal den skrapes ut. (I dag vil vi nok bruke en vinkelsliper eller Dremel) :mrgreen:
Der står også beskrevet hvordan delen skal dekkes til med asbestplater etter svetsing for å avkjøles sakte. :mrgreen:

Her er noen tips:

http://www.lincolnelectric.com/en-us/su ... etail.aspx

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

marcusw

#6 » 23:59:32, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns olika skolor om att svetsa gjutjärn.
Förr i tiden var det enbart att förvärma och långsamt svalna av som gällde, nu finns det pinnar och tillsatsmaterial som uttryckligen säger att de fungerar bra utan förvärmning, man svetsar då ofta i etapper om någon eller några centimeter i taget och sedan får det kylas av en stund och man fortsätter sedan i etapper så att godset håller sig relativt kallt.

Jag kan inte säga vad som är bäst, säkert olika från fall till fall men det lilla jag svetsar gjutjärn fungerar det bra att förv'ärma och sedan lägger jag stenull över delen så det kyls av sakta, Detta har alltid fungerat hitintills.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

torbjorn_forsman

#7 » 06:59:45, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutjärn kan ju vara av högst olika kvalitet också. Modernt s k nodulärt gjutjärn, där det fria kolet ligger i mikroskopiska kulor istället för i form av grafitfjäll som i gammaldags gjutjärn, skulle jag tro är mycket mer lättsvetsat och mindre sprickbenäget.
Och även bland gammaldags gjutjärn finns det stora kvalitetsskillnader. Man kan nog utgå från att ett motorblock är tillverkat av den bästa kvalitet som för tillfället har gått att få tag på (medan man kunde hitta de sämsta sorterna i t ex vedspisar), men med tanke på förhållandena i Österrike de första åren efter kriget så kanske kvaliteten lämnade en del övrigt att önska ändå.

Så jag skulle tro att det ställs större krav på förvärmning osv i det här fallet än om man ska laga ett motorblock från 80- eller 90-talet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#8 » 08:21:08, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen när det gäller gjutjärn så är det nästan ett måste att ha rätt metod redan från början. Nu är det svetsat en gång, kanske flera gånger och nu har man både gjutjärn och en svets att ta med i beräkningarna. Brukar vara hopplöst att få rätsida på.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Harry B (trådstartaren)

#9 » 20:56:34, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Jag fick det svetsat till slut! :thumme: Vågar dock inte hoppas att allt är helt perfekt, ska plugga hålen där cylinderfodren ska sitta å hälla i lite T sprit å se om det läcker igenom först, men så här långt tycker jag att det verkar vara ok.. efter att jag tog detta foto så svetsade jag ännu lite till i högra hörnet och det fungerade fint.. sprickan som går rakt upp i hörnet är svetsad från utsidan, så ett litet test med T sprit återstår ännu.. är det då ok och inte läcker så tänkte jag pensla över svetsen med Sikaflex eller ngt annat kladdigt som skulle greppa bra å förhindra eventuella läckage framöver..
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

danne mähl

#10 » 21:37:49, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur vart det svetsat
Du kan ju inte bra säga att det funkade utan att tala hur du gjorde :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Harry B (trådstartaren)

#11 » 22:44:38, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Hur vart det svetsat
Du kan ju inte bra säga att det funkade utan att tala hur du gjorde :grin:


:grin: Jag fasade ur ännu en gång med slipstift och tog det lugnt, svetsade en par cm och penade sen ut svetsen med en förlängd körnare, lät det kallna helt och fortsatte sen med en par cm till.. så höll jag på ända tills jag kom till slutet..
svårare än så var det inte! :grin: men jag vågar nog inte ta ut någon seger ännu! Ska testa med lite T sprit sen ngn dag så får jag se då om blocket alls går att använda nå längre..

2 personer gillar det här inlägget.
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

63an

#12 » 22:48:44, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst har man på krita när man testar med rödsprit? :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ianews

#13 » 19:33:04, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I regel är en körnare lite för "vass". Jag förstår att du kanske slipade den rund, men ändå. Köp en liten rund hammare eller nåt som har en radie på ca10 mm. Jag har använt gaslödning med mässinglod med framgång. Men den allra bästa metoden är flamsprutning. Du håller dig under gjutjärnens smältgräns och därmed slipper sprickor. Förberedning/slipning är grymt viktig att du gör det rätt. Vill säga att du sliper ut som skrovet på en eka, om du förstår vad jag menar. En mjuk och fin avslutning mot den oslipade del.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

Harry B (trådstartaren)

#14 » 10:01:04, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ianews skrev:I regel är en körnare lite för "vass". Jag förstår att du kanske slipade den rund, men ändå. Köp en liten rund hammare eller nåt som har en radie på ca10 mm. Jag har använt gaslödning med mässinglod med framgång. Men den allra bästa metoden är flamsprutning. Du håller dig under gjutjärnens smältgräns och därmed slipper sprickor. Förberedning/slipning är grymt viktig att du gör det rätt. Vill säga att du sliper ut som skrovet på en eka, om du förstår vad jag menar. En mjuk och fin avslutning mot den oslipade del.


Jag anser nog att metoden jag använde till att pena ut svetsen med körnare var helt korrekt! Att pena ut svetsen med en hammare inne i motorn var ju helt otänkbart när jag till och med behövde förlänga svetspinnen för att komma åt att svetsa..
Jag har inte testat blocket efter att jag svetsade det om det håller tätt eller inte, det blev bara stående.. har nu efteråt hittat- köpt ett annat motorblock som förhoppnings vis är helt! Min tanke är att flytta över vevaxel mm till det blocket och använda det i stället bara det nu är helt.. :cool:
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Harry B (trådstartaren)

#15 » 22:31:29, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte höra av mig med liten uppdatering av hur det blev sen.. Motorblocket jag köpte var tyvärr oxå sönderfruset så det var ju en besvikelse då.. :sad: Men jag fick pengarna tillbaka när det uppdagades så det var ju shysst endå! Men eftersom jag redan hade svetsat mitt eget motorblock så beslöt jag att fortsätta på det för att inte behöva ha en massa med lösa delar liggandes som till slut skulle kunna komma att slarvas bort.. så jag plockade ihop motorn och startade upp! och till min förvåning så läckte inte min svetsning något! :thumme: Åtminstone inte ännu! :cool: Så nu går han så här grannt när man startar upp han.. :grin: Tänkte renovera och göra så att allt fungerar som det ska, även slåtter aggregatet om det går! Men inte måla och fixa traktorn till ny skick, den får bara vara funktionell å se gammal ut!.. :grin:

https://www.youtube.com/watch?v=dhTTx5TrI7I

https://www.youtube.com/watch?v=tJzBJeMR7-0

9 personer gillar det här inlägget.
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron