Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Till dig med kunskap SVETSA MED ELVERK

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

jörgen.ottosson

#16 » 21:08:18, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör ett försök till en form av förklaring..... :skriva2:
Du har mätt att svetsen drar 21A (effektiv värde)
Det betyder att skenbara effekten blir 21A x 240V = 5040 VA

Om du har en fasförskjutning i systemet ("Cos fi", vilket du har efter som transformatorn är en induktiv last) så inne bär det att max ström och max spänning inte inträffar samtidigt.

Ett litet mellanspel för att förklara betydelsen av att detta sker: Om strömmen är 0A och spänningen är 240V (= obelastat, ingen ström flyter.....eller så har du maximal möjlig fasförskjutning 90° ) så blir effekten 0A x 240V = 0VA

Om i stället strömmen är 21A men spänningen 0V ( = maximalt kortslutet.... eller så har du maximal möjlig fasförskjutning 90° ) så blir effekten 21A x 0V = 0VA

I båda fallen utvecklas ingen effekt, efter som strömmen och spänningen inte har sin topp samtidigt, utan strömmen har max när spänningen är minst och vise versa.

Lånar en vild från Wiki. https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m
Bild

Då går vi till baks till mindre fasförskjutning vi antar att förskjutningen är 60° (vilket är mer rimligt, efter som du ju får ut en effekt, och kan ju svetsa..... "cos fi" = Cos 60°= 0,5

Aktiva effekten är då : 21A x 240V x 0,5 = 2500W och det är den effekten du svetsar med. (om nu antagandet om 60° stämmer) ..."resten av effekten" ( = den reaktivaeffekten) kan du se som något som bara studsar runt i kablarna, som du inte får ut.

Och det är anledning till att du inte kan svetsa med grova elektroder på elverk för du kan inte generera tillräckligt med aktiv effekt med ett litet elverk för att ge svetsen den effekt du behöver för att svetsa. ( 2500W från elverket, enligt mitt fiktiva exempel, mot 3600W från elnätet)

( jag hoppas jag inte våldfört mig allt för mycket på växelströms teorin nu, så jag får pisk av de som kan detta bättre....)
Deus ex machina

9 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



63an

#17 » 21:10:31, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök nu beslå Jörgen med bättre fakta? :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1

#18 » 21:17:11, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MAO: elverket är nog för litet...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jörgen.ottosson

#19 » 22:37:16, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:MAO: elverket är nog för litet...




Ja, så har jag förstått det.
För induktiva laster (transformator, motorer mm liknande saker som i funktionen är en "spole" av tråd) så måste elverket vara en viss del större än "lasten" för att det ska fungera i praktiken. ( sen finns det sätt att kompensera/motverka men det lämnar jag dit hän, men det finns tex. vissa inverter svetsar som har speciell funktion för att fungera bra drivna av elverk)

Rent resistiva laster ( tex. glödlampa, värmeelement mm där funktionen är ett "motstånd") då kan man belasta ganska nära "max" på eleverket. Elverket kan klara sig utan så mycket "överkapacitet"
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se