Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gysmi E160

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

odengard (trådstartaren)

#1 » 14:08:36, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan. Jag har en Gsymi 160e och jag får verkligen inte till svetsar med den. Tänkte att det i varjefall skulle fungera att svetsa med. Är det någom som svetsat med dessa förr eller gör jag något fel? Den vägrar att tända är problemet. Jag har svetsat mycket och är ibte en dålig svetsare, däremot är jag inte lika duktig på teorin även om jag kan lite brett om många saker inom svets.
Kan någon förklara de vanligaste saker varför en svets inte tänder? Den fastnar bara hela tiden.

Testat:

Jordpunkten närmare, få ordentlig kontakt.
Nya fräsha torra pinnar.
Lekt runt med 'hotstarten' på denna maskin, verkade inte hjälpa.

Antingen köper jag en ny ordentlig svets, kempi eller esab, eller så får jag iordning på denna, känns som det är någon inställning eller så är den bara kass.
odengard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:53, 21-06-2017
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Svejsan

#2 » 22:11:47, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, nej jag har inte denna men jag googlade lite. Den heter GYS gysmi e160 eller hur? Ursäkt om det upplevs småpetigt, men det kan hjälpa någon att identifiera den,
Bild
Originalets URL: https://media.conrad.com/medias/global/ce/8000_8999/8100/8190/8194/819433_RB_00_FB.EPS_1000.jpg


Den har inte många inställningar tycks det mej. Polaritet och ström.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 22:50:46, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig orsak till att det bränner fast är om elektroden kräver högre tomgångsspänning än vad svetsen ger. Och naturligtvis kan det också bli bekymmer om man använder fel polaritet eller om man har elektroder avsedda för växelström.

Jag har mätt tomgångsspänningen på två av de invertersvetsar jag har haft att göra med under årens lopp. En extremt billig italiensk sak (Telwin, Cebora eller liknande, tillverkad omkring 2004) som gav kring 75 V, och en äldre trefas-inverter Starmaster RC300 som lämnar knappt 60 V.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

odengard (trådstartaren)

#4 » 01:20:31, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svejsan skrev:Hej, nej jag har inte denna men jag googlade lite. Den heter GYS gysmi e160 eller hur? Ursäkt om det upplevs småpetigt, men det kan hjälpa någon att identifiera den,
Bild
Originalets URL: https://media.conrad.com/medias/global/ce/8000_8999/8100/8190/8194/819433_RB_00_FB.EPS_1000.jpg


Den har inte många inställningar tycks det mej. Polaritet och ström.


Hej.

Japp precis en sådan är det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
odengard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:53, 21-06-2017
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

odengard (trådstartaren)

#5 » 01:24:56, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En vanlig orsak till att det bränner fast är om elektroden kräver högre tomgångsspänning än vad svetsen ger. Och naturligtvis kan det också bli bekymmer om man använder fel polaritet eller om man har elektroder avsedda för växelström.

Jag har mätt tomgångsspänningen på två av de invertersvetsar jag har haft att göra med under årens lopp. En extremt billig italiensk sak (Telwin, Cebora eller liknande, tillverkad omkring 2004) som gav kring 75 V, och en äldre trefas-inverter Starmaster RC300 som lämnar knappt 60 V.


Hej,

Hur vet man vad det skall vara för tomgångspänning?

Hur mätte man det, var det instrumentet du nämnde?

Hur åtgärdar man tomgångspänningen om den är fel?

Jag är ganska säker på att det är vanliga ESAB 'universal' pinnar. Växelström använder man väl bara på rostfritt?

Är tämligen säker på att jag inte satt polariteten fel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
odengard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:53, 21-06-2017
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#6 » 05:48:41, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en sådan och den är inte direkt lättänd,kolla så du har rejäl matarkabel.
Har en pico 160 från emw och den är mycket lättare att svetsa med
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

odengard (trådstartaren)

#7 » 06:48:15, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Har en sådan och den är inte direkt lättänd,kolla så du har rejäl matarkabel.
Har en pico 160 från emw och den är mycket lättare att svetsa med


Hejsan!

Matarkabel, alltså du menar att jag behöver grövre kabel från svets till uttag? Eller från svets till pinnen?

Så du säger att du har samma problem med din sådan svets?

Tack för svar.
odengard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:53, 21-06-2017
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

torbjorn_forsman

#8 » 09:43:34, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

odengard skrev:
torbjorn_forsman skrev:En vanlig orsak till att det bränner fast är om elektroden kräver högre tomgångsspänning än vad svetsen ger. Och naturligtvis kan det också bli bekymmer om man använder fel polaritet eller om man har elektroder avsedda för växelström.

Jag har mätt tomgångsspänningen på två av de invertersvetsar jag har haft att göra med under årens lopp. En extremt billig italiensk sak (Telwin, Cebora eller liknande, tillverkad omkring 2004) som gav kring 75 V, och en äldre trefas-inverter Starmaster RC300 som lämnar knappt 60 V.


Hej,

Hur vet man vad det skall vara för tomgångspänning?

Hur mätte man det, var det instrumentet du nämnde?

Hur åtgärdar man tomgångspänningen om den är fel?

Jag är ganska säker på att det är vanliga ESAB 'universal' pinnar. Växelström använder man väl bara på rostfritt?

Är tämligen säker på att jag inte satt polariteten fel.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Lämplig tomgångsspänning brukar stå i elektrodtillverkarens katalog eller datablad, kan stå på elektrodpaketet också.
Vad svetsen lämnar för tomgångsspänning går att mäta med vilken vanlig multimeter som helst.
Är spänningen inte lämplig för de elektroder man har hemma, så är det nog enklast att skaffa en annan typ av elektroder.
Det finns inga "universal"-elektroder, utan alla har sina goda och dåliga sidor.
Om man tittar på ett par av Esabs vanligaste elektroder, så ser man t ex att OK 48.00 enbart är avsedd för likström, + pol, medan OK 43.32 i första hand är avsedd för växelström men går att svetsa på likström också, då med - pol.
Om man ska säga något generellt så verkar det som om vanliga kolstålelektroder ska anslutas till + pol om de är basiska, medan rutilelektroder oftast ska ha - pol eller växelström. Legerade elektroder (rostfria, hårdsvets mm) ska ha + pol oavsett om höljet är rutil eller basiskt, en del av dem går även att använda på växelström.
Förr i tiden var den vanligaste anledningen att svetsa med växelström helt enkelt att en svetstransformator var billigare än en likriktare eller omformare med samma prestanda, men den sortens problem existerar ju inte idag. Ett fall där det kan vara lämpligt att använda växelström är om man ska svetsa t ex i invändiga hörn där magnetisk blåsverkan ställer till problem om man försöker svetsa med likström. Om man använder växelström på ett sådant ställe är det lättare att få ljusbågen att gå dit man själv vill.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerJohansson

#9 » 10:51:55, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomgångsspänning brukar förkortas OCV på elektrodpaketen.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

odengard (trådstartaren)

#10 » 11:11:30, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
odengard skrev:
torbjorn_forsman skrev:En vanlig orsak till att det bränner fast är om elektroden kräver högre tomgångsspänning än vad svetsen ger. Och naturligtvis kan det också bli bekymmer om man använder fel polaritet eller om man har elektroder avsedda för växelström.

Jag har mätt tomgångsspänningen på två av de invertersvetsar jag har haft att göra med under årens lopp. En extremt billig italiensk sak (Telwin, Cebora eller liknande, tillverkad omkring 2004) som gav kring 75 V, och en äldre trefas-inverter Starmaster RC300 som lämnar knappt 60 V.


Hej,

Hur vet man vad det skall vara för tomgångspänning?

Hur mätte man det, var det instrumentet du nämnde?

Hur åtgärdar man tomgångspänningen om den är fel?

Jag är ganska säker på att det är vanliga ESAB 'universal' pinnar. Växelström använder man väl bara på rostfritt?

Är tämligen säker på att jag inte satt polariteten fel.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Lämplig tomgångsspänning brukar stå i elektrodtillverkarens katalog eller datablad, kan stå på elektrodpaketet också.
Vad svetsen lämnar för tomgångsspänning går att mäta med vilken vanlig multimeter som helst.
Är spänningen inte lämplig för de elektroder man har hemma, så är det nog enklast att skaffa en annan typ av elektroder.
Det finns inga "universal"-elektroder, utan alla har sina goda och dåliga sidor.
Om man tittar på ett par av Esabs vanligaste elektroder, så ser man t ex att OK 48.00 enbart är avsedd för likström, + pol, medan OK 43.32 i första hand är avsedd för växelström men går att svetsa på likström också, då med - pol.
Om man ska säga något generellt så verkar det som om vanliga kolstålelektroder ska anslutas till + pol om de är basiska, medan rutilelektroder oftast ska ha - pol eller växelström. Legerade elektroder (rostfria, hårdsvets mm) ska ha + pol oavsett om höljet är rutil eller basiskt, en del av dem går även att använda på växelström.
Förr i tiden var den vanligaste anledningen att svetsa med växelström helt enkelt att en svetstransformator var billigare än en likriktare eller omformare med samma prestanda, men den sortens problem existerar ju inte idag. Ett fall där det kan vara lämpligt att använda växelström är om man ska svetsa t ex i invändiga hörn där magnetisk blåsverkan ställer till problem om man försöker svetsa med likström. Om man använder växelström på ett sådant ställe är det lättare att få ljusbågen att gå dit man själv vill.


Tack för utförligt svar. Nu blir jag dock osäker på polaritet. Det du menar är att vissa pinnar skall svetsmunstycket vara på +pol och vissa -pol antar jag? Är det detta som bestämmer om det är lik eller växelström?

Tack för svar.
odengard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:53, 21-06-2017
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

odengard (trådstartaren)

#11 » 11:12:28, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Tomgångsspänning brukar förkortas OCV på elektrodpaketen.


Tackar!
Vad händer om tomgångspänningen är för låg, är tomgångspänningen det som man ställer in strömstyrkan på svetsen?
odengard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:53, 21-06-2017
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

torbjorn_forsman

#12 » 12:13:04, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

odengard skrev:Tack för utförligt svar. Nu blir jag dock osäker på polaritet. Det du menar är att vissa pinnar skall svetsmunstycket vara på +pol och vissa -pol antar jag? Är det detta som bestämmer om det är lik eller växelström?

Tack för svar.


Just det. Men det är ju bara på likström som polariteten har betydelse. Alla invertersvetsar, roterande omformare och svetslikriktare levererar likström, svetstransformatorer utan likriktare levererar växelström.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

odengard (trådstartaren)

#13 » 12:15:37, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
odengard skrev:Tack för utförligt svar. Nu blir jag dock osäker på polaritet. Det du menar är att vissa pinnar skall svetsmunstycket vara på +pol och vissa -pol antar jag? Är det detta som bestämmer om det är lik eller växelström?

Tack för svar.


Just det. Men det är ju bara på likström som polariteten har betydelse. Alla invertersvetsar, roterande omformare och svetslikriktare levererar likström, svetstransformatorer utan likriktare levererar växelström.


Okej. Men hur vet man om svetsen är en invertersvets då? :P


Sent from my iPhone using Tapatalk
odengard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:53, 21-06-2017
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

torbjorn_forsman

#14 » 12:19:32, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

odengard skrev:
PerJohansson skrev:Tomgångsspänning brukar förkortas OCV på elektrodpaketen.


Tackar!
Vad händer om tomgångspänningen är för låg, är tomgångspänningen det som man ställer in strömstyrkan på svetsen?


De flesta invertersvetsar ger samma tomgångsspänning oavsett vilken strömstyrka man ställer in. En del äldre svetslikriktare, svetstransformatorer mm där man ställer in strömstyrkan genom att koppla in olika uttag på transformatorn, likaså de flesta MIG-svetsar, får dock lägre tomgångsspänning om man ställer in lägre strömstyrka.

Det som händer om man har för låg tomgångsspänning är att det är svårt att tända ljusbågen och att elektroden lätt bränner fast.

Om det är en invertersvets så brukar tillverkaren skryta med det och skriva det tydligt på den. Man märker också skillnaden på att en invertersvets är mycket mindre och lättare än en svetslikriktare med samma prestanda.
Svetsomformare känner man igen lång väg på utseendet, de är ju uppbyggda av roterande maskiner (trefasmotor hopkopplad med likströmsgenerator).
Svetstransformatorer känner man igen på att anslutningarna inte är märkta med + och - , oftast har de inte mycket inställningsmöjligheter heller.
Om man läser det finstilta på typskylten syns det också tydligt vad det är för slags svetsmaskin man har att göra med.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

joakim72

#15 » 15:05:03, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knepig maskin, men ändå kul. Ska bara fråga hur gammal är den? Det jag märkt så skall man hålla sig väldigt nära instållningarna som står på maskinen, 80A 2,5mm osv. Och ren jordpunkt. Sedan så har det varit ett fabriksfel på effektdelen som gett samma symptom.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se