Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Problem med ett relä i ett Esab A10 matarverk.

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Janson1

#16 » 21:03:27, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fattade texten i början som att reläet inte orkar dra, efter fjäderjustering så orkar reläet dra men orkar inte släppa, detta ser jag som att fjädern är justerad mot vekare, inte starkare.
Om det är så då ger vi kanske lite fel tips... Kan inte ni andra också kontrolläsa TS:s text.
Jag kanske fattat fel...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



olsindianen

#17 » 21:28:36, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett par gamla A10 ligger och dräller. Har inte kört med dem. Men de kan nog funka.

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

Chronaus

#18 » 13:20:49, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter den här tråden igen. Jag har nästan samma problem med samma matarverk. Reläet ligger på ofta 0.5 sek efter att jag släppt knappen på handtaget så tråden fastnar konstant i svetsen. Ibland ligger reläet i påslaget läge i över 5sek....

Undrar mest om trådskaparen mot all förmodan skulle läsa det här kunna säga om han hittade problemet.
Chronaus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:52, 24-04-2021
Sverige

nimrod_pro

#19 » 00:04:15, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bilderna verkar det även sitta ett RC-nät från RIFA. En del av deras kondensatorer i samma utförande har en förkärlek att gå sönder efter ett par decennier :)
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Chronaus

#20 » 08:21:53, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en film på eländet. Tyvärr upp och ner men man ser ändå vad som händer. Relät som går till matningsmotorn ligger på ett tag efter knappen släpps men ett annat relä som man ser slå av och till på samma kort ( styr gasflödet kanske?) Fungerar precis som det ska. Jag har även tagit isär och kontrollerat handtaget utan framgång. Eftersom att ett annat relä på samma kort fungerar så antar jag att felet bör sitta på kortet. Kan en dålig kondensator medföra att spolen inte blir spänningslös? Ursäkta novis på både elektronik och lödning.

https://youtu.be/ktE-jQJtlUs
Chronaus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:52, 24-04-2021
Sverige

torbjorn_forsman

#21 » 08:32:58, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte alls självklart att felet ligger på samma kort som relät sitter på, kolla resonemangen på första sidan i tråden. Jag tror fortfarande inte man ska utesluta t ex jordfel på 42 V-systemet i svetsen eller spruckna lödningar var som helst. Dåliga kondensatorer kanske inte har så stor sannolikhet att orsaka just detta problem, men man vet aldrig innan man har studerat noga hur saker hänger ihop. En ytterligare möjlighet är att det ingår flera likriktarbryggor i manöverkretsarna, fel (antingen avbrott eller kortslutning) på en enstaka diod i någon av dem skulle kunna ge märkliga fenomen. Så det kan löna sig att kontrollmäta dem också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Chronaus

#22 » 13:25:30, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha! Tror jag hittat felet nu. Gjorde en till inspektion av handtag och slangpaket. Fanns en ganska stor spricka i slangen som jag missat första gången. Var mitt på slangen där den hela tiden ligger mot golvet. Lite hederlig eltejp på alla suspekta ställen på slangen och den svetsar utmärkt igen! ;) återkommer om problemet mot all förmodan uppenbarar sig igen.

1 person gillar det här inlägget.
Chronaus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:52, 24-04-2021
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se