Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Problem med ett relä i ett Esab A10 matarverk.

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

anntomas (trådstartaren)

#1 » 21:51:10, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag svetsar så fortsätter trådmatningsmotorn att skicka på tråd. Har hittat felet i ett relä på ett kretskort som har svårt att släppa. Har försökt hittat ett relä men jag vet inte vad relät heter för det sitter ingen skyddskåpa över. Eller om man kan få tag på hela kretskortet. Det är ju ett gammalt matarverk, det förstår jag men någon lösning borde det gå att hitta!
Bild
anntomas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:43, 05-01-2011
Ort: Ockelbo
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90



torbjorn_forsman

#2 » 22:15:12, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som ett gammaldags industrirelä, ett sånt som oftast har en rund 11-polig kontakt (typ oktalsockel på radiorör men med fler pinnar).
Reläer brukar inte gå att hitta ersättning på via beteckningar, utan man får titta i säljarnas webkataloger och sortera sig fram till något passande (börja med antal poler och kontaktkonfiguration, det här ser ju ut att vara trepoligt växlande, välj sedan rätt data på spolen (spänning, lik- eller växelström, resistans), avsluta med att hitta ett som har rätt hålbild för att passa på kretskortet).

Men det är ju inte säkert att det är relät det är fel på för att det har svårt att släppa. Det kan ju lika väl vara så att spolen av någon anledning inte blir helt strömlös när relät borde slå ifrån. Felet kanske inte ens ligger på det där kretskortet.
Slår relät alltid från när du stänger av svetsen helt och hållet eller kan det hänga kvar tillslaget även då?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

anntomas (trådstartaren)

#3 » 22:27:45, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Torbjörn. Ja reläet slår ifrån när jag bryter strömmen. När jag nyss köpt svetsen gick inte motorn till trådmataren alls. Felsökte till jag insåg att detta relä inte slog till. Har spänt om fjädern som sitter i reläet och få fick jag igång svetsen men med detta som följdfel. Går så mycket tråd på detta viset och är svårt att svetsa givetvis
Jag är helt novis när det gäller el annars, så att hitta ett nytt relä på det sättet du beskrev är ju rena mardrömmen för en annan...
anntomas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:43, 05-01-2011
Ort: Ockelbo
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90

torbjorn_forsman

#4 » 22:48:14, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något elschema för kortet eller hela svetsen? Fler bilder på kortet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ollepetter

#5 » 23:01:26, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Är det inte inte nån text på spolen?
Brukar ju va 42 v AC på Esab
ollepetter
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:34, 10-10-2013
Maskintyp: Traktor

anntomas (trådstartaren)

#6 » 23:45:01, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
anntomas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:43, 05-01-2011
Ort: Ockelbo
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90

anntomas (trådstartaren)

#7 » 23:47:05, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
anntomas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:43, 05-01-2011
Ort: Ockelbo
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90

anntomas (trådstartaren)

#8 » 23:48:55, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är lite fler bilder på reläet och kretskortet. Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Mvh Thomas.
anntomas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:43, 05-01-2011
Ort: Ockelbo
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90

ollepetter

#9 » 01:11:44, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Om du kommer åt, mät spänningen över spolen på relät när du släppt knappen på slangpaketet.
Har du fortfarande spänning kvar, ja då är det inte fel på relät.
ollepetter
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:34, 10-10-2013
Maskintyp: Traktor

Claes Folkesson

#10 » 05:57:16, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det inte vara likriktaren, den fick jag byta på min svets men minns inte riktigt vad hände innan...
Höll på och felsökte motorn iallafall ...
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Janson1

#11 » 06:37:32, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lödningarna som håller den stora runda kondensatorn verkar spruckna/dåliga?
Det sitter en liten kondensator jämte 10/63, den bör också kollas/bytas. Även likriktaren är en sådan som på 90 talet brukade gå sönder.(Vit långsmal komponent med fyra ben) syns bäst på sista bilden inlägg # 7. (Sen skall givetvis fjädern spännas tillbaka så reläet får rätt funktion igen). Om det finns nån TV-reparatör i området så kan den personen säkert mäta upp kortet lätt som en plätt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Rubert

#12 » 09:22:23, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du trycker ner reläets kontaktbrygga när kortet inte är spänningssatt så borde du märka om det något mekaniskt fel på det.
Att du spänt returfjädern borde ju minska risken för "klibbning" .

Kontrollera att inte någon av reläets kontaktytor är såriga.
Om någon kontakt är sårig så kan du snygga till kontaktytan med en bit dubbelvikt vattenslippapper.

Om reläet inte verkar ha mekaniska eller kontaktproblem så är
trolig orsak till att reläet inte släpper överledning någonstans i kablage, plintar, kontakter eller brytare i den krets som matar reläet.

Om brytaren i svetshandtaget är inblandad så är den och kablar till den en trolig orsak.

Ett test som du kan göra om slangpaketet har ett kontaktdon och svetshandtaget bara har en brytare för svetsning och inga andra avancerade funktioner.
Kör svetsen utan tråd och gas.
Stannar trådmatningen om du skruvar ur svetskabelns kontakt så är det sannolikt att felet finns i kabeln/brytare.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#13 » 09:54:47, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du mäter spänningen över reläspolen, så kolla också om det är lik- eller växelspänning. Tänk på att en del billiga digitalmultimetrar (modell Biltema 79 kr) ger utslag för likspänning även när de är ställda för att mäta växelspänning. Har man en sådan och är misstänksam, så kan man prova att polvända instrumentet. Visar det fortfarande samma värde så är det verkligen växelspänning.

Elektrolytkondensatorer av ERO plastkapslad typ (den där lilla orange) brukar alltid få tunna radiella sprickor på toppen när de blir dåliga. Om toppen är plan och fri från sprickor så kan man nästan förutsätta att en sådan är i bra skick.

På lödsidan av kretskortet så ser även lödningarna för likriktarbryggan dåliga ut. Jag skulle också vara misstänksam mot ledningen till anslutning 3 i kortkantkontakten, det syns dåligt på bilden men det kan ev vara tecken på att det har varit krypströmmar mellan den och anslutning 1, där ledaren går förbi alldeles intill. Avsyna noga, tvätta rent, skrapa ev bort beläggning från kortet mellan ledarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Norpan

#14 » 18:40:33, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna borde handla om samma grejor och innehåller ett schema på all den avancerade elektroniken:
Problem med Esab matarverk
Edit:
Lite av mina teorier:
De gulmarkerade ledningarna matar matarmotorn, och relät styrs direkt från knappen i handtaget via de grönmarkerade ledningarna.
Den gröna ledningen märkt 03 vid strömkällan borde vara den som drar kontaktorn i strömkällan.
Om nån av dioderna 21-24 läcker lite skulle det kunna bli lite bakspänning därifrån som gör att relät inte släpper när det ska.
Motstånden 2 och 3 vid relät borde vara för att stoppa matarmotorn snabbt genom att "kortsluta" rotorn i matarmotorn, är det avbrott i dem så stannar motern sakta.
Grejorna runt det andra relät borde vara en tidsfördröjning för burnback, så strömkällan stannar lite efter matarmotorn.
Likriktaren gjord av dioderna 7-10 är fältmatning till matarmotorn.
Tråden som går igenom M1 nere i högerhörnan borde vara till fjärrkontroll via pedal eller så, alternativt för att starta en vattenkylare eller fläkt.
Men TF:s prov med att lossa handtaget är ju lättast att prova så gör det först.
Edit igen:
Lägger in schemat Jars la upp i den andra tråden.
Bild
Ännu ett tillägg, hittade manualen åxå, schemat är lite lättare att läsa i den:
http://pdfmanuals.esab.com/private/Libr ... 4%20SE.pdf
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

torbjorn_forsman

#15 » 19:36:37, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan detalj: Eftersom knappen ligger på "jordsidan", så skulle ett jordfel i stort sett var som helst i 42 V AC-kretsen kunna leda till krypström som får relät 4 att vilja hänga kvar sedan man har släppt knappen. T ex överledning till jord i motorn om den är full med elektriskt ledande damm från kolen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se