Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Reparation av trepunkts pallyft.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Jaurocha (trådstartaren)

#1 » 09:57:12, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kanske inte är kanske inte rätt del av forumet för denna tråd. Men eftersom det är mera metallbearbetning än traktor så prövar jag här.

Jag har dragit sönder ett fäste för pallgafflar när jag flyttade sten. Och nu undrar jag om det är ok att bara sätta på en förstärkningsbit eller om jag behöver byta hela den skadade biten?

Stången var rak från början men är nu böjd. Kanske 25 grader eller så.
Bild

Den är böjd är den fäster i den delen som bär gafflarna. Och svetsen har spruckit.
Bild
Bild

Det jag tänkte göra var att smärgla bort den trasiga svetsen och fylla med ny svets och sedan sätta på en förstärkningsbit, som jag svetsar i båda ändarna.
Bild

Men sen tänkte jag att det kanske är så att metallen har blivit så skadad av att böjas att hållbarheten har försvunnit. Vikterna det är tal om att lyfta är max 1200kg.

Någon som har en tanke om jag kan göra som jag har tänkt eller om jag behöver ta bort den skadade delen och sätta dit en ny bit för tryckstången? Eller är det bäst att skrota fästet och köpa ett nytt?
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige



Gossebear

#2 » 10:19:19, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker din lösning verkar bra. Frågan är dock inte om du skall även svetsa på gavlar så att du boxar instöttan. OBS glöm inte att slipa upp den gamla svetsen och gör om den där det spruckit.
Sen är ju frågan om hur mycket själva gafflarna klarar av innan de böjs med tanke på momentet längst fram. och dess infästningar. Du kan ju bygga en Atlantla vall i bakkant men den blir meningslöst om du Vatikanstatens arme som anfalls styrka.
Frågar man så lär man sig.

1 person gillar det här inlägget.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

bert

#3 » 16:34:36, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem med att tryckstången är för lång nu?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Åsa-Nisse

#4 » 17:59:34, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får värma och rikta kröken först innan du börjar svetsa på mera järn. Tycker det ser ut som en galvad bit som du har plockat fram. Den får du slipa ren från all galv innan du börjar svetsa i den. Blir ingen bra svets annars och inga bra lungor på dig med den röken.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Michael Meier

#5 » 18:13:02, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där duger inte och det kostar energi att få dom gamla raka.

Byt stolpen mot en kortare, ta tryckstångsfästet längre ned.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PerJohansson

#6 » 18:36:12, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckstångsfästet längre ner ger en tippande effekt, kanske inte drömmen när man kör pallgafflar.

Ser ut att vara en ganska kort del som krökts, kapa lite snett där, vänd biten 180 grader så vinklarna tar ut varandra och det blir rakt igen. Kan behöva lite frisering för att bli helt rakt men det duger nog. Sen kan du förstärka lite, eller köra mindre lass.

Jag brukar försöka bygga in en "brytpinne" där det är enklast att laga. Gör man idiotsäkert starka redskap kommer traktorn gå sönder, man får göra
en avvägning vad man helst vill laga.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

danne mähl

#7 » 00:44:25, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tabort biten skaffa en H balk och vända den rätt
den som du har har monteras 90 fel (det finns ju en bit imellan platjärnen)
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Jaurocha (trådstartaren)

#8 » 21:57:17, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mera bakgrund.
Jag har en BM430 som max lyfter 1200kg. När jag hade köpt gafflarna så prov lyfte jag till 1100kg utan problem.
Själva gafflarna är klassade till 1500kg styck så de är svåra att knäcka med min BM430 vid normala lyft.

I detta fall så skulle jag ta bort en sten i trädgården och när den väl kom upp så var den mer än dubbelt så stor mot vad jag trodde. Så det ända som jag har som kan flytta den är traktorn.
Kunde inte tro att jag skulle lyckas böja fästena.

Det slutade med att jag löft för långt ut för att lätta på stenen och vips var stagen böjda.
När jag fick upp stenen ordentligt så kunde jag lyfta den trots skadan och flytta bort den.
Järnen som är krökta har en plåt svetsad mellan sig (det är inte en H balk) och den är inte svetsad hela vägen och har böjt sig där svets saknas.

Tryckstången är nu precis så att den inte är för lång när den är i hopskruvad. Inte idealt men funkar.

Det är en ganska billig konstruktion jag har köpt, men det är ju inte någon stor traktor jag har.
Så jag tänkte inte lägga jättemycket energi på att laga fästet. Jag har inte heller någon verkstad att jobba i så det blir till att stå i blå hallen.
Värma och rikta har jag inte verktyg till.
Såga av och vända låter ganska lockande. Men jag är inte helt säker på att få det bra och starkt.

Så det jag kan göra själv är att snygga till svetsarna som spruckit och sedan sätta på ett förstärkningsjärn. Det är inte galvat utan ett 8mm valsat plattjärn.
Jag kan lyfta nästan max utan förstärkning så jag tycker att det borde räcka som reparation.

Om inte det är tillräckligt så får jag lämna in den någon stans för att få den fixad. Och då får de byta hela fästet.

Men det låter som att det vore ok att göra min ful fix även fast järnen har blivit böjda som de har?
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige

wol

#9 » 22:57:05, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är nog att skära bort dom böjda plattjärnenn och åka till en mekanisk verkstad och köpa ett par nya som är lite kraftigare och sätta dit det på samma sätt som det var tidigare.
Det går givetvis att rikta de befintliga och förstärka också men det blir inte lika bra och när du inte har rätt verktyg så blir det troligtvis dyrare om du behöver lämna bort jobbet.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se