Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Pinnsvets Kemppi Larc, Tylarc och EKA?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Per Malmström (trådstartaren)

#1 » 12:35:15, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våran gamla trotjänare, Kemppi pinnsvets har lagt av. Vi letar efter större variant av Kemppi, gärna över 250 amp.
Vad är skillnaden mellan modellerna Larc, Tylarc och EKA?
Här om dagen provade vi en Larc 265 och upplevde att den hade låg startström. Pinnen ville initialt fastna men fungerade bra när pinnen brann.
Är det skillnad på startströmmen mellan modellerna?
Har provat en Tylarc 453 och upplevde att den inte ville fastna.
Användarvisningsbild
Per Malmström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:25, 24-03-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH HOUGH H-90 C (Hjullastare)
INSLEY (Grävmaskin)
FORDSON MAJOR (Traktor)
SCANIA 76 och 110 (Lastbil)



Stefan1972

#2 » 15:14:02, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det du har idag då? En gammal kemppi svets byter man inte ut, man lagar den.
I övrigt så är det en EKA 275 du ska ha.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#3 » 16:50:08, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LARC tror jag är en gammal modell av Tylarc. EKA är inte det minsta elektronisk utan reglerar svetsströmmen med hjälp av motstånd på sekundärsidan. Troligen en ganska ineffektiv typ av reglering, men de går bra :thumme:

EKA:n är en bra bonnsvets, och de små modellerna var mycket populära som smedsvetsar ute på byggena förr, innan invertersvetsarna blev hyfsat vädertåliga, och klarade lite längre skarvsladdar. EKA´s välbefinnande har mycket med kylfläkten att göra, kolla att den fungerar, och att paddelbrytarna (och gärna resten av innanmätet är rena.

LARC:arna är idag mycket gamla, och elektronik åldras inte med värdighet, den var inte dålig som ny.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Per Malmström (trådstartaren)

#4 » 00:14:53, 14-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:vad är det du har idag då? En gammal kemppi svets byter man inte ut, man lagar den.
I övrigt så är det en EKA 275 du ska ha.


Gissar att Kemppi:n är från 60-talet. Strömstyrka 350 amp likström och 500 amp växelström. Finns ingen modellbeteckning men liknar modell LH eller LTA, se bilder. Dock har den en ratt upp till, där strömmen justeras och visare på framsidan.
Isoleringen för regleringen har blivit skadad. Det blir helt enkelt för tidsödande att laga. Har varit en mycket pålitlig svets, där effekten har aldrig tagit slut. Varit i våra ägor i c:a 25 år.

Bild
Kemppi LTA

Bild
Kemppi LTA
Användarvisningsbild
Per Malmström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:25, 24-03-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH HOUGH H-90 C (Hjullastare)
INSLEY (Grävmaskin)
FORDSON MAJOR (Traktor)
SCANIA 76 och 110 (Lastbil)

Per Malmström (trådstartaren)

#5 » 11:46:35, 14-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:LARC tror jag är en gammal modell av Tylarc. EKA är inte det minsta elektronisk utan reglerar svetsströmmen med hjälp av motstånd på sekundärsidan. Troligen en ganska ineffektiv typ av reglering, men de går bra :thumme:

EKA:n är en bra bonnsvets, och de små modellerna var mycket populära som smedsvetsar ute på byggena förr, innan invertersvetsarna blev hyfsat vädertåliga, och klarade lite längre skarvsladdar. EKA´s välbefinnande har mycket med kylfläkten att göra, kolla att den fungerar, och att paddelbrytarna (och gärna resten av innanmätet är rena.

LARC:arna är idag mycket gamla, och elektronik åldras inte med värdighet, den var inte dålig som ny.


Tackar för tipset! Lutar mot att köpa Tylarc.
Blev inte så imponerad av Larc 265. Som sagt ville pinnen fastna och verkar inte ha initialt förhöjd startström. Till och med Kemppi från 60-talet är bättre. Säljaren ville ha 3000 kr för Larc 265.
Tylarc 453 kändes mycket bra! Dock hade svetsen förvarats utomhus och kåpan hade börjat rosta. Känns vanskligt med fukt och elektronik. Säljaren ville ha 4500 kr för Tylarc 453.

Vad tror ni om en Tylarc 303?
Användarvisningsbild
Per Malmström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:25, 24-03-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH HOUGH H-90 C (Hjullastare)
INSLEY (Grävmaskin)
FORDSON MAJOR (Traktor)
SCANIA 76 och 110 (Lastbil)


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: P806 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se