Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Är det här asbest

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

northernlight (trådstartaren)

#1 » 20:11:39, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Håller på och försöka göra en verkstad i en ladugård från 50 talet. Rotar mig sakta framåt genom allt gammalt skrot. I ett hörn hittar jag den här "tygbiten" som jag tyckte såg skum ut.
Kan det vara asbestfilt/tyg? "Tåtarna" som sticker ut är rätt grova, ser grövre ut än en skurtrasa t.ex. Jag vet att gubben som ägde huset innan har hållt på och svetsa en del på 60-70 talet och tänker att det kanske är en gammal svetsmatta eller nåt som han haft vid heta arbeten. Nån som har erfarenhet om sådant användes förr vid svetsning? Ser det ut så? Den ser ut att vara kanske 0,5m2 eller något sådant.

Bild

Nu är jag orolig att jag har varit och rört runt i bråten och "stört" den där filten, har även kört en värmefläkt i utrymmet typ 30 min medan jag var där. Vem vet vad som kan ha rörts upp :screwy:

Vad ska jag göra med eländet om det är asbest ?
northernlight
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:50, 08-08-2017
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania 124



stefansmark

#2 » 20:14:56, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en tändare och försök tända eld på den, brinner den inte så kan det mycket väl vara en brandfilt med asbestfibrer i.
Vill du vara väldigt korrekt så kan du sätta filten i en påse, märka påsen med "varning asbest" och lämna in den på återvinningsstationen.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Micke Härnta

#3 » 20:17:29, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattna den ner sen i en plastpåse, gräv ner den & sluta att oroa dig.
Micke Härnta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
Ort: Härnösand
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 20:20:35, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man är mycket orolig för dammande asbestfibrer så kan man blöta ner filten och omgivningen innan man börjar röra i sakerna. Men eftersom asbesten är vit så är det inte den allra mest cancerframkallande sorten.

Använd gärna orange påse eller tejp, den färgen brukar signalera asbest i avfallssammanhang.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

atlashjul

#5 » 20:24:44, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska prov elda, gör det men, Asbest hantering som jag läst varningen på packningsarkskartong, håll materialet fuktigt/damfritt, så du kan vattna eller spraya olja på detaljen/materialet du ska flytta på.För att minimera dammet , Kör skiten till återvinning som föregående skrev. Hur de destruerar detta vet jag inte , är val nästan som kärnavfall inget att göra med det :huh:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Trondos

#6 » 20:32:22, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det der ligner på isolasjonsmatter som vi bruker her på jobbet, når vi sveiser stål som må forvarmes, og dom inneholder ikke asbest.
Men for sikkerhets skyld, pakk de i en svart pose og sleng det i restavfallet. :djaevul:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se