Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Problem med HF-start på TIG-svets

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 11:53:46, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en Selco Genesis 160 TLH (DC TIG) av en kompis för en symbolisk summa - han har haft den som TIG-svets men HF-starten började krångla för ett antal år sedan. Han köpte nytt slangpaket i hopp om att det skulle hjälpa, och när det inte gjorde det köpte han en annan maskin. Nu när han städade sitt garage köpte jag den av honom för en symbolisk summa. Tanken är att ha den som portabel MMA-svets (vilket den fungerar riktig bra som!) men då det var med ett helt nytt slangpaket från Binzel blir jag såklart sugen på att få igång TIG-delen också. Jag hade en ESAB DTA 200 AC/DC tig för några år sedan så jag kan grunderna i TIG-svetsning skapligt.

Jag köpte lite tillbehör till pistolen igår - spännhylsa, gaskåpa, spännhuv och gasmunstycke/elektrodmunstycke. Tyvärr hittade jag inte någon isolerring så den saknas, men det verkar bli någorlunda tätt i alla fall.

Jag har ingen ren Argon och vill helst inte skaffa det innan jag vet att det går att få ordning på svetsen, så jag kopplade på Mison 18 från MIG:en - jag är ju bara intresserad av att se om det går att tända svetsen i nuläget.

Ibland fungerar HF-starten perfekt, det blir stark "gnista" även när man är relativt långt från arbetsstycket och det kan fungera 20 gånger i rad. Helt plötsligt kommer inga HF-gnistor mellan elektroden och arbetsstycket när man försöker tända, även om man så bara är en millimeter från arbetsstycket men när man provat ett antal gånger fungerar det plötsligt igen.

Varje gång när man trycker på knappen på handtaget (och har switchen i läge för HF-start) hör man surrandet inne i svetsen - både när det fungerar och när det inte gör det. Slår jag om till skraptändning så hörs inte det ljudet inne i svetsen (såklart).

Skraptändning och MMA-svetsning fungerar som sagt utmärkt, och felet kvarstår trots att kompisen bytt slangpaket.

Jag har haft svetsen isär och blåst rent. HF-kortet har jag haft urplockat och tyvärr verkar det inte finnas några synliga kontaktpunkter för HF-tändningen (annars har jag läst mig till att man kan putsa rent och justera avståndet på dessa). Å andra sidan borde väl HF:en varit svag när den väl fungerar om det varit problemet? Det som är ett HF-kort i reservdelslistan är egentligen två kort med sex anslutningar emellan. På det ena kortet sitter enbart två stora kapslade enheter som jag inte får fram någon information om när jag googlar.

Från Selco har jag fått en manual med elschema, men ingen servicemanual tyvärr. Däremot hittar jag servicemanual till den nyare och större Genesis 240 på nätet - men jag har ju ingen aning om hur lik den är i sin uppbyggnad. Den verkar modernare med display på panelen.

Någon som har några ideer?

Svetsen:
Bild

Sprängskiss. Nr 046 är HF-kortet och 028 HF-transformatorn.
Bild

Elschema. HF-kortet är det med nr 15.14.091 och HF-transformatorn är "HFT".
Bild

Det ena kortet som benämns "HF-card":
Bild

Det andra:
Bild
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



torbjorn_forsman

#2 » 12:24:35, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om det finns tecken på överslag i HF-transformatorn (provkör svetsen utan kåpor i mörker och kolla om det gnistrar om den, om det luktar ozon eller hörs konstiga ljud som kommer just från den).
På det stora kretskortet skulle man kunna kolla t ex att den stora bultmonterade tyristorn är väl fastdragen på kortet och att det inte glappar i flatstiften vid de grova vita kablarna som jag tror går till HF-transformatorn.
Om den fungerar bättre i värme och sämre i kyla så kan man misstänka elektrolytkondensatorn (ljusblå stående till höger på kortet).
Den stora gula plastfoliekondensatorn som förmodligen används för att lagra energi för HF-tändningen kan också vara misstänkt, men den är svår att kontrollmäta, man bör ha en "riktig" RCL-mätare.
Kolla också att det inte finns tecken på överslag, krypströmmar eller dåliga lödningar någonstans på kretskorten.

Kan det ge något uppslag att söka på patentnumren på den svarta ingjutna enheten? Kanske inte går att googla på dem men däremot att söka hos någon EU- eller italiensk patentmyndighet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#3 » 13:17:32, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en gammal AGA dc svets med HF tändning, den kunde man justera avståndet mellan en kontakt inuti svetsen för att HF skulle fungera
Efter att fått tillräckligt många smällar från hantaget slängde jag skiten
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Wizzman (trådstartaren)

#4 » 14:57:02, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kolla om det finns tecken på överslag i HF-transformatorn (provkör svetsen utan kåpor i mörker och kolla om det gnistrar om den, om det luktar ozon eller hörs konstiga ljud som kommer just från den).
På det stora kretskortet skulle man kunna kolla t ex att den stora bultmonterade tyristorn är väl fastdragen på kortet och att det inte glappar i flatstiften vid de grova vita kablarna som jag tror går till HF-transformatorn.
Om den fungerar bättre i värme och sämre i kyla så kan man misstänka elektrolytkondensatorn (ljusblå stående till höger på kortet).
Den stora gula plastfoliekondensatorn som förmodligen används för att lagra energi för HF-tändningen kan också vara misstänkt, men den är svår att kontrollmäta, man bör ha en "riktig" RCL-mätare.
Kolla också att det inte finns tecken på överslag, krypströmmar eller dåliga lödningar någonstans på kretskorten.

Kan det ge något uppslag att söka på patentnumren på den svarta ingjutna enheten? Kanske inte går att googla på dem men däremot att söka hos någon EU- eller italiensk patentmyndighet.


Ska testa att köra svetsen utan kåpor ikväll!
Den blå kondensatorn misstänkte jag först då det var brunt "sot" på den längst ner mot kretskortet (mycket mer än på övriga komponenter), men det gick lätt att ta bort med fingret då det kom antagligen inte från kondensatorn.

Flatstiften kändes inte glappa, och tyristorn satt fast (kände dock inte på muttern, vickade bara på tyristorn). Alla banor och lödningar på hf kortet ser ok ut. En diod släpper igenom ström på båda hållen när den är monterad men jag antar att strömmen tar en annan väg.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#5 » 22:51:54, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit nere i verkstan och provkört svetsen utan kåpor. Inga tecken på överslag, men å andra sidan fungerade den klockrent nu...
Jag har inte kollat tyristorn och flatstiftsanslutningarna nu, tänkte att eventuella kondingar skulle få ladda ur sig tills i morgon innan jag sticker dit fingrarna :grin:

Filmade mitt försök, nu blev ju inget misslyckat försök på filmen... Men man ser ändå vid något tillfälle att HF:en är stark när den fungerar.


Den blå kondensatorn är ju märkt så där kan man hitta en ersättare lätt, men den gula vet i tusan om jag såg någon märkning på.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman

#6 » 08:05:09, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkningen kan vara ganska blekt stämplad på såna där gula kondensatorer. Eller också kan den ju vara vänd nedåt mot kortet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

HenrikGbg

#7 » 10:46:00, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har fel, HFen funkar ju varje gång men svetsströmmen kommer inte alltid. Du letar nog fel på fel plats..
HenrikGbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:33, 14-03-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Reparatör

Wizzman (trådstartaren)

#8 » 10:54:32, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenrikGbg skrev:Du har fel, HFen funkar ju varje gång men svetsströmmen kommer inte alltid. Du letar nog fel på fel plats..


Nja, på filmen så håller jag elektroden långt från arbetsstycket ibland för att visa att HF är "stark". Svårt att se på filmen kanske men det är 15-20mm. Som sagt så fungerade svetsen perfekt när jag skulle filma felet, men när den krånglar så kommer det ingen HF om jag så håller elektroden 1mm från arbetsstycket :-(
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

kimmen

#9 » 12:24:48, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat div. lödningar på kortet?
Använd förstoringsglas, löd om misstänkta lödningar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#10 » 17:56:18, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom kortet är dubbelsidigt med genompläterade hål så är nog risken för dåliga lödningar rätt liten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bellman89

#11 » 19:46:14, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte bara kasta in en sånhär "har du tänkt på" iom att jag själv inte är en fena på att felsöka elektronik.

Det kan vara gasen som "oxiderar" elektroden så pass att tändningen inte funkar. (Har haft samma bekymmer när efterflödet på gasen varit för kort)

Bäst skulle va om du kunde köra argon för att utesluta den faktorn.

Tidigare problemet kan mycket väl ha lösts iom att du rengjorde maskinen.

På videon du la upp tyckte jag den tände ok sålänge elektroden fortfarande glödde och det är väl lite det som fick mig att misstänka blandgasen

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Bellman89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:12:19, 15-03-2017
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Torshälla s-175, kempomat 2100, migatronic focus tig 200 ac/dc pfc

Wizzman (trådstartaren)

#12 » 21:27:38, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får nog helt enkelt försöka få tag i en gasflaska med argon och provköra den riktigt. Jag lyckas ju inte framkalla felet nu som sagt...

Ska läsa av beteckningarna på kondingarna och beställa hem de också om den fortsätter krångla.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Stones

#13 » 21:41:40, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en likadan, har du möjlighet att ladda upp manualen hit till downloadarkivet?
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

Dieselpower996

#14 » 11:14:43, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft den symptomen när jag lånde gastuben från miggen när gas tog slut. Hf tändningen ville inte slå över.
Dieselpower996
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:28, 02-02-2009
Ort: Hedemora
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#15 » 11:16:17, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stones skrev:Har en likadan, har du möjlighet att ladda upp manualen hit till downloadarkivet?


Absolut! Fixar det sen när jag är vid datorn (surfar på mobilen nu)
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se