Jag har köpt en Selco Genesis 160 TLH (DC TIG) av en kompis för en symbolisk summa - han har haft den som TIG-svets men HF-starten började krångla för ett antal år sedan. Han köpte nytt slangpaket i hopp om att det skulle hjälpa, och när det inte gjorde det köpte han en annan maskin. Nu när han städade sitt garage köpte jag den av honom för en symbolisk summa. Tanken är att ha den som portabel MMA-svets (vilket den fungerar riktig bra som!) men då det var med ett helt nytt slangpaket från Binzel blir jag såklart sugen på att få igång TIG-delen också. Jag hade en ESAB DTA 200 AC/DC tig för några år sedan så jag kan grunderna i TIG-svetsning skapligt.
Jag köpte lite tillbehör till pistolen igår - spännhylsa, gaskåpa, spännhuv och gasmunstycke/elektrodmunstycke. Tyvärr hittade jag inte någon isolerring så den saknas, men det verkar bli någorlunda tätt i alla fall.
Jag har ingen ren Argon och vill helst inte skaffa det innan jag vet att det går att få ordning på svetsen, så jag kopplade på Mison 18 från MIG:en - jag är ju bara intresserad av att se om det går att tända svetsen i nuläget.
Ibland fungerar HF-starten perfekt, det blir stark "gnista" även när man är relativt långt från arbetsstycket och det kan fungera 20 gånger i rad. Helt plötsligt kommer inga HF-gnistor mellan elektroden och arbetsstycket när man försöker tända, även om man så bara är en millimeter från arbetsstycket men när man provat ett antal gånger fungerar det plötsligt igen.
Varje gång när man trycker på knappen på handtaget (och har switchen i läge för HF-start) hör man surrandet inne i svetsen - både när det fungerar och när det inte gör det. Slår jag om till skraptändning så hörs inte det ljudet inne i svetsen (såklart).
Skraptändning och MMA-svetsning fungerar som sagt utmärkt, och felet kvarstår trots att kompisen bytt slangpaket.
Jag har haft svetsen isär och blåst rent. HF-kortet har jag haft urplockat och tyvärr verkar det inte finnas några synliga kontaktpunkter för HF-tändningen (annars har jag läst mig till att man kan putsa rent och justera avståndet på dessa). Å andra sidan borde väl HF:en varit svag när den väl fungerar om det varit problemet? Det som är ett HF-kort i reservdelslistan är egentligen två kort med sex anslutningar emellan. På det ena kortet sitter enbart två stora kapslade enheter som jag inte får fram någon information om när jag googlar.
Från Selco har jag fått en manual med elschema, men ingen servicemanual tyvärr. Däremot hittar jag servicemanual till den nyare och större Genesis 240 på nätet - men jag har ju ingen aning om hur lik den är i sin uppbyggnad. Den verkar modernare med display på panelen.
Någon som har några ideer?
Svetsen:
Sprängskiss. Nr 046 är HF-kortet och 028 HF-transformatorn.
Elschema. HF-kortet är det med nr 15.14.091 och HF-transformatorn är "HFT".
Det ena kortet som benämns "HF-card":
Det andra: