Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Livslängd på dagens svetsar ?

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

Henrik.E (trådstartaren)

#1 » 13:20:23, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ha tigsvetsen gått sönder igen :aaargh:
Har en Migatronic PI 320 ac/dc som är från 2010.
Svetsen har nog inte gått mer än max 25 timmars effektiv tid utspritt på 7 år sen den var ny.

Bild

Har nu bytt ett kort som jag såg var trasigt ( kostade 3700kr ) men det nya kortet gick sönder igen så nu är den inlämnad för felsökning.
Möjlig orsak till det trasiga kortet skulle vara ac transistorerna men jag kollade dessa före jag bytte kortet och kunde inte sen nåt fel på dom.
Får se vad reparationskostnaden blir men han sa att jag kanske får räkna med 20 k eller mer om transistorerna eller nåt annat kort lär bytas.

Hur som helst.... Jag frågade om varför det ska behöva gå sönder och fick till svar att svetsen börjar att bli gammal, komponenterna börjar att bli torra och att jag ev även använder den för lite.
Jag som tyckte att jag hade en ny och modern svets :klia:

Jag tycker om att köpa saker av bra kvalite när jag skaffar nåt. Då kan man oftast använda sakerna livet ut och det brukar bli billigast i slutändan men nu vet jag inte.... Svetsen var ju inte helt gratis.
Även om jag reparerar den nu så sitter ju 7-8 st till kort i den som börjar att bli "gamla".


Är det så här med nya moderna proffssvetsar ? Ska man räkna med max 7-8 år innan det börjar att gå sönder ?
Det spelar kanske ingen roll när svetsen går i produktion varje dag, har den då hållit 7-8 år så är den ju för länge sedan avskriven och lär ju ha tjänat in sig själv men för den seriöse hobbysvetsaren är det ju mindre kul.

Vad ska man skaffa istället om man ska byta svets utan att få nåt sämre ?
En gammal Miller syncrowave eller liknande ?
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6



DennisCA

#2 » 14:19:47, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Kemppi inverter från 1994, funkar ännu, men jag sitter bara och väntar på dagen jag får plocka isär den och börja felsöka. Ingen AC har den.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

MN

#3 » 16:44:44, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi slutade med Migatronic och har bara ESAB. Modeller med elektronik pajade hela tiden. Har några gamla low tech migatronic kvar som reserv/slit o slängmaskiner.

Äldsta EASB:en som är i daglig drift är så gammal att ESAB nekar till att den finns... Ngn USA byggd apparat, LAA600

MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Mattias Petterson

#4 » 16:53:22, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr får man nog räkna med kort livstid på datastyrda maskiner, hur länge har du en laptop?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

G-son

#5 » 17:05:45, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Dillon gassvets från 1985 fungerar fint fortfarande, och dom finns fortfarande såna att köpa nya. Ingen elektronik! ;)
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

tkgb

#6 » 19:30:09, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den borde ju hålla längre tycker man,det där är ju ingen billig maskin.
Jag kan tänka mig att den håller bättre desto mer man svetsar,för långa stillestånd brukar leda till att prylar krånglar.
Men att påstå att den börjar bli gammal och komponenterna "torkar" låter lite som dålig kvalitet.

Jag har en ca 10 år gammal 315A AC/DC kina tigsvets ingen data på den men många rattar till inställningarna istället.
Den har aldrig krånglat det minsta trots att den står i ett kall och dammig verkstad.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Stones

#7 » 19:42:39, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

>20 år gammal Genesis 160A enfas TIG och >30 år gammal Kempi enfas MIG/MAG. Står i kallförråd hela tiden och bara en kylfläkt i TIGen som gått sönder... Inte mycket till elektronik i någon av dem heller. Får putsa bort rost på matarrullarna i kempin ibland. Kanske bra att de står kallt, åldras nog långsammare.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

torbjorn_forsman

#8 » 20:28:16, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har under årens lopp råkat på ett antal trasiga invertersvetsar. De har varit mellan 5 och 20 år gamla, och de allvarliga felen har utan undantag orsakats av överslag pga rondellspån och annat elektriskt ledande damm och skräp som kylfläkten har sugit i sig och spritt inne i svetsen. Om man kan få dit en bit filtervadd över fläktens luftintag och finner sig i sämre intermittens pga det strypta luftflödet, så skulle såna där svetsar överleva mycket längre hos ovarsamma brukare.
Mycket vore också vunnet om tillverkarna skulle kosta på lite bättre skyddslackering av kretskorten, större isolationsavstånd på ställen med höga spänningar mm. Jag har en känsla av att en del svetstillverkare - även kända dyra märken - fortfarande är rätt omogna när det gäller elektronikutveckling, t ex bara gör schemakonstruktionen själva och sen lägger ut CAD-ritning av mönsterkorten på en CAD-byrå som bara får kopplingsschemat att följa och inte har minsta begrepp om i vilken miljö kortet ska användas eller vilka detaljer som är kritiska när det gäller risk för överslag mm.

Mer lättfixade fel brukar ofta röra sig om varmgång pga dålig kontakt - antingen dåligt pressade flatstiftskabelskor mm på elnätsidan, eller skruvförbindningar på svetsströmssidan som borde efterdras i förebyggande syfte varje år.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wol

#9 » 23:15:51, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så med modern teknik och pressade priser att det blir sämre kvalitet på prylarna.
Nu skal ju allt vara datastyrt och en massa onödiga finesser som egentligen inte behövs så det finns mer som kan krångla.
Och när det gäller reparation och reservdelar så tar dom rejält betalt.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Henrik.E (trådstartaren)

#10 » 23:46:25, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har iaf inte haft svetsen i nån dålig miljö. Har aldrig slipat eller gjort nåt annat skitigt i samma lokal så det kan det inte bero på.
Inte ens svetsat mig/mag i närheten.
Kollar man på kretskorten så ser dom ut att vara lackerade.
Tyvärr är det väl så här med nya saker, allt blir ju så invecklat så att det blir svårt att laga själv också. Kollar man på kretskorten så ser dom ut att vara i 2 eller 3 lager :huh:
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

torbjorn_forsman

#11 » 06:40:27, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 lager är vanligt. Förutom på enkelsidiga kort har man alltid ett jämnt antal lager. Och med 4 eller fler lager har man möjlighet att lägga ett stabilt jordplan nånstans i innerlager.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA

#12 » 07:25:39, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En orsak min svets håller är väl att den har ett grovfilter, men jag kan få svetsa på hög ström ett tag innan den ens bryr sig starta, för 95% av den svetsning jag gör så har fläkten inte startat innan jag är färdig.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Janson1

#13 » 08:30:27, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får nog leva med att en massa elektronik har flyttat in i svetsarna, tyvärr i vissa fall. Dom här "transformatorlösa" är ju egentligen inte utan transformator alltid men har en liten sådan och en svärm elektronik istället och det är inblandat både hög spänning och hög ström så det är en dålig kombination. Det ända man kan göra som konsument är att hålla dom ifrån slipdamm och annan skit som tyvärr far omkring i ett garage. Och ha garanterat hela elkablar till dom, dom tycker inte om gnistor och glapp på matarsidan. Jag drar alltid ut mina svetsar från 3 fas matningen när jag inte använder dom för både brand och åska som jag tror dom är rent allergiska mot.
Har det som nu TS råkat ut för, bara gett upp, det är svårt att freda sig ifrån...
Och det är nästan omöjligt att laga det själv om man inte har god kunskap om el och dess faror, en svets borde kunna bli ordentligt farlig för sin omgivning om man försöker laga den på fel sätt.
Jag hoppas inte det hamnar fyrlagers kretskort i en svets någon gång!!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

DennisCA

#14 » 09:21:19, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske det borde utvecklas nån sorts svetsstandard för kretskort som ska i ordentliga svetsar så att dom håller och så utvecklarna kan följa riktlinjer.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#15 » 18:26:09, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog mer en fråga om mognad hos företag och utvecklingschefer. Förmodligen har ju svetstillverkarna lärt sig en hel del på de år de har tillverkat elektronikbehäftade svetsar, konstruktörerna har redan gjort sina dyra misstag och förhoppningsvis lärt sig av dem.
Man kanske kan säga att invertersvetsarna för 10 år sedan uppvisade samma mognadsgrad som hemdatorer för 25-30 år sedan, bilelektronik för 35-40 år sedan eller tv-apparater för 55-60 år sedan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se