Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Stanley nyköpt svets 120 amp hur tjock kan man svetsa? ´bra svets?

100 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera svetsning här

Svejsan

#61 » 21:41:12, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att ge ytterligare ett alternativ. Från ebay. 1200:- för en 8 liters tub fylld med argon/co2 82%/18% mix inklusive en passande regulator. Kommer på en vecka. Jag har handlat ren argon därifrån och är nöjd. Flaskan får ses som en engångsflaska. Fast går att fylla om man har vägarna förbi Polen.
http://www.ebay.de/itm/Gas-bottle-8-lit ... 2272042987
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige



wille_89_ (trådstartaren)

#62 » 00:20:25, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å tack för alla svar. kolsyra verkar ju jättemånga köra med, blir väl betyligt bättre än med flusstråd iaf? iaf va man har läst. julas kolsyreflaskor verkar va billiga och bra :) oså adaptern ni länkade.

den där 3 fas till 1 fas 16 ampere skulle ja ju få upp svetsen till 140 amp eller? eller funkar de så? är de inte spänningen in i transfiormat spolarna som avgör amperen eller uteffekten?

de står ju att min svets är gjord för 16 amp uttag då får ja ju inte ens ut mer även om ja kör 3 fas t 1 fas adapter :( är de för att 3 fas använder 2.5 kadratmm kablar man kan få ut 16 amp säkring. 1 fas har ju bara 1.5 mm då brode väl inte 1 fas kunna ge 16 amp säkring uttag?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

raggsockan

#63 » 00:27:49, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är osäker på din fråga

men säkringarna som sitter är gjorda för en viss effekt tex 10 amp 230 V kan du köra 2300 watt på , provar du och få ut 5000 watt så smäller säkringen
där av att man säkrar upp och ner beroende på vad uttaget ska användas till
sen finns det max vad ett enfas utag kan lev i watt
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

torbjorn_forsman

#64 » 06:49:47, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig proppsäkring eller automatsäkring enligt europeisk standard tål att belastas med märkströmmen (t ex 10 A) hur länge som helst. Om man överbelastar den med 25 % så måste den hålla i minst 1,5 timme men får lösa ut sedan. Överbelastar man den med 100 % så måste den lösa ut inom 2 minuter.

Ett annat villkor som måste uppfyllas är att kortslutningsströmmen från nätet måste vara tillräckligt hög för att en kortslutning längst ut på kabeln ska få säkringen att lösa inom 2 sekunder. På modernt elinstallatörsspråk talar man om att förimpedansen måste vara tillräckligt låg.

Det här med vilken kabelarea som får belastas med vilken ström är mer komplicerat om man ska gå på djupet i föreskrifterna, men lite förenklat kan man säga att 1,5 mm² får säkras av med 10 A och belastas med vad den säkringen håller för. 2,5 mm² får säkras med 16 A och 4 mm² med 20 A.

Vanliga vägguttag av den typ vi använder i Sverige "Schuko" brukar få problem med varmgång och sönderbränning när man belastar dem med mer än 10 A, även om uttaget skulle vara godkänt för 16 A. Ska man säkra av grövre är det bättre att använda blå s k CEE-uttag och motsvarande stickproppar, t ex http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000018083/ . De finns i utförande för dels 16 A, dels 32 A (som inte passar ihop med varandra).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#65 » 07:45:44, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker spalta upp lite, tror du fattade ändå, det är bara vi som e tröga på att fatta dina krumelurer :-)

wille_89_ skrev: .... den där 3 fas till 1 fas 16 ampere skulle ja ju få upp svetsen till 140 amp eller? eller funkar de så? är de inte spänningen in i transfiormat spolarna som avgör amperen eller uteffekten?


Inlägget med 3 till 1 fas adapter, vi vet inte ens om du har tillgång till trefas.

Svetsen funkar på 10 A säkring, men olämpligt med 1,5 mm .

wille_89_ skrev: .... de står ju att min svets är gjord för 16 amp uttag då får ja ju inte ens ut mer även om ja kör 3 fas t 1 fas adapter ....


Egentligen står det att din svets behöver 16 A när den går på fullt ös, endast då behöver den 16 A.
Sedan är inte 16 hugget i sten bara för att det står det på svetsen, kan lika gärna vara 20A.

wille_89_ skrev: .... är de för att 3 fas använder 2.5 kadratmm kablar man kan få ut 16 amp säkring.


Jo, så kan man säga :thumme: det är fel på orsak och verkan, men det duger tycker jag.

wille_89_ skrev: .... 1 fas har ju bara 1.5 mm då brode väl inte 1 fas kunna ge 16 amp säkring uttag?


Exakt !
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#66 » 07:49:05, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du utbilda sei till elektriker får du tänka om :) men för att veta hur och var du ska plugga in en svets tycker jag att ditt resonemang duger.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hansborg

#67 » 10:09:18, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 fas schuko 16A 2.5mm2 använder man där man behöver lite mer kräm än i TV- sov rummet!
Tex: Garage Utomhus Tvättstuga..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Svejsan

#68 » 13:53:27, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:Å tack för alla svar. kolsyra verkar ju jättemånga köra med, blir väl betyligt bättre än med flusstråd iaf? iaf va man har läst. julas kolsyreflaskor verkar va billiga och bra :) oså adaptern ni länkade.

den där 3 fas till 1 fas 16 ampere skulle ja ju få upp svetsen till 140 amp eller? eller funkar de så? är de inte spänningen in i transfiormat spolarna som avgör amperen eller uteffekten?

de står ju att min svets är gjord för 16 amp uttag då får ja ju inte ens ut mer även om ja kör 3 fas t 1 fas adapter :( är de för att 3 fas använder 2.5 kadratmm kablar man kan få ut 16 amp säkring. 1 fas har ju bara 1.5 mm då brode väl inte 1 fas kunna ge 16 amp säkring uttag?


Ja använde både co2 och ren argon en period när jag fösökte undvika att skaffa ytterligare en gasflaska. Jag och grabben upplevde så stor skillnad när vi testade med argonmix att jag fick krypa till korset och skaffa riktig gas till mig/mag (meg?)-en. Visst funkar det med co2, men jag kommer inte att använda det igen trots att jag har en omgjord brandsläckare som co2-behållare och har enkelt att fylla. Detta gällde bilplåt, alltså lite mindre än 1mm med 0.6mm tråd, vad jag läser så ska det fungera bättre med co2 på tjockare plåt
Biltema har regulator http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svets- ... rtId=17569 och här är en länk till sodastreamadapter https://adelov.com/store.html#!/product ... apter.html . Jag har en sån och svetsat med sodastream-tuben och som jag säger, det funkar, men inget jag vill göra. Observera att gängan på regulatorn för co2 inte är samma som gängan till argon, därför jag länkar till såna jag vet funkar.

Med det jag vet i dag så skulle jag köpt gasen från ebay, det ingår en regulator med gänga för co2, så den kan du återanvända om det lockar med co2 längre fram.

Svetsen är på max 120A, det blir inte mer ens om du kopplar den direkt till ett vindkraftverk. Jag tycker du ska testa att svetsa med max svetsström i det uttag du har (10A). Löser säkringen ut så kan du börja titta på att sätta svetsen i ett 16A uttag. Har du 16A trefas framdraget kan en byggcentral vara en enkel lösnning. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000033123/
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Svejsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:02, 30-12-2016
Ort: Kungälv
Sverige

wille_89_ (trådstartaren)

#69 » 01:25:46, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svejsan skrev:
wille_89_ skrev:Å tack för alla svar. kolsyra verkar ju jättemånga köra med, blir väl betyligt bättre än med flusstråd iaf? iaf va man har läst. julas kolsyreflaskor verkar va billiga och bra :) oså adaptern ni länkade.

den där 3 fas till 1 fas 16 ampere skulle ja ju få upp svetsen till 140 amp eller? eller funkar de så? är de inte spänningen in i transfiormat spolarna som avgör amperen eller uteffekten?

de står ju att min svets är gjord för 16 amp uttag då får ja ju inte ens ut mer även om ja kör 3 fas t 1 fas adapter :( är de för att 3 fas använder 2.5 kadratmm kablar man kan få ut 16 amp säkring. 1 fas har ju bara 1.5 mm då brode väl inte 1 fas kunna ge 16 amp säkring uttag?


Ja använde både co2 och ren argon en period när jag fösökte undvika att skaffa ytterligare en gasflaska. Jag och grabben upplevde så stor skillnad när vi testade med argonmix att jag fick krypa till korset och skaffa riktig gas till mig/mag (meg?)-en. Visst funkar det med co2, men jag kommer inte att använda det igen trots att jag har en omgjord brandsläckare som co2-behållare och har enkelt att fylla. Detta gällde bilplåt, alltså lite mindre än 1mm med 0.6mm tråd, vad jag läser så ska det fungera bättre med co2 på tjockare plåt
Biltema har regulator http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svets- ... rtId=17569 och här är en länk till sodastreamadapter https://adelov.com/store.html#!/product ... apter.html . Jag har en sån och svetsat med sodastream-tuben och som jag säger, det funkar, men inget jag vill göra. Observera att gängan på regulatorn för co2 inte är samma som gängan till argon, därför jag länkar till såna jag vet funkar.

Med det jag vet i dag så skulle jag köpt gasen från ebay, det ingår en regulator med gänga för co2, så den kan du återanvända om det lockar med co2 längre fram.

Svetsen är på max 120A, det blir inte mer ens om du kopplar den direkt till ett vindkraftverk. Jag tycker du ska testa att svetsa med max svetsström i det uttag du har (10A). Löser säkringen ut så kan du börja titta på att sätta svetsen i ett 16A uttag. Har du 16A trefas framdraget kan en byggcentral vara en enkel lösnning. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000033123/
Bild

hm ok tack för allt :) kanske köper såna adaptrar. den där sodastreamern kan man fyllla den o va kostar de? vad är bäst sodastream tuben eller julas 1 liter argon tub? är de säkert=? 16 amp uttag borde väl putta ut lite mer ström till svetsen eller är de spolen i svetsen som suger åt sig max 120 amp? ja tänkte om kasnke 10 amp säkringar begränsar uttaget så kanske svetsen bara kan suga åt sig säg 100 amp alltså glädje siffror på lådan som ni pratade om? o om man då har 16 amp plus tjockare kabel me mindre motstånd alltså trefas 2.5 kvadratmm att de borde flyta fram högre spänning och mer ström.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#70 » 05:55:56, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teoretiskt kan du ta ut "hela Barsebäcks" effekt ur ett 10A uttag......det är bara det att när det gått några mikrosekunder så bryter säkringen.

När du kör en 16A svets på ett 10A uttag så kommer svetsen fortfarande att gå på full effekt ("16A") men säkringen brinner efter en stund eftersom den inte är byggd för att lämna mer än 10A kontinuerligt.....

Jag skulle inte lägga pengar på "ful-fix-skydds gaserna" eller en-gångs tuberna från jula, Jag hoppas du förstått att du bara kan svetsa 10minuter med tex. julas gastub innan den är tom. ( det betyder att du måste köpa 6st om du ska svetsa en timma....inte billigt... :snow: )

Bättre då att vänta med att köpa tills du har råd att köpa en riktig flaska med skyddsgas.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

MN

#71 » 06:40:47, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille:
100% CO2 suger så hoppas du menar mixgas (CO2+Ar)?
Varför köpt enfasmaskin om du har 3-fasuttag?
Har du kollat vad du har för säkring till det uttag du tänker använda? Kanske inte ens sitter 10A där i gamla installationer.
Keep it simple: 10/16*120 = 75A (svetström) som du tittar i din tabell till maskinen hur mycket godstjocklek det borde räcka till.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

wille_89_ (trådstartaren)

#72 » 01:36:01, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill återkomma med resultat, svetsen är brutal, och då körde ajg med 220 uttag , den bränner igenom 8mm järn utan något problem, man är tvungen att nästan loppa föratt den ärså stark på full fräs. är grymt nöjd :) svetsade en mc ram med perfekta sömmar blev oerhört bra svetsar med fluss tråden dessutom :) men de blir skaffa co2 gas snart :) de duger för mig. fluss tråden är så dyr, svetsen kostar 3500 och finns på jula.
Svetsen går att köra med gas om man vill.

Har byggt en 220 till 380 volt adapter till 3 fas som jag kan köra på med 16 ampere så blir den ännu mer stark :)
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... gKGYvD_BwE

Bild


Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#73 » 07:04:51, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kul att du är nöjd.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#74 » 09:51:53, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Jörgen, att bli så nöjd över en produkt är en fantastisk känsla.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

raggsockan

#75 » 23:09:11, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

är stanley's pinnsvetsar nått å ha ?
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se