Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Problem med tillsatsmaterial vid Alusvetsning

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Krikko (trådstartaren)

#1 » 08:52:38, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har för ett tag sedan köpt en Stahlwerk AC/DC TIG med puls och plasma.

Denna modell:
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... ipment-set

Är nybörjare på TIG så håller på och tränar för fullt.

Men jag har ett problem som uppstår då jag kör aluminium, direkt jag doppar tillsatsmaterialet i smältan så fräser det till och det blir direkt som att det rullar upp lite på pinnen och blir som en liten boll längst fram. Kör med pedal nu och det blir så trots jag kör på låg strömstyrka.

Någon som har några idéer på vad som kan vara galet?

Och Ja jag kör på AC och Ja jag har gasen igång :)

/Krikko
Krikko
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:36, 06-09-2017
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Micke Härnta

#2 » 08:57:10, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt gas?
Micke Härnta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
Ort: Härnösand
Sverige

Krikko (trådstartaren)

#3 » 09:11:32, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke Härnta skrev:Rätt gas?


Ren Argon :)
Krikko
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:36, 06-09-2017
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#4 » 09:28:36, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du fortsätter att svetsa då, vad händer då?
Jag har aldrig TIGat aluminium utan att det varit en kula som sitter och vibrerar på elektrodens ände.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc83

#5 » 10:24:45, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bollen blir på tillsatsmaterialet?

Fel storlek på tillsatsen? För varmt? fel vinkel på tillsats, brännaren eller spetsen?
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#6 » 10:33:00, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ställde dc83 en fråga som jag inte reflekterade över innan jag svarade förut.
TS skriver ju "pinnen" och det bör ju tolkas som tillsatsen-då är mitt svar att du behöver inte doppa tillsatstråden i smältan, utan du för fram den mellan elektrod och det du svetsar på, då smälter en droppe av och droppar ner i smältan.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magloman

#7 » 10:45:11, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För varmt låter det som eller fel vinkel.

Tig brännaren och tillsatsmaterialet ska tillsammans bilda ca 90 graders vinkel. Det är iaf bra utgångsläge.

Sen kanske du måste mata på lite hårdare. Det går jävligt fort när man väl fått värme i skiten. Är ju extremt värmetrögt o svetsa alu. Speciellt om det är grovt. När det väl börjar smälta går det mosa i tillsats rätt fort.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nordsjöklättrarn

#8 » 11:34:27, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att materialet du svetsar i är helt rent, rostfri stålborste som bara används till aluminium, detta även om du slipat med vinkelslip eller liknande borsta borsta borsta. Är det gammalt kan du gärna värma lite på det och borsta. Sen se till att du har en bra smältpöl innan du börjar tillsätta material och inte tveka. In med det bara. Har du klent tillsatsmaterial kan du ha 2 pinnar tillsammans.

Jag är ingen svets expert men det är bara min erfarenhet som glad amatör. Har själv haft liknande problem. Problemet är att om man inte fått bort oxiden över tar det tid innan den smälter och då kan det vara så varmt att tillsats materialet smälter innan det hinner ner i pölen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Krikko (trådstartaren)

#9 » 14:36:38, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade idag att köra utan pedal och ställa in så man vet att man ligger på ungefär rätt strömstyrka, funkar betydligt bättre men till och från så blir det samma som innan. Det är som att det fräser till och ser ut som att magnesiumet(?) i tillsatsen brinner upp för lågan grön och mycket kraftigare.

Det som funkar bäst är ifall man värmer upp materialet så man får en bra smälta och sedan backar bak lite med bågen medans man doppar tillsatsen, lite som att man för handtaget fram och tillbaka hela tiden.
Men det blir ju väldigt dåligt flow på det sättet.
Krikko
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:36, 06-09-2017
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#10 » 15:46:42, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är inte ren aluminium, även om det blänker och är mjukt.

Silumin t ex innehåller kisel. Då ska även tillsatsmaterialet innehålla kisel.
Handtag till min mopeder, vevhus till motorsågar mm. Ja mycket som är gjutet i "aluminium" är just silumin.

Har du rätt tillsatsmaterial till det du svetsar?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#11 » 16:26:39, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många olika sorters pressgjutlegeringar. De som ska vara korrosionståliga (typ elcentraler som ska sitta utomhus, båtpropellrar mm) brukar innehålla kisel, alltså "silumin".
Men komplicerade gjutningar som ska göras med god precision är inte så lätta att göra av silumin, där använder man hellre kopparhaltiga legeringar även om de inte tål korrosion så bra.
Om gjuteriet har gamla dåliga pressgjutmaskiner som inte tål så höga tryck så går det ofta inte alls att använda silumin, godset blir för poröst, utan då kan man vara så illa tvungen att använda kopparlegeringar även till enkelt gods.

Och det säger sig självt att om man använder kiselhaltigt material för att svetsa i en aluminium-koppar-legering så blir det inte bra. Tvärt om blir inte heller bra.

Om man svetsar i t ex aluminiumplåt och aluminiumprofiler så är det oftast i stort sett ren aluminium, men det kan också förekomma härdbara legeringar (dural).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#12 » 08:33:24, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att svetsa aluminium och dess legeringar är inget man lär sig på en kvart ungefär. Ska man svetsa det helt felfritt så krävs det nästan att man vet exakt legering eller så att man har en hel del vana.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#13 » 09:00:40, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Har hört att det skiljer på aluminiumaster till segelbåtar.

Vissa går tydligen att tigga vid reparation / tillverkning, med samma material som masten, som tillsats (utan att det spricker vid belastning, att andra blir mjukare runt svetsfogen). Säkert finns speciella tillsatsmaterial för den legering masten är tillverkad av.

Förmodligen också en anledning till att längre / högre master nitas med ett invändigt skarvstycke, av samma material som masten, då de är längre än vad jag sett 13 - 14 meter.

Kommer ihåg när jag jobbade på Sapa i Vetlanda. Skandinaviska Aluminium Profiler Ab.
Jobbade mesta tiden även på SAPA i Torsby. Ren bearbetning.

Pressgjutna ämnen, 16 meter långa, med profil som t ex rör eller skena, eller vad det nu skulle bli, spritsades ut ur ett pressverktyg.
Ämnena var då mjuka som bambu eller gummislangar. Strax de nådde full längd (16 meter), så kapades och spänndes de fast i hydrauliska dragverktyg. De drogs därefter ut med ett visst moment. I och med det så blev ämnet i sin helhet hårda och spänstiga. Sträckhärdade!

Så gjorde man f ö med master. Med detta var mer komplicerat, då master oftast är avsmalnande uppåt.
Såg även att vissa master snittades och kapades ur på längden, för att slutligen svetsas. Allt för att få en bakåtsvept form i övre delen (prefabricerad masböj).
Hur härdningen påverkades eller senare förbättrades vet jag ej. Ej heller hur denna påverkades av svetsningen n.

Men en mast måste vara styv i hela sin längd, för att kunna ta upp krafterna.

:off_topic:
Kuriosa. I Arvika hamn ligger en f d Italiensk segelbåt för ombyggnad. Långtidsprojekt. Den har mast med längden 36 meter (om jag kommer ihåg rätt). Masten är teleskopisk. Alltså höj och sökbar.
Kölrn är bortemot 6 meter djup. Då farledsdjupet som minst är ca 3 meter upp till Arvika, så lämnades kölen kvar i Göteborg.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bellman89

#14 » 13:27:34, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så att tillsatsen bollar upp sig på grund av hettan så får du va lite snabbare när du tillsätter och backa ut till utkanten av gasskyddet.

Kör själv gärna med tunnare tillsats då starter på utsida hörn går smidigare och blir stiligare

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Bellman89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:12:19, 15-03-2017
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Torshälla s-175, kempomat 2100, migatronic focus tig 200 ac/dc pfc

danne mähl

#15 » 18:03:49, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När används med magnesium legerin ?

tex
Magnesiumlegerad svetstråd för MIG-AL
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se