Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Finns det några svetsare?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

ante.b (trådstartaren)

#1 » 13:18:35, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som det inte finns några svetsare nuförtiden som kan svetsa åt privata eller har jag fel?
Finns det någon svetsare runt Sundsvall som gör fina jobb och kanske kan svetsa förlänga axelbock på en släpvagnsaxel och sprickor?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017



Bellman89

#2 » 19:59:18, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller bara att hitta en svetsare med mycket fritid som ser swish som sin andra inkomstkälla

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Bellman89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:12:19, 15-03-2017
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Torshälla s-175, kempomat 2100, migatronic focus tig 200 ac/dc pfc

PerJohansson

#3 » 20:01:13, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl mer en fråga om man vill betala det som det verkligen kostar. De flesta mek- eller lastvagnsverkstäder borde lösa det.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Michael Meier

#4 » 08:49:13, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:Verkar som det inte finns några svetsare nuförtiden som kan svetsa åt privata eller har jag fel?
Finns det någon svetsare runt Sundsvall som gör fina jobb och kanske kan svetsa förlänga axelbock på en släpvagnsaxel och sprickor?


Vad är jobbet värt för dei ? Ofta lär man ge något som är värt något till den som hjälper en med ett jobb..

En person som kan och vill svetsa galvade spricka i gammal släp åt någon okänd person måste motiveras med något som är värt något för den personen.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

toker

#5 » 10:46:36, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör lite jobb åt bekanta och vänner ibland men inte för pengarna utan mest för att vara snäll skulle jag göra jobb åt vem som helst vill jag ha rätt hyffsat betalt eller ev byte mot nått intressant. Vissa tror att man svetsar en halv dag för 200 kr och håller med plåt och material också för det hade man ju redan hemma så det kostar inget men dom får gå till nån annan.

7 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Klex

#6 » 19:41:30, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Jag gör lite jobb åt bekanta och vänner ibland men inte för pengarna utan mest för att vara snäll skulle jag göra jobb åt vem som helst vill jag ha rätt hyffsat betalt eller ev byte mot nått intressant. Vissa tror att man svetsar en halv dag för 200 kr och håller med plåt och material också för det hade man ju redan hemma så det kostar inget men dom får gå till nån annan.


Märkligt egentligen att en del tror att det där med att svetsa är så enkelt. Faktum är att det krävs kunnande och en viss fallenhet för att få till en bra och porfri svets med bästa hållfasthet. Det är inte utan anledning som t.ex. svetsare för flygstål måste förnya licensen med några månaders mellanrum. Så det blir likadant för mig, man hjälper vänner men avböjer andra jobb. Vårdslösa användare av de reparerade och svetsade delarna har så lätt att i efterhand skylla på reparatören vilket inte är varken rättvist eller ärligt.
De som kommer med en brusten framhjulsaxeltapp till traktorn och menar att "det är väl för f-n bara att bränna ihop" får hitta någon annan för 'brännandet'.

1 person gillar det här inlägget.
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000

toker

#7 » 22:07:06, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bara licenser för flygstål som måste förnya när jag hade licens måste svets ansvarige på firman förnya den var 6 månad och det fick han göra 3 gånger sen fick jag göra svets prov vart annat år de sista gånger skulle dubbla prov lämnas in la första licensen 1996 och sista 2014 men jobbar inte med svetsning nu.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

63an

#8 » 22:26:16, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligt att folk ledsnar när gråhåret har växt fram :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#9 » 10:03:17, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hörrni... ante.b frågade om tillgång, inte ersättningsnivåer...

Själv har jag fått fullständigt ovärderlig hjälp av http://www.autorepmek.com - ser så lätt ut nät han svetsar, men har man bara själv försökt så vet man vilken yrkesskicklighet som döljer sig bakom det som ser lätt ut ;-)
Kostnad - gasen är -inte- gratis... inte så heller loden... arbetskläder, lokal, vatten och tvål, avfettningsmedel, osv etc mm , och tiden ska vi inte ens tala om (tar ju "evigheter" att sy ihop två plåtbitar ju!).
Så kostnadsfrågan är nog en "inte-fråga" - den som vill ha hjälp har att betala vad den som kan vill ha :-)

Det är ansvarsfrågan som dyker upp...
Folk tror att den som lagat något kan ansvara för det som den inte lagat... å är det rost så...finns inga garantier! Man får vara glad så länge reparationen håller - se'n får man gå till baka och köpa mer reparation ;-)

Frågan ante.b ställde var, såsom jag uppfattade den, "var kan man få tag i någon som kan svetsa?!" och delfråga två var "som svetsar privat också?"
Att fråga om att få jobbet gjort privat är nog baserat på de enorma "överpriser" som vi företagare måste ta av kunderna för att betala för skyddet ("storebror: betala eller du råkar illa ut")...

Ante.b - få orkar... ännu färre har egen utrustning hemma...
Får arbetsgivaren nys om att man knäcker extra på fritiden...
Ansvarsfrågor... finns ingen med sunt förnuft som tar de jobben privat idag. Ingen vill ta risken att det händer något...
Företagen tar duktigt betalt för sådana där jobb - de står ju juridiskt ansvariga för jobben om det händer något, och då måste de ha ett överskott som kan täcka självrisker och advokatkostnader...
Med detta inte sagt att det inte finns folk som skulle kunna hjälpa dig - men de finns i privata kontaktnät där det byggs upp personliga förtroenden. Blir på personliga rekommendationer/presentationer. Och eftersom du frågar, så har du inte nått status av att bli inbjuden i de där nätverken än - jobba på dem så ska du se att problem som de här svetsjobben löser sig av sig självt ;-)


Frågan är egentligen om du, är villig att riskera att köpa de jobben av någon som gör det "vid sidan av" (utan försäkringar och utan ansvarsåtaganden)?...
Igår plockade jag med ett staket, som svetsats för 50 år sedan - allt jag behövde göra var att kapa bort "svetsvalken" - det var gravrost mellan styckena, för den som svetsat hade inte fått materialet att brinna ihop överhuvudtaget! Såg bra ut, kändes stabilt, men när så lite som 1-2mm svetsfog var kapade så rämnade staketet i sina beståndsdelar!... Livsfarligt! Där staketet stått. I ditt fall... bärande delar och dragande delar...hm... är det -verkligen- värt att riskera? Kostnaden är avdragsgill, så antingen tar storebror pengarna i beskyddaravgift eller ger du dem till någon som kanske kommer att bli en av dina bästa kontakter/reparatörer framåt i livet ;-)



Är frågan egentligen den samma som den jag ställde innan www.autorepmek.com hjälpte mig?
Kan ingen svetsa på verkstäderna idag?!
Är de -bara- prylbytare där nu mera?
På -den- frågan svarade Mekonomen "ja" - vi tar inte risken att reparera pga ansvar och kundklagomål; så vi byter -bara- ut trasiga delar.
Min fråga blir då:
- är det lika illa i entreprenad branschen, att ingen vill/vågar, reparera/svetsa ?
OM det är så Anton.b, så är det där du har svaret på din fråga om att få tag i någon som kan hjälpa dig med det som behöver svetsas...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#10 » 10:23:44, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man anlita en firma och betala fullt pris bör det finnas flera i Sundsvalls trakten som håller på med rep svetsning. Att det inte rep svetsas på bilar så mycket i dag är nog till stor del att delarna är så billiga på tex entreprenad maskiner sker ju en hel del svetsning man byter tex inte en hel grävarm bara för sprickor.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ianews

#11 » 18:12:36, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av de bästa svetsare jag har träffat kunde aldrig lägga en EN 287. Han blev för nervös! Vi fick låta han svetsa utan att han visste det var ett prov han la. Sen har jag sett "svetsare" som viftar med sina licenser (enligt SS EN 287) som har tränat och tränat på en kälfog och tror att de kan svetsa allt. Många mycket intressanta inlägg på den här tråden! Vill bara avsluta med att reparationssvetsning är MYCKET svårare än nytillverkning.
IanM

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

toker

#12 » 22:55:13, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kälfog fick jag göra separat prov på sist jag la licens den fogen ingick inte längre i rör provet så man fick lägga det separat och pressa isär det så att dom fick se brottytan.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#13 » 22:44:04, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara en bild på staketet jag nämnde.

Så här ser svetsen ut. Armeringsjärn som svetsats mot plattjärn. På plattjärnen syns bara en ring, och inne i den rost...
Bild

Det är skillnad på svets och svets... och de som kan svetsa lär nog ha vissa åsikter och känslor om en sådan där svetsfog...
När man vänder sig till en glad amatör (som det rör sig om i detta fall) så får man räkna med att resultatet kanske inte är det man behöver...

De tre armeringsjärnen är de nere till vänster i bild:
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Grisen

#14 » 13:28:55, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc lindberg, se det positiva i det hela.... det har ju hållit ihop tills det var dags att riva :buga: och så är det ju mycket enklare att riva om det inte sitter så hårt :hurra: Svetsare eller inte, men jag har i alla fall bränt upp ca 350kg svetstråd de senaste 8 månaderna :smile:
större problem - större hammare

1 person gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

ianews

#15 » 13:29:25, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värd att laga. Snyggt staket/räcke. Komihåg fogberedning, fogberedning fogberedning:) Det som jag sagt tidigare, man blir förvånad hur lite en svets tränger in.
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AlfK och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se