Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Dioder till ESAB Miggy 125

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

folkeorg (trådstartaren)

#1 » 17:48:21, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det small till och en av kraftdioderna gick hädan med en smäll och en rökpelare.

Jag misstänker dock att fler dioder har avbrott i sig för svetsen är "trött". Orkar inte ens med halv trådmatning på högsta effekten. Så jag rev ut hela diodbryggan. Men kan inte hitta vad det är som sitter där idag dvs vilken strömstyrka jag ska leta efter. Gissar att det var några tiotals år sedan dessa dioder var på marknaden:

Bild

Eftersom dioden bara likriktar halva sinusvågen så kanske man klarar sig med en 70A eftersom 125/2 = 62,5? Verkar så via diagrammet. Fast med trefaslikriktning kanske ledningstiden blir betydligt kortare, kanske bara 60gr? Då skulle ju en 70A-diod klara att likrikta 45A x 6 = 270A dvs då klarar jag mig med typ 40A-dioder.

Bild

Alternativet är ju att sätta dubbla dioder (de balanserar ju varandra genom att spänningsfallet ökar med strömmen igenom dem).
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige



folkeorg (trådstartaren)

#2 » 17:53:17, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en diod går sönder kommer iof ledningsvinkeln öka på två närliggande dioder så egentligen borde man dimensionera med högre ledningsvinkel, egentligen 180 grader dvs en hel halvvåg..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

G-son

#3 » 18:00:50, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

folkeorg skrev:Alternativet är ju att sätta dubbla dioder (de balanserar ju varandra genom att spänningsfallet ökar med strömmen igenom dem).

Nja. Dom har även egenskapen att högre temperatur ger lägre spänningsfall, så den som blir varmast släpper igenom mest ström, så den blir varmare och tar ännu mer av strömmen... Visst, jag har kört parallella dioder någon gång när dom legat på gränsen till att vara för små om bara en används, men det är ingen bra lösning om man verkligen behöver en stor ökning i strömtålighet.

Jag hade kollat utbudet på passande dioder och helt enkelt valt en som med tillräckligt stor marginal tål spänning och ström. Det är inga känsliga grejer direkt, så länge dom tål det (och gärna inte har onödigt högt framspänningsfall eftersom det leder till mer värmeutveckling) brukar det fungera.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

folkeorg (trådstartaren)

#4 » 18:10:20, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa kanske är lagom även om jag egentligen inte vill pressa utan hellre skruva men priset talar för dem..

https://www.elfa.se/sv/likriktardiodpressfit200-60-diotec-byp60k2/p/17002503
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

folkeorg (trådstartaren)

#5 » 18:29:29, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
folkeorg skrev:Alternativet är ju att sätta dubbla dioder (de balanserar ju varandra genom att spänningsfallet ökar med strömmen igenom dem).

Nja. Dom har även egenskapen att högre temperatur ger lägre spänningsfall, så den som blir varmast släpper igenom mest ström, så den blir varmare och tar ännu mer av strömmen... Visst, jag har kört parallella dioder någon gång när dom legat på gränsen till att vara för små om bara en används, men det är ingen bra lösning om man verkligen behöver en stor ökning i strömtålighet.
:


Fast sitter de på samma kylelement och nära varandra så borde de hänga på varandra rätt bra. Men det är klart, om den ena är sval och den andra smällhet så kan det ju diffa 20A - 80A igenom de båda dioderna. Frågan är om en "termisk rusning" sker i praktiken?

Bild
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

G-son

#6 » 18:57:48, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur allvarligt problemet brukar vara i praktiken, och jag kommer nog fortsätta försöka undvika att upptäcka det. Det brukar inte kosta så mycket mer att använda komponenter med lite säkerhetsmarginal och några kronor extra då kan det vara värt för att undvika att behöva göra om jobbet en gång till. Det är när man står och försöker mygla ihop något med grejerna man råkar ha hemma för att man inte har tid att köpa nytt som man tar till speciallösningar med parallellkopplade dioder och sånt...
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 19:22:46, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill försäkra sig om att parallellkopplade dioder delar någotsånär lika på strömmen så kan man lägga lite resistans i serie med var och en av dem - t ex genom att inte koppla ihop dem alldeles intill utan mata dem via var sin några dm lång kabel.
Se också till att alla dioder som ska parallellkopplas är exakt likadana (samma typ, samma datumkod osv).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

folkeorg (trådstartaren)

#8 » 11:05:20, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men tolkar jag diagrammen rätt att en 60A-diod ska klara 120A i halvvågslikriktning och att detta bara kommer inträffa om alla andra dioder (i samma "riktning") har gett upp (och då är svetsen ordentligt trött/obrukbar iaf)? Dvs i ett normalt driftfall och med alla dioder funktionella så ska dioderna i princip klara 6x 60A dvs 360A vilket iof inte kommer kunna ske utan max är ca 125A?
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 19:51:25, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken ström en diod i den här storleksordningen tål i praktiken beror nästan mest på hur bra kylning den får. Kortvarigt tål den många gånger högre ström om bara strömstöten är så kort att kiselkristallen hinner bli otrevligt varm.

Synd att IR, som har tillverkat den där svetsens originaldioder, har blivit uppköpt av Infineon sedan grundaren dog. Nu har de inte längre kvar någon egen website och allt gammalt historiskt material är borta från infineon.com .
Det kanske går att uppbringa någon databok från 80- eller 90-talet där man kan hitta uppgifter om originaldioderna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se