Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Förstärka ramrör

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Mickelingon (trådstartaren)

#1 » 10:30:25, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag håller på att bygga en motorcykel och har en svetsfråga.

Jag har en ram som är tig svetsad och har råkat ut för ett missöde på bakre övre rambenet (stelbensram)
Har bytt ut en bit av övre benet pga olycka och har nu en inbuktning på baksidan där svetsen är.
Den ska amatörbesiktgas och jag är dels orolig för denna inbuktning, men jag är även orolig för om det skulle bli sprickbildning efer lackering.
Hur förstärker man bäst ett rör?

Påfrestningen på övre rambenet ska enligt en del kända rambyggare inte vara stor. Men vill vara på säkra sidan och undvika rambrott på motorvägen

Micke
Mickelingon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:16:25, 26-08-2013
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet



Ivar Risslén

#2 » 17:18:30, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle ha bytt hela röret. Det kan vara lite svårt att ge råd med den beskrivning som du har gett om var röret sitter. För att underlätta så ser vi gärna en eller flera bilder av objektet.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mickelingon (trådstartaren)

#3 » 17:29:18, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret är bytt, men jag har en lite inbuktning vid svetsen och jag är bara lite orolig för sprickbildning. Ska vaska fram en bild. Är inte nära garaget bara.
Mickelingon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:16:25, 26-08-2013
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Orsa

#4 » 21:25:01, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att förstärka rör som är i en utmattningsutsatt ram är ingen sak att hålla på och gissa med. Tycker jag. Övergången från förstärkningen till grundmaterialet ska vara kunskapsmässigt på olika sätt. Dels ska utformningen av förstärkningen både i formen och i styrkan vara bra sen ska svetsning vara rätt gjord. Svetsningen ska vara gjord med kunskap om materialet också.
Att bara göra, brukar som vanligt gå bra men frågan är om en hojram inte är lite som att experimentera på måfå när man gör hembyggt flygplan.

När man reparerar och förstärker är det många som helt olämpligt gör "rejält" starka förstärkningar. Vet man inte hur prylarna belastas kan man riskera göra skarven där påkänningarna växlar kraftigt. Sen lägger man ju svetsen där och påverkar materialet som aldrig blir bättre av en smältning/kylning. Som lök på laxen har man nu också en fog/punkt där det oförstärkta materialet på väldigt kortsträcka ska ta över all last från den kraftiga förstärkningen. Inget bra alls.

Exempel. Tänk att du gör en pilbåge. Den är fint avsmalnande för att ta last från handen och strängen på ett perfekt sätt. Sätter du en kraftig lite längre rörbit på mitten kommer man förr eller senare bräcka bågen precis där röret är. Det är för skarp övergång.
Se här hur Cranab har jävlats, konstruerat och svetsat bommens infästning mot förstärkningarna för att få det samverkande och utmattningssäkert. På en kran vill man inte svetsa alls på ovan/undersidan men mycket mitt på sidorna. För där är belastningen minst. Jag konstruerar lyftmaskiner så jag vet hur fint och snabbt saker brakar av när folk försökt reparera "starkt" men fel.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se