Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gasfyllning Misonflaska

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Orsa (trådstartaren)

#16 » 12:05:58, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattar jag rätt? Är mina flaskor 2 st 20L och en 50 L som nu trillat ur systemet hos AGA helt värdelösa när de blir tomma. Det finns inget värde i dem egentligen annat än om man står och "slangar" från en donatorflaska.
Tyskland innebär att man köper nya flaskor förstås? Dom byter väl inga svenska? Gängstandarden skiljer också, såg jag i förra tråden.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



Mattias Petterson

#17 » 13:44:40, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Fattar jag rätt? Är mina flaskor 2 st 20L och en 50 L som nu trillat ur systemet hos AGA helt värdelösa när de blir tomma. Det finns inget värde i dem egentligen annat än om man står och "slangar" från en donatorflaska.
Tyskland innebär att man köper nya flaskor förstås? Dom byter väl inga svenska? Gängstandarden skiljer också, såg jag i förra tråden.

De är inte dina, de är Agas, de är förmodligen gamla hyrflaskor som ej lämnats tillbaka när hyresperioden var över!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#18 » 17:28:31, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Fattar jag rätt? Är mina flaskor 2 st 20L och en 50 L som nu trillat ur systemet hos AGA helt värdelösa när de blir tomma. Det finns inget värde i dem egentligen annat än om man står och "slangar" från en donatorflaska.
Tyskland innebär att man köper nya flaskor förstås? Dom byter väl inga svenska? Gängstandarden skiljer också, såg jag i förra tråden.



Som Mattias skrev, flaskorna är AGA's egendom, och ska enligt avtalet med hyreskunden återbördas efter avslutad hyresperiod.
Tyskland innebär att du köper din flaska, den behöver inte vara "ny" , däremot har den full tid kvar till nästa kontroll.

Gängstandard beror på vilken standard du vill ha (det finns flera) vill du ha en speciell standardgänga får du se till att det finns sådana där du hämtar genom att kontakta personal.

Dom byter inte in svenska flaskor, möjligtvis fyller dom en svensk flaska men problemet är att den svenska flaskan inte är din egendom.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#19 » 18:42:18, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta bolag fyller bara sina egna flaskor. Både för att låsa in kunden på deras varor och, som de själva säger, de kan inte garantera någon annans flaska.
Tyskarna använder, om jag förstått saken rätt, samma gänga på argon (och mix med denna) som vi använder på CO2. Den gängan vi använder på argon har de på någon annan flaska (kan det ha varit nitrogene?), så jag beställde mina flaskor och regulatorer med samma gänga som svensk standard vilket gick bra och inte kostade ett öre mer, bara ett par telefonsamtal med en mycket trevlig tysk försäljare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Orsa (trådstartaren)

#20 » 19:46:52, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då börjar bilden klarna. Tack allihopa.
Jag gör slut på gasen och lämnar in flaskorna. Sen blir det friköpta 10L som det ser ut idag.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se