Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa grenrör

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

laggen (trådstartaren)

#1 » 21:13:16, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett stort rosthål i nederdelen av grenröret till min BM 36 Tänkte göra en bot av en vanlig plåt Vad skall jag använda för elektråder till att svetsa ihop jutjärn och plåt med Behöver goda råd
laggen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:52, 27-09-2010
Ort: Årjäng Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 Grålle Grålle industri GMV25 Skogs Boxer Volvo T25



torbjorn_forsman

#2 » 21:20:15, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska svetsa gjutjärn med pinne så brukar man egentligen använda nickelelektroder, för att inte riskera att materialet blir glashårt och sprött i övergången mellan gjutjärn och svetsgods. Förmodligen fungerar det bra även att skarvsvetsa gjutjärn mot stål med sådana elektroder.
I praktiken har många lyckats tillräckligt bra med MIG eller med vilken pinnsvetselektrod som helst när det gäller mindre nogräknade lagningar av grenrör.
Det är dock bra om man kan förvärma grenröret ordentligt före svetsning - t ex bädda ner det bland träkolen i en utegrill och se till att ha bra fart på grillen någon timme innan man rakar bort kolen från svetsstället och gör reparationen, därefter bäddar man ner det i glöden igen, stänger draget och låter det självslockna och kallna sakta.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PJA

#3 » 21:53:29, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis lånade min traktor förra veckan och kom lite nära med avgasröret så grenröret gick av, vi förvärmde och svetsade med utp 65 elektroder Det såg bra ut men är väl lite tidgt att säga om det blev bra.
PJA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:04, 24-01-2015
Ort: Tomelilla
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2030
Leyland 154

G-son

#4 » 22:39:15, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hårdlöd istället för att svetsa.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

ianews

#5 » 19:38:36, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mässinglod med gas:)
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews

#6 » 11:02:42, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten. Kanske värmen är för hög så du måste svetsa med Ni-elektroder. Koppla elektroden till -polen.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

torbjorn_forsman

#7 » 12:58:56, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ianews skrev:Koppla elektroden till -polen.


Inte helt självklart. Esab rekommenderar - pol för sina nickelelektroder G4 och G6 vid gjutjärnssvetsning, men Oerlikon rekommenderar + pol för Nicord. Enligt båda tillverkarna ska dock växelström fungera utmärkt.
Vad man än använder för elektrod så är det klokt att läsa elektrodtillverkarens datablad, ofta finns bra tips om hur elektroderna ska användas där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#8 » 19:47:45, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ianews skrev:Förresten. Kanske värmen är för hög så du måste svetsa med Ni-elektroder.

På en gammal 43-hästars dieselmotor är värmen knappast ett problem på grenröret. En modern turbomotor, absolut, där kan det handla om höga temperaturer, men på en sån gammal goding skulle ajg absolut inte vänta mig några problem vid hårdlödning med mässingslod.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 20:27:47, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
ianews skrev:Förresten. Kanske värmen är för hög så du måste svetsa med Ni-elektroder.

På en gammal 43-hästars dieselmotor är värmen knappast ett problem på grenröret. En modern turbomotor, absolut, där kan det handla om höga temperaturer, men på en sån gammal goding skulle ajg absolut inte vänta mig några problem vid hårdlödning med mässingslod.


Du hann före, men jag tänkte tillägga att en dieselmotor går ju alltid med stort luftöverskott, så avgaserna är alltid utspädda med en mängd kalluft som bara har pumpats rakt igenom motorn.
Ur avgastemperatursynpunkt kan man jämföra dieselmotorn med en öppenspis eller kamin som eldas med öppen lucka , medan en bensinare är som en modern vedpanna som får exakt rätt luftmängd för förbränningen och inte ett dugg mer.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uchatin

#10 » 20:35:45, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nn
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nisselund och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se