Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Väntar med spänning (V) på en Vrålapa!!!

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

uchatin (trådstartaren)

#16 » 20:37:04, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag har undrat innan, kan det finnas något annat i denna svets som gör den mindre amperslukande vid start.
Denna strömställare på samma sida som dragstången har nog någon funktion som i sin tur kan vara just detta med strömförbrukningen????
Jag förstår att denna strömställare kan ha med den högre skola att göra men likväl är det inte fel att vara nyfiken.

Forsman ditt kom emellan!!
Kan denna strömställare ha med denna uppdelning att göra?


Skulle misstänka att ett bleck (säkring) fattas och om så blir det symetriskt i den hörnan som har med strömställare att göra.

Nu är frågan har jag skall gå tillväga så maskin inte brinner upp om nu mitt antagande är helt fel.
Får väl sätta dit en relativt tunn tråd och starta på dom olika lägena och mäta strömåtgången.

Eller var tror Forsman?

Man är väl en gosse som vill gå till botten än om det inte är så befogat eftersom den säkert startar på dom propparna jag har, här skys inga medel!!!
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige



63an

#17 » 22:02:11, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De e mina tag i med 1/2" bultar men glöm inte meddela Svenska kraftnät att uppstart ska ske! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#18 » 23:08:39, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blecken ska sitta som på bilden på typskylten för 380-440 V. Alltså tre bleck, de två mittersta skruvarna i varje rad ska vara hopkopplade.
Det är Y/D-omkopplaren som används för att hålla ner startströmmen. Som redan sagt i tråden så startar man på Y-läge, väntar tills omformaren har kommit upp i fullt varv, därefter slår man snabbt om till D.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uchatin (trådstartaren)

#19 » 00:00:51, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen y d star genom brytaren ni ser!!!!!!!

Blecken jag talar om är ett tänkt och ett som förmodligen borde finnas.

Dessa bleck är ämnade som säkringar!!

Om Herr Forsman tar till sig detta och läser en gång till vad jag skrivit tidigare så tror jag det kan bli en förstående rynka i pannan

Och om inte så kan jag fortsätta att förklara.

Än en gång: Det är Y/D-omkopplaren som används för att hålla ner startströmmen. Som redan sagt i tråden så startar man på Y-läge, väntar tills omformaren har kommit upp i fullt varv, därefter slår man snabbt om till D.

Finns inte denna start på maskin som beskrivs ovan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är en dålig läromästare det är konstaterat men sen kan detta resulterar i att folk inte kan ta in vad jag framför.
Men nu har jag påpeka saker som är viktiga många gånger så kanske det kan tagas in så jag kan fortsätta.
Får jag svära? Hur jäkla svårt är det att förstår till att börja med. Inget som behöver mynna ut i fullständig förståelse men någon till att börja med.

Alla som tror dom förstår räcker upp en hand!!!!! Och det är fullt tillräckligt med tron.
Senast redigerad av Holger 09:46:52, 07-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Sammanfogade alla inlägg till ett enda
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

Turbodiesel

#20 » 00:56:24, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte ens sett en liten rotationssvets (de nästan bärbara hägglundarna med spakreglering t,ex) utan Y/D start, och den här som eventuellt har en 11kW motor borde inte vara något undantag. Blecken är inte säkringar, det finns helt enkelt inga öppna metallsäkringar för nätspänning. Inte i bruksföremål i varje fall, och inte som dessa som är dimensionerade för några tusen Ampere (slow-blow)..

Jag förstår i övrigt inte riktigt vad som försiggår, så det må vara hänt dock :snow:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

uchatin (trådstartaren)

#21 » 01:16:45, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det dags att någon tar igen sig! Där sitter ett bleck helt öppet inne i lådan och vad det skulle vara förutom en säkring övergår mitt förstånd. Och jag tror att det skall vara ett till bleck parallellt 30-100mm därifrån.
Tro nu inte att jag är född igår, men det är klart att även den näst bästa kan ha fel och det är nog någon annan än jag.

Det är en tidsödande procedur detta med forum så frågan är om det ger något i förhållande till egna lösningar.

Har svårt att besvara denna frågan, ödet få väl spela in.
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

Turbodiesel

#22 » 01:23:47, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, trevligt :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

uchatin (trådstartaren)

#23 » 01:31:03, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man blir trött!!!!!!! Hur tusan kan du tro att dessa bleck har med nätspänning att göra?
Vi låter Forsman sköta snacket om det skall bli mer. Och det är just detta med start utan strömrusning frågan gäller men för tusan glöm detta med vanlig sådan genom att koppla med en roterande strömbrytare.

Få man bli extra trött att tala med folk som fattar noll precis som jag, tänk vad skönt om det hade håller sig till Jag.

Om inte Forsman har några uppslag efter det att han har läst noggrant och förhoppningsvis fattat så lägger jag ner och löser det helt själv för det kostar mer än det smaka att hålla på att tala med folk som inte fattar.

Jag är väl en känslig person som inte är så van vid folk när det gäller deras tankesmedja!!!!!!!!!!!! Har i hela mitt liv klarat mig utan en massa smeder som tror dom har rätt.
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

Turbodiesel

#24 » 02:10:31, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är ändå läggdags här snart. Men forum brukar ger lite mer om frågeställaren är aningen ödmjuk i sitt lilla framträdande. Och gärna visar bilder på diverse bleck å grunkor man undrar över. Visst kan det dyka upp någon sensei med svart bälte på just denna ASEA-moj, men det finns betydligt fler som jobbat med liknande (om än inte identiska) apparater i alla fall.

Själv fattar jag i stort sett noll när det gäller udda och äldre grejer, så det känns som att jag får be om ursäkt för förspilld tid.

Forsman har för övrig fullt förtroende att fortsätta om intresse finnes. Jag gör något annat så länge.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Dexxas

#25 » 07:15:09, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inga interna "säkringar" inbyggda i en Asea LZ 16,blecken är enbart för driftspänningsomkoppling av motorlindningen.
Valsbrytaren är en Y/D start,inget annat.
Det är pga.svetsens arbetsvarv den kallas Vrålapa,motorns varvtal är 2800 rpm och därför momentsvag i startögonblicket och behöver mycket ström innan den varvat upp.
Storebror LZ 18 varvar 1400 och är betydligt tystare....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

63an

#26 » 09:10:33, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar #31: Du har nog inte fattat att många inte förstår varför du inte förstår å bara skriver om att du visst förstår. ASEA förstod å ändrade till 1475rpm senare å med YD-start på stationära motorer tillåmed med "bromsolja" men du blir en erfarenhet rikare på kuppen! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Holger

#27 » 09:52:40, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Men forum brukar ger lite mer om frågeställaren är aningen ödmjuk i sitt lilla framträdande. Och gärna visar bilder på diverse bleck å grunkor man undrar över. Visst kan det dyka upp någon sensei med svart bälte på just denna ASEA-moj, men det finns betydligt fler som jobbat med liknande (om än inte identiska) apparater i alla fall.

Exakt så är det, väldigt bra sammanfattat. Tack!

uchatin lugna ner dig lite och sluta hetsa, jag är absolut säker på att du kan få den hjälp du behöver här!



(Jag sammanfogade alla inläggen som uppstod när du hade problem med forumet.)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

uchatin (trådstartaren)

#28 » 12:44:10, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den svetsen någon omtalare här har jag inte och valsbrytaren på min har ingen y d start, hur svårt är det att ta till sig det jag skriver.
Är det meningen att Ni skall diktera vad svetsen "går för" eller är det jag, man kan undra???
Herre gud vad svårt det är när folk har sin egna hjärnspöke!!! Men man får se det från den ljusa sidan, jag känner mig som om jag nu drar på smilbanden.
Jag förstår sådana hjärnskrynklare för dom måste ha en ännu svårare uppgift än jag här i liver, vi får starta en fond för dessa.

Tro nu för tusan inte att jag inte har varit med ett tag och kan detta här till viss del. Hade valsbrytaren haft y d start så hade jag sett detta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bleck mina gossar, bleck mina gossar allt handlar om ett bleck som inte finns och ett som finns och då inställer sig frågan skall där vara ett bleck till och det skall där med största säkerhet. Det enda som jag inte vet om denna operation framkallar en mjukstart.
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

DennisCA

#29 » 13:02:20, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är allting riktigt okej?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

JPEG

#30 » 13:16:19, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


6 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se