Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Problem matning ESAB A10

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

streetvolvo (trådstartaren)

#1 » 16:50:02, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Äger en ESAB A10 -160k och följande problem uppstod för några veckor sedan, matarhastigheten har gått ner och jag måste ställa matningen på fullt för att precis kunna svetsa, men inte med bra resultat. Jag har felsökt och har bytt säkringar och trimpott till matningen (100 ohm) och mätt upp manövertransformatorn och den ger 48v.

Har nu mätt spänningen i kablarna som går till matarmotorn och där har jag 5-10 v med max matarjustering alla lägen (1-7) på manövervredet. På matarmotorn står det 12v. Känns som att det är för låg volt ut. Nu är jag inne på att det handlar om kretskortet.

Någon som har varit med om något liknande eller har någon ide.

Bild


/M
streetvolvo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:46, 05-11-2017
Maskintyp: Ej angivet



Grisen

#2 » 18:02:06, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att du har kollat att inte matarrullarna slirar
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

streetvolvo (trådstartaren)

#3 » 20:52:57, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, matarrullen slirar inte. Kan inte hålla fast tråden när den matar, så det är bra drivning.

Innan problemet uppstod så hade jag inställningen för matningen (se bild, röda ringen) i mitten lite mot plus och det var en bra inställning. Ökade jag då så fick jag för mycket tråd, men som sagt nu så har jag max på inställningen och kan precis svetsa. Får inte till det där riktiga "MIG-ljudet"! I dagsläget så skulle jag inte använda svetsen till något viktigt.


Bild



/M
streetvolvo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:46, 05-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

Claes Folkesson

#4 » 23:45:04, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du känt efter så inte trådrullen kärvar och går för tungt att dra fram tråden?

Brukar ju vara en broms så inte rullen ska rulla upp sig.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

torbjorn_forsman

#5 » 00:17:02, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provkör utan tråd (eller med släppt tryckrulle) så du är säker på att det inte går tungt för trådmatningsmotorn, och se om varvtalet går att ändra då.

Tänk på att motorstyrningen förmodligen ger pulserande likspänning ut till motorn, och det är inte säkert att vilken digitalmultimeter som helst klarar att mäta rätt på sådan spänning.
Kretskortet ser rätt förtroendeingivande ut, inga komponenter av direkt ökänt dålig kvalitet. Men med tanke på åldern skulle det ändå kunna vara bra att kolla alla elektrolytkondensatorer. Den mest misstänkta är väl den lilla stående mellan de två trimpotarna nere till höger på bilden.
Kolmassamotstånd som det finns några stycken av kan ibland ändra värde och visa sig opålitliga. Dels de som är kanske 15-20 mm långa av brun "kornig" bakelit (ett av dem omedelbart under den stora elektrolytkondensatorn i mitten upptill) och dels några få mindre av blank brun bakelit. Ytskiktsmotstånd (de som är tjockare i ändarna) samt trådlindade motstånd (emaljerade) brukar vara 100 % pålitliga så länge de inte har varit överhettade.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uchatin

#6 » 02:01:27, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch man får kall kårar när jag tänker på min 40talare som nu skall kollas, tänk om den är skrotfärdig. Ja det är lätt att se problem när man ser andras men jag få väl inte ta ut några problem i förväg?

På tal om matarverk så skall jag med tiden se hur mycket elektronik där är i mitt ESAB Nr:1.

Kolla kondingarna som Forsman påbjuder sådana har en förmåga att bli lite sådär, jag skulle tro att tråden springer på som tusan då eller inger alla. Men jag bara tror!!!
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

streetvolvo (trådstartaren)

#7 » 09:28:24, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat och trådrullen kärvar inte. Om jag kopplar loss tryckrullen så kan jag med handen mata fram tråd till handtaget utan problem. Varvtalet ändras inte om jag kopplar loss tryckrullen.

Upptäckte nu på morgonen att om jag ställer omkopplaren (grön ring) på punktsvetsningen så funkar den inte, utan den matar på som om jag valt strängsvetsning. Intervallsvetsning fungerar.


Bild

Hur kollar man en kondensator?

/M
streetvolvo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:46, 05-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 11:49:52, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan mäta kapacitans (och i bästa fall även förlustfaktor) med en digitalmultimeter med ett läge för kapacitansmätning, eller ännu hellre en s k LCR-mätare. Om man har ett oscilloskop så kan man bygga en "komponentprovare" för att göra ett snabbt grovtest.
En del fel kan man också se genom att bara avsyna kondensatorn noga - t ex om den ser ut att ha börjat läcka eller svälla upp.
Har man inga mätmöjligheter så är det kanske enklast att chansa och byta misstänkta kondensatorer, de kostar ju inte många kronor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uchatin

#9 » 12:39:52, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jjj
Senast redigerad av uchatin 02:26:17, 08-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

streetvolvo (trådstartaren)

#10 » 20:46:19, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. Har även pratat med en äldre herre som bor i en by utanför stan och som har hållit på med rep. av elektronik hela sitt liv. Så nu har jag beställt komponenter (kondensatorer, transistorer) för 500:- så får vi se. Återkommer med resultat.

/M
streetvolvo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:46, 05-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

uchatin

#11 » 00:35:19, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transistorer det var ett vågat val.
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

streetvolvo (trådstartaren)

#12 » 08:59:04, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

uchatin skrev:Transistorer det var ett vågat val.


Jo, så är det nog. Men den äldre herren som jag pratade med menade att det kan lika gärna kan vara en transistor då de ofta inte går sönder helt utan bara bli sämre så att säga. Och jag kan inte så mycket om elektronik, så i det här läget får jag förlita mig på andras kunskaper. Det blir till att byta en komponent i taget och se när felet är åtgärdat. Som sagt jag återkommer jag med resultat, oavsett hur det går.... :???:

/M
streetvolvo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:46, 05-11-2017
Maskintyp: Ej angivet

uchatin

#13 » 14:18:55, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hh.
Senast redigerad av uchatin 02:27:28, 08-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

uchatin

#14 » 15:33:42, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

uuu
Senast redigerad av uchatin 02:26:53, 08-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
uchatin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:27, 31-10-2017
Ort: Lund med en viss tvekan!
Sverige

Holger

#15 » 15:41:09, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugna ner dig lite uchatin!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se