Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

TIG pedaler...

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Edholm09

#16 » 19:05:00, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att schemat är ritat utan pedal och det är sådär maskinen ser ut i grunden.

Läger man till pedal så brukar de flesta (kanske alla)
Utnyttja 3 kablar till potentiometer och två kablar till on/off.
On/off knapp finns ju nästan alltid på alla standard slangpaker som följer med svetsen så det ska inte vara så svårt att hitta.
Bara summra sig fram till rätt kablar och koppla in sig där.
Eller som jag ha kvar knappen och starta med den, sen reglera med pedalen.

Finns det något uttag på svetsen för inkoppling av pedal?
Eller använder man samma uttag som till slangpaker?

Obs:Svetsar med canbus kan jag ingenting om
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Edholm09

#17 » 19:11:24, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte kolla genom manualen och tyvärr kunde jag inte förstå hur man skulle koppla in pedalen.
Men troligtvis så ska den kopplas in i den 7poliga kontakten.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#18 » 19:14:59, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske göran kan mäta upp sin ratt o knapp i slangpaketet? Visst hade ni lika svets?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

joelericsson

#19 » 02:38:36, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En nyfiken fråga bara, finns det någon som frekvent använder sin pedal? Och används den då till något annat än aluminium?

Jag har svetsat en hel del tig och enda gången jag kunnat tänka mig att använda en pedal hade varit vid svetsning av aluminium. Men i de flesta fall hade jag nog fått hoppa över den då också pga svårigheter att manövrera den då man står!

Lycka till.
// Joel
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#20 » 09:22:15, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara ett uttag på svetsen , en 7 stifts rund anslutning man plockar bort styrkabeln från handtaget, ersätter den med med kabeln från pedalen. Potensiometern i hand taget är extra utrustning för 245kr som inte finns på våran svets.
Deexas har det på sin.
Dexxas skrev:Efter att ha mätt i kontakten konstaterar jag att det är en helt vanlig 10 kohm pot kopplad på två stift och en vanlig
microbrytare på två andra stift,inget trolleri med canbus. :thummar:

Känns som att det är läge för att kolla Ebay lite noggrannare...... :coffee:

Mvh/Dexx :bira:

Angående pedal om svetsen saknar slope down vilket vår Miller från tidigt -80tal( saknar slope down) är det en fördel med pedal .
Pedal behovet verkar vara geografiskt betingat i USA tror somliga att det inte går att svetsa utan pedal .
I vårat fall med en liten likströms maskin tror jag för egen del att det inte kommer att bli någon pedal den maskinen och de flesta andra har slope down idag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

DennisCA

#21 » 09:57:10, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

joelericsson skrev:En nyfiken fråga bara, finns det någon som frekvent använder sin pedal? Och används den då till något annat än aluminium?

Jag har svetsat en hel del tig och enda gången jag kunnat tänka mig att använda en pedal hade varit vid svetsning av aluminium. Men i de flesta fall hade jag nog fått hoppa över den då också pga svårigheter att manövrera den då man står!

Lycka till.
// Joel


Jag använder min hemmagjorda pedal varendaste gång jag tig svetsar. Så skönt att slippa ha knappen på ett obekvämt ställe på brännaren och istället få en nätt och liten tig-brännare med flexibel slang som jag kan hålla precis hur jag vill. Jag vill säga att jag har inte så stor nytta av att kunna justera strömmen men det är händigt ändå. Det bästa är att man flyttar on/off knappen till foten och friar upp händerna.

Pedal är så mkt bättre av den orsaken. Den klumpiga kemppibrännaren (orginalet) har jag kvar ifall det kommer nån dag det inte funkar med pedal.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Edholm09

#22 » 16:01:33, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder min ombyggda Kina pedal varenda gång jag svetsar.
Tycker det är bekvämt att kunna "pulsa" med foten eller att lägga på mer ström i starten för enklare tändning. Eller bara ha möjlighet att backa av om jag tycker det blir för varmt istället för att Avsluta/påbörja svetsning

Skulle gärna testa potentiometer på brännaren men jag har inte orkat fixa med något sådant.

Går givetvis att fixa med olika inställningar men jag har väl vant mig vid pedalen.

Längtar till den dag jag orkar fixa start av brännaren via pedalen.

1 person gillar det här inlägget.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#23 » 13:28:34, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad för ratten till som sitter på en del fotpedaler. Potentiometer för maxström? Brukar inte detta ställas på svetsen? Har sett att en del har pedaler har två vred.
Sugen på pedal jag med, vet inte om jag behöver men kunde vara kul att testa iaf.
Någon som handlat pirat-pedal? Finns ju mycket att välja mellan. Vad ska man tänka på. En del pedaler verkar ju så höga, pedalen är uppe på en låda, och på andra går ju bakre delen av pedalen nästan till golvet.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

DennisCA

#24 » 18:41:42, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemppis modeller är väl de med två vred på pedalen och man ställer in min och max ampere på dom. På de flesta svetsar kan man endast ställa max nivån.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se