Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Behöver råd om ny pinnsvets

74 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera svetsning här

RV

#31 » 08:52:20, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:jag tror att alla esabs mindre svetsar är made in china idag har själv en Kemppi finns inga bättre


Jag håller fullständigt med. Jag är allergisk mot små gula maskiner. Har tre olika kemppi och ingen har hittills vikit ner sig. Satsa på kvalite, det är billigast i längden.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
RV
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:31, 13-02-2011
Ort: Torshälla/Örebro
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bevakningsbåt mod 60, Vedettbåt typ II (Såld)



torbjorn_forsman

#32 » 10:48:54, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För så här pass grova och regelbundna pinnsvetsjobb bör man överhuvudtaget inte använda en enfassvets. Även om man kanske skulle kunna hitta en svets som har tillräckligt bra intermittens och för sin del klarar av det, så blir det för mycket problem med varmgångna och sönderbrända vägguttag mm i längden. Den elinstallationsmateriel man använder för 230 V enfas tål inte de här höga strömuttagen och stötströmmarna utan vidare, även om det kanske råkar stå något om 16 A märkström på prylarna.
Om du ändå MÅSTE använda enfas 230 V-svetsar, så bannlys de vanliga schukouttagen och använd bara blå 16 eller 32 A CEE-don som stickproppar och uttag. Se till att kabelarean är minst 2,5 mm² (om du använder 32 A uttag och mer än 16 A gruppsäkring så behövs ännu större area) hela vägen från gruppcentral till svets - såväl i den fasta installationen som i skarvsladdar.

En annan sak som är värd att tänka på, är att ju mindre och lättare en invertersvets med bra prestanda är, desto mer kylluft måste blåsas genom den för att den ska hålla sig måttligt varm. Och ju mer fart på kylluften, desto mer skräp suger den i sig. Elektriskt ledande skräp (rondellspån, svetsstänk, slagg mm) ställer till med krypströmmar och överslag om det får lägga sig på olämpliga ställen i en invertersvets. Det gäller att vara försiktig med svetsen ur den synpunkten och se till att den står på ett någotsånär rent ställe när fläkten är igång, om den ska bli långlivad.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#33 » 12:34:14, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valet står mellan Esab Buddy Arc 180 (4125 kr) och Kemppi Minarc Classic 150 (5487.50 kr) :klia: :coffee: :help:

Prisskillnad mellan dessa är ca 1362 kr, där Kemppi är den dyrare.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

DennisCA

#34 » 12:50:53, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemppin är dyrare för den är mestadels gjord i Finland. Förvånansvärt liten skillnad egentligen.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

magloman

#35 » 14:06:38, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle valt den orangea svetsen.

Har bara gula själv men de är gjorda i belgien inte kina.

Köp kvalité, gråt en gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#36 » 14:26:46, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta trådar om svetsar brukar sluta med att Kempi är bäst .
Men har du inget behov av att flytta runt svetsen samt har tillgång till trefas då finns det ju rätt mycket att välja på,på begangnat sidan . Elektronik är jätte bra men är komponenterna inte tillräckligt bra lever prylarna inte så länge . En "chips fri " svets kan överleva väldigt länge . Våran gamla Luna likriktare har hängt med i 35 år , men är lite osmidig att bära runt på . Har nu kompletterat med en liten enfasare . Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#37 » 15:54:43, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:De flesta trådar om svetsar brukar sluta med att Kempi är bäst .
Men har du inget behov av att flytta runt svetsen samt har tillgång till trefas då finns det ju rätt mycket att välja på,på begangnat sidan . Elektronik är jätte bra men är komponenterna inte tillräckligt bra lever prylarna inte så länge . En "chips fri " svets kan överleva väldigt länge . Våran gamla Luna likriktare har hängt med i 35 år , men är lite osmidig att bära runt på . Har nu kompletterat med en liten enfasare . Göran i Björnarbo


Har även ett annat alternativ, Telwin (italien)Technology 216HD (180A) 230v/16A, klarar 4 mm elektrod, men hittar inga data på den, 4795 kr.

Alla tre verkar hålla sig inom samma prisklass.

Telwin har jag sedan tidigare en mig svets, men den klarar inte grova material.

Har för länge sedan testat svetsa med en stor elsvets, stor som en tunna låter som ett flygplan men den var riktigt bra att svetsa med :thumme:

Men nu är det väl bra om svetsen är lätt att flytta på, därför en bärbar är ett bra alternativ, har släpat runt på en stor och tung Mig svets förut, tungt att släpa den
uppför trappan (går fortare ner) och runt på grusplanen ute när hjulen inte vill snurra, dessutom var den utrustad med en gastub modell större.

Jag svetsar inte så mycket, bara fåtal gånger/år, oftast reparations eller montering (fästen), men då är det i grovt material så då behövs en svets som klarar av detta.

Jag får se vilket det blir, men Kemppi är ett starkt alternativ, då har jag en svets som håller 30 år.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

BM 4 ever

#38 » 16:04:44, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemppi is da shit :razz:
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

johan.eriksson

#39 » 17:50:25, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en billig fransman för 7 år sedan, den har tjänat mig bra till det jag har behövt. Vanlig detalj att störa sig på är att kablarna är för korta och klena. Har kört en del 3,2mm OK48.00 med den och det kommer man långt med, aldrig känt behov av grövre.

johan.eriksson @ Det blev en inverter istället

Bygge/konstruktion av snöblad
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

PeterR

#40 » 18:46:07, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag en Lincoln 140 nånting sedan 10+år. Tycker att den funkar fint, även med 3.25or och 10A i väggen.Kan det vara ett alternativ?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Håkan.E

#41 » 18:46:44, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att det är ointressant hur grova elektroder man kan svetsa med.
Det man ska kolla på är hur många amper svetsen klarar av vid 60% intermittens.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.

1 person gillar det här inlägget.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

mathiast

#42 » 18:59:05, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för pol till svetshandtaget?? Har man fel polaritet så blir det mer värme i elektroden och mindre i smältan.
Annars får jag faktiskt medge att jag ärväldigt imponerad av den tusenkroners kinainvertern jag köpte med tanken att avliva den innan garantin gick över.
Den har nu under många år bränt upp runt 6askar med 3,2 ok48.00 och det som brukar ge sig till sist är 16a proppen i skåpet.
Nu har jag en ewm pico svets också och den är naturligtvis bättre men den var många gånger dyrare också
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#43 » 22:16:01, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Vad har du för pol till svetshandtaget?? Har man fel polaritet så blir det mer värme i elektroden och mindre i smältan.
Annars får jag faktiskt medge att jag ärväldigt imponerad av den tusenkroners kinainvertern jag köpte med tanken att avliva den innan garantin gick över.
Den har nu under många år bränt upp runt 6askar med 3,2 ok48.00 och det som brukar ge sig till sist är 16a proppen i skåpet.
Nu har jag en ewm pico svets också och den är naturligtvis bättre men den var många gånger dyrare också


Har + på elektroden och - på jordklämman, har provat tvärtom.
Har för några år sedan använt Oerlicon spezial svetstråd motsvarande OK 48 3,2 mm, den gick rätt så bra att svetsa med, men med OK 48 så fungerar
det en stund, sen slocknar pinnen och fastnar, sen går pinnen sönder när man bryter loss den, oftast tänds en röd lampa på svetsen (inte överhettning),
det är en blixt symbol vid lampan och svetsen slutar svetsa, vet inte vad den betyder, något med spänning kanske, får stänga av och starta om då fungerar den igen.

Inte behöver en kina svets vara dålig bara för att den är tillverkad i kina, många elektronikkomponenter är tillverkade i kina och används överallt numera.

Märkes svetsar är i en helt annan prisklass än de som är tillverkade i kina.

Har fått många bra tips här nu, och får väl se vad det blir för någon svets, behovet är inte så stort, men när det behövs så måste det fungera.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Göran Ekman

#44 » 08:14:18, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:Valet står mellan Esab Buddy Arc 180 (4125 kr) och Kemppi Minarc Classic 150 (5487.50 kr) :klia: :coffee: :help:

Prisskillnad mellan dessa är ca 1362 kr, där Kemppi är den dyrare.

Det verkar ju som att Kemppi svetsen är proffsens val .
Kan ju vara som så att att den blir billigare övertid.
Har du möjlighet att prova de olika svetsarna skulle det kunna vara givande .
Svetsar man inte så mycket är det ju bra om svetsen är lättsvetsad främst lätt att tända och stabil låga. Har varken provat den ena eller andra själv.
Du tänker köpa en pryl som du ska använda i många år, då är inte inköps priset avgörande.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#45 » 14:12:57, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
VolvoBMNisse skrev:Valet står mellan Esab Buddy Arc 180 (4125 kr) och Kemppi Minarc Classic 150 (5487.50 kr) :klia: :coffee: :help:

Prisskillnad mellan dessa är ca 1362 kr, där Kemppi är den dyrare.

Det verkar ju som att Kemppi svetsen är proffsens val .
Kan ju vara som så att att den blir billigare övertid.
Har du möjlighet att prova de olika svetsarna skulle det kunna vara givande .
Svetsar man inte så mycket är det ju bra om svetsen är lättsvetsad främst lätt att tända och stabil låga. Har varken provat den ena eller andra själv.
Du tänker köpa en pryl som du ska använda i många år, då är inte inköps priset avgörande.
Göran i Björnarbo


Det är helt riktigt :thumme:

Det är en investering så då är det bättre att satsa lite mer och få en bra maskin som håller länge.

Jag har inte möjlighet att testa något, så jag får gå på de erfarenheter och tips jag får här och Kemppi verkar överlägsen bland valen.

Jag har gjort mitt val :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se