Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Nya/gamla aga regulatorer, någon skillnad?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Johan L (trådstartaren)

#1 » 13:23:55, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står i begrepp att köpa en gassvets, men undrar om det är någon som vet hur "gamla" AGA regulatorer står sig mot nyare. Kanske inte är någon skillnad alls? Troligt är väl annars att de äldre är bättre...? Det är framförallt att kunna ställa in låga stabila flöden jag är intresserad av, ifall jag får tag på en Dillonsvets någon gång.

Gamla sorten:

Bild



Nya, med plastrattar:

Bild
Senast redigerad av Johan L 13:27:21, 27-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Johan L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:30, 19-06-2009
Ort: Kiruna



Gossebear

#2 » 15:42:19, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara packningen bra i de gamla så funkar de lika bra,

Min personliga uppfattning är att de gamla är lättare att ställa mer noggrant.
Samt här har du möjligheten att behålla samma värde som sist.

Dessutom håller mätarna bättre om paketet skulle gå i golvet.

Fördelen med de nya är att det är det en ratt, och större ratt.
Lite smidaigare på 5-liters flaskor.

MVh
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Hansborg

#3 » 16:44:15, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla regulatorer kan vara skadade i sätet!
Kan repareras med "Aga" verktyg, men vem har sådana i dagsläge?
Nytt är alltid nytt men kan även skadas likt åvan, om slarv med renblåsning före montering!
Något jag själv erfarit :razz: ( Harris var det..)
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Johan L (trådstartaren)

#4 » 17:37:03, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infot!

De här regulatorerna som jag tittar på skulle tydligen vara nya/oanvända, men av gammal modell.

Jag har ingen riktigt koll på hur sådana där är gjorda - den packning som nämns ("Är bara packningen bra i de gamla") - är det en lös packning som finns att köpa ny eller som man kan göra själv, eller något som faktiskt inte går att åtgärda på ett lätt sätt?

"Skadade i sätet" - anslutningen mot flaskan? Ja, det är klart, ju äldre de är, desto större chans att något blivit skadat, men det är inget med att själva konstruktionen på de gamla är känsligare alltså?

Sedan förstår jag inte heller riktigt det där med att behålla samma värde som sist, är det för att de kan vara lättare att ställa in helt enkelt, eller någon funktion jag missat? En sådan sak att det finns två justerskruvar på de gamla tycker jag bara verkar göra det krångligare...
Senast redigerad av Johan L 17:47:41, 27-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Johan L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:30, 19-06-2009
Ort: Kiruna

Hansborg

#5 » 22:26:44, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätet jag beskrev är in under tryckreduserings vredet, det finns väl fortfarande reparationssats med en massa tätningar..
Däremot om sätet är skadad, behövs ett fräsverktyg... jessus det är ju minst 35 år sedan jag kikade i en dylik mackapär :razz:
Problemet uppstår när metallspån (från gängorna vid fyllning) fastnar å nöts in i godset.. Resultatet visar sig i stegrande tryck, tills säkerhetsventilen öppnar..

Men är det "nya" greijer är det nog inget att oroa sig för, kan ju vaa bra att veta varför man renblåser före montering av ventil till flaska! :thumme:

Den extra ratten till höger är till för att justera in svetslågan med istället för på handtaget.. som i det fallet bara används som "on off" ventiler... kanske mera för industrisamanhang??

Dillon vill väl ha bara 0.25 bar av vardera gas, inte så enkelt att justera när den skalan är obefintlig... men jag har inte prövat "orginalregulator" så jag vet inte om det är nån skillnad.
Berätta gärna om det är nån som prövat båda, jag e också sugen på dillon :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

G-son

#6 » 23:12:23, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Dillon som jag köpte ordentligt begagnad (tillverkad 1985) med ett par AGAregulatorer av den nyare typen med plastrattar. Nu använder jag syrgasregulatorn på en 5l flaska och den fungerar utmärkt, till acetylen har jag för närvarande en Air Liquideflaska med inbyggd regulator och också fungerar bra men där kommer jag köra min AGAregulator på en 5l flaska också. Jag utgår från att alltihop fungerar fint ihop eftersom jag köpte det som ett till synes mycket välanvänt paket.

Å andra sidan säger många med dessa svetsar att speciella lågtrycksregulatorer ofta gör stor skillnad, så jag har kanske bara haft tur att det fungerar så bra som det gör. :klia:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

DennisCA

#7 » 11:39:37, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urgammal tråd, men det finns ett par 540 AGA regulatorer till salu billigt nära mig, finns det reparationssatser att köpa?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Blockstens trollet

#8 » 18:45:00, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

540 regulatorers ventiler håller längre på grund av hänger lodrätt oftast medans de nyare är horisontalt jag kommer i håg Elgas typ som var 540 sålde de på kalix motorelektriska förr kom då för back slaget ett 45* till koppling för lodrätt montage av backslaget fungerade säkrare i Elgas meddelande utskick om den saken.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se