Turbodiesel skrev:Bör vara sekundärspänningen som avses, med kontaktorn sluten ska du kunna mäta upp spänning enligt tabellen mellan matarverkets & jordklämmans anslutningar.
torbjorn_forsman skrev:Framför allt ska ju spänningen till trådmatningsmotorn ändra sig när man ställer om hastigheten. Jag antar att det är en likströms permanentmagnetmotor med snäckväxel, liknande en torkarmotor? Kolla om det står någon spänning angiven på den, i så fall kan man vänta sig att motorn ska få denna spänning vid fullt pådragen trådmatning och betydligt mindre när man drar ner hastigheten.
Tias BM skrev:torbjorn_forsman skrev:Framför allt ska ju spänningen till trådmatningsmotorn ändra sig när man ställer om hastigheten. Jag antar att det är en likströms permanentmagnetmotor med snäckväxel, liknande en torkarmotor? Kolla om det står någon spänning angiven på den, i så fall kan man vänta sig att motorn ska få denna spänning vid fullt pådragen trådmatning och betydligt mindre när man drar ner hastigheten.
Hittar inget allas på motorn. Men gör en mer noggrann mätning imorgon och lägger ut det. Men var runt 1 på 1 och 1,5 på 2 sedan var det typ 7 på 3 och nästan 100 på 10!
torbjorn_forsman skrev:Tias BM skrev:torbjorn_forsman skrev:Framför allt ska ju spänningen till trådmatningsmotorn ändra sig när man ställer om hastigheten. Jag antar att det är en likströms permanentmagnetmotor med snäckväxel, liknande en torkarmotor? Kolla om det står någon spänning angiven på den, i så fall kan man vänta sig att motorn ska få denna spänning vid fullt pådragen trådmatning och betydligt mindre när man drar ner hastigheten.
Hittar inget allas på motorn. Men gör en mer noggrann mätning imorgon och lägger ut det. Men var runt 1 på 1 och 1,5 på 2 sedan var det typ 7 på 3 och nästan 100 på 10!
Vilken enhet? Mätte du lik- eller växelspänning? Är vredet för trådmatningen alltså graderat 1 - 10 ?
torbjorn_forsman skrev:Kan det tänkas att det är en mycket sönderhackad (pulsbreddsmodulerad) likspänning till motorn, som instrumentet blir lurat av?
Om du har någon annan multimeter (helst en gammal analog helt utan elektronik), så kolla om den visar samma värde när du mäter över trådmatningsmotorn. Eller också kan du prova att filtrera spänningen, t ex med ett motstånd på 100 kohm i serie och en kondensator på några uF parallellt med multimetern.
torbjorn_forsman skrev:Vad är det som ska styra varvtalet på motorn egentligen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster