Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab origo mig c151 och magnetventil

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

valmetman (trådstartaren)

#1 » 18:29:27, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en esab origo c151 mig som original gas ventilen i handtaget läcker och tänkte installera en magnetventil i maskinen istället.
Behöver nu information om varifrån ta styrström till den och vilken spänning styrströmmen har att jag vet spolens spänning på magnetventilen. Rita och berätta och gärna foto om möjligt varifrån ta styrströmmen så att ventilen öppnar när man trycker på avbrytaren på handtaget ochman skall börja svetsa
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



Montörn

#2 » 10:30:43, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om denna svets är lika som C140 så kan jag hjälpa dig.
Byggde om min igår kväll.
Mitt eget slangpaket läckte, upptäcktes när det gick åt en hel flaska på 30min svetsning.
Hade sparat det nygamla slagngpaketet från gamla svetsen så det byttes enkelt. Men gasen spolade ju hela tiden för det nya handtaget var anpassat till en svets med magnetventil. Rotade lite på vinden och hittade en magnetventil med 1/4" lödändar (för kyla). Denna passade perfekt till in och utgående gasledningar.
Kruxet var vart man skulle ta strömmen. Fram med multimetern.

Bakom ratten för trådmatningen sitter ett kretskort. Här sitter bl.a. reläet som styr när svetsströmmen ska slås på (när man trycker på knappen i handtaget).
Ansluter man magnetventilen mellan nollan (den ena av sladdarna till kylfläkten) och den andra till den kabeln som går till stegvredet för strömstyrkan så har denna koppling ström endast när svetsströmmen är på. På min svets var det höger och vänster anslutning på kortet (av tre).

Funkar klockrent, har visserligen bara testat med tryckluft (ska iväg nu och byta tub så jag kan svetsa vidare).
Friskt kopplat. Hälften brunnet!
Montörn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:02:20, 05-03-2018
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Xc70


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se