Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gänga på Acetylentub

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

Zukram (trådstartaren)

#16 » 10:45:21, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:För din och dina anhörigas skull-skaffa en regulator avsedd för ändamålet!


Det var inte frågan. VAd är du rädd för? Att en acetylenregulator inte pallar för trycket? Det värsta som kan hända är att den inte fungerar.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



Zukram (trådstartaren)

#17 » 10:59:04, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Är det inte bättre att beställa en regulator som passar tuben?


Lättare sagt en gjort, och dyrare, särskilt när det redan finns en regulator som jag annars fårs slänga. Ställbara gasolregulatorer för gasol är ju idiotdyra och jag vet inte riktigt vilket tryck jag vill att den ska reglera på. Regulatorn ska egentlgen bara reglera så att den jämnar ut tryckförändringen som blir i flaskan när man belastar den så att temperaturen sjunker. Om regulatorn inte skulle palla för gasolen av någon anledning händer ju inget annat än att jag får fullt tryck ut till munstycket och det är ingen fara, så jag tycker det är värt att prova. Plus att jag sett andra som gjort precis så.

Flasktrycket verkar variera mellan 5 till 15 bar beroende på yttertemperatur, så man vill ju kunna reglera ungefär på de trycken och det fixar inte en normal gasolregulator.

Tanken är dels att kunna använda i skärbrännaren, men även för hårdlödning och att värma loss elände. Det är ju onödigt att använda acetylen till annat än svetsning. Jag kom just över ett extra gashandtag med klockor och skärbrännarmunstycke, så jag tänkte ha en rigg med gasol och en med acetylen för olika ändmål. Jag misstänker att acetylentuben kommer bli ganska oanvänd framöver.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#18 » 11:31:25, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du nämner Gasol och kyla så hade jag ett intressant samtal med AGA för många år sedan när jag installerade en wokbrännare i köket.
Jag vill veta har man garanterar 1 kg gasol i timmen vid -20 grader.
Svaret jag fick var att P11 fungerar bäst i kyla jämfört men PA11 och PK varianten.
Kompositvarianten var enligt honom en sommarflaska. PA11 finns ju inte längre som nya så är det funktion i kyla så är det stålflaskor som gäller.
För att få nämda mängd så viste han inte men rekomenderingen vart 2 P11 parallellt.
Nu förbrukar jag bara 5 kw 0.4 l / timmen så både P11 och PA11 enkelflaskor har fungerat praktiskt.
Min utomhus wokbrännare matar jag med 2 kg i timmen (24kw) :-) då får man röra grönsakerna intensivt....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#19 » 11:37:49, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:
rospigg skrev:För din och dina anhörigas skull-skaffa en regulator avsedd för ändamålet!


Det var inte frågan. VAd är du rädd för? Att en acetylenregulator inte pallar för trycket? Det värsta som kan hända är att den inte fungerar.

/m


Nej det värsta som kan hända är att regulatorn börjar läcka gas vid flaskan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Zukram (trådstartaren)

#20 » 12:11:22, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Zukram skrev:
rospigg skrev:För din och dina anhörigas skull-skaffa en regulator avsedd för ändamålet!


Det var inte frågan. VAd är du rädd för? Att en acetylenregulator inte pallar för trycket? Det värsta som kan hända är att den inte fungerar.

/m


Nej det värsta som kan hända är att regulatorn börjar läcka gas vid flaskan.


Ingen fara i det här fallet.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#21 » 12:19:59, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:...Behöver du en regulator så var det någon här på M som sålde ett flertal sådana för något år sedan. Finns kanske kvar några? :idee:

Tyvärr verkar de flesta gasoregulatorerna vara sålda, men en verkar finnas kvar. Tyvärr med Hollänsk (?) anslutning, men kan vara värt att kolla ändå...
Ehnebom @ Ehnebom's avyttringar
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Zukram (trådstartaren)

#22 » 16:16:50, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl iof inte värre att bygga en adapter till en sådan än till en acetylenregulator.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#23 » 17:35:09, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du säger att det värsta som kan hända är att du får fullt tryck eller att den går sönder.
Men gasol bryter ner vissa gummisorter. Om membranet går sönder kan gasol läcka ut ur regulatorn.
Gasol är tyngre än luft.

När gasol läckt ut på natten i källaren på ett bygge, så när man startade på morgonen så small det. Betongbjälklag och ställningar flög i luften. :djaevul:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#24 » 18:28:52, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte din tekniska kunskapsnivå, Zukram.
När det kommer frågor som handlar om "farliga grejer" får vi tänka på hur vi svarar.
Om jag säger åt dig att det är bara smacka ihop och köra,
och du gör det för att du litar på det svar jag gett dig-och sen går det åt helvete!!!
Jag anser då att jag delvis är skyldig till olyckan.
Därför råder jag dig att använda saker avsedda för ändamålet :thummar:
(du vet väl att det är andra skärmunstycken om du ska använda gasol istf acetylen?)
/Rp

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

zsvart

#25 » 19:15:00, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt skilljer sig mellan gasol och acetylen, munstycken som används till acetylen går inte att använda med gasol.
Du blir tvungen att köpa allt sånt nytt. Dessutom är allt mycket lättar med acetylen, svetsa, löda, skära och värma..
Kör själv med propan och det enda som det är bättre till är att värma stora saker (billigare). Du behöver alldrig högre
gastryck på propanen än 1 bar. Att göra en egen adapter låter helt j*vla vansinnigt, 1800 kronor för en ställbar propan regulator är en billig livförsäkring.. Tänk förs, handla sedan..
zsvart
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:25, 08-06-2012

QV_

#26 » 19:15:55, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har iallfall lärt mig att Gasolgas äter Acetylen gummi. Det har jag inte hört innan.
Att det var andra munstycken är väl lite förvånande för jag har läst här på M att någon lärare stängde av acetylenen efter att skärningen har startat.
Men det kanske går åt mycket gasol iförhållande till acetylen.

Själv tycker jag att acetylen är svindyrt men eftersom min normalförbrukning är 1 st 5l per 10 år eller så får det vara dyrt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Zukram (trådstartaren)

#27 » 19:37:34, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men schluta. Man byter slangen. Man behöver inte byta munstycken. Möjligen behöver man lite grövre. Jag har kört skärbrännare avsedd för acetylen på gasol+syre hur mycket som helst. Det som är mest störande är att vi inte hade regulator, utan bara backventil så det var bökigt att ställa in och därför vill jag ha en regulator.

Angående min tekniska nivå så är den dels hög nog att STÄNGA KRANEN när jag inte använder flaskan. Om det räcker med 1 bar så går det ju att lösa, sådana regulatorer är inte farligt dyra.

Löda tycker jag är egalt om man kör acetylen eller gasol, svetsa går inte ens med gasol. Men jag har mest lött i kylsystem på det viset och med ganska lågtemperaturlod. I vilket fall har jag ett handtag över, så jag tycker det blir bra.

Rospigg, om du inte vill rekommendera en viss sak, går det utmärkt att låta bli att svara.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Blockstens trollet

#28 » 17:44:24, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej det finns ju två gas leverantörer AGA och AIR LIQUIDE (om vi nu inte tar med gasol) på AIR LIQUIDE är det med regulator
och tuberna hyres på AGA är flask köp retur jag vet ej om AGA har hyres och på små gjorda för att hålla med själv adapter och regulator.
Mvh Granit Trollet
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Stridis2

#29 » 21:36:37, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockstens trollet skrev:Hej det finns ju två gas leverantörer AGA och AIR LIQUIDE...

Glöm inte Strandmöllan. Har för mig det ska finnas ytterligare en, men där är jag inte säker. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#30 » 21:43:13, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Blockstens trollet skrev:Hej det finns ju två gas leverantörer AGA och AIR LIQUIDE...

Glöm inte Strandmöllan. Har för mig det ska finnas ytterligare en, men där är jag inte säker. :klia:[/
Praxair http://www.praxair.se/gaser
Samt en firma i Örkelljunga http://svetsochtillbehor.e-line.nu/Huvu ... gIG0fD_BwE
Göran i Björnarbo
Senast redigerad av Göran Ekman 21:53:47, 08-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se