Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Behöver köpråd MIG/MAG

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

tallberg (trådstartaren)

#1 » 10:27:58, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har beställt en synergis enfas-svets från Telwin, Technomig 210 Dual Synergic.

Sen har jag läst runt en massa på olika forum och dragit ett par slutsatser: Många anser att man ska köra trefas om man kan (vilket jag kan) och att man bör välja en etablerad tillverkare.

Är det fortfarande så, även med moderna svetsar, att trefas är att föredra och ger bättre resultat och enklare användning? Jag är total nybörjare, så enklare användning är i allra högsta grad intressant för mig. :)

Jag har sonderat marknaden för trefas-svetsar och intressantast för min del verkar ESAB Origo Mig C170, som kostar 9 500 kr på Jula. Jag vill helst inte gå över 10 000 kr (Telwin-svetsen kostar 8 200 ungefär). Är det värt att skicka tillbaka Telwin-svetsen och byta till ESAB:en istället?

Tänkt användningsområde är bilplåt och andra reparationer på bil, samt lite allmänt hobbysmide.
tallberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:37:02, 20-04-2018
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 10:59:36, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en inverter-MIG så kan den ha bra svetsegenskaper även om det är enfas. Den stora fördelen med trefas är dock att man får lasten fördelad på alla tre faser - mindre risk att huvudsäkringar går, mindre irritationsmoment med blinkande lyse i boningshuset när man svetsar osv.

Många MIG av "uddamärken" härstammar i själva verket från någon av de stora italienska tillverkarna CEM, Cebora eller Telwin.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Berserken

#3 » 19:48:50, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur Telwin är vet jag inte men dagens enfas invertersvetsar är bra .Hadde t.ex gärna haft en 1-fas Kempi istället för min tunga 3-fasare men den får gå några år till

1 person gillar det här inlägget.
Berserken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:46, 25-12-2017
Ort: Sjöbo
Sverige

Mattias Petterson

#4 » 21:03:38, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har svetsat mycket bilplåt med en en fas telwin, det har funkat bra!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se