Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab A10 160K, matarproblem

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

LM621 (trådstartaren)

#16 » 21:19:39, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringa gärna in det som kan haverera... bytt alla kondensatorer och mätt alla dioder... vad är nästa steg?
Sustenere et perserverati

Ei annaa perille, koskhaan

1 person gillar det här inlägget.
LM621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:59, 20-07-2017
Ort: Arvidsjaurs kommun
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621+tbh
Universal 550 DT +tbh
Deutz-Fahr 7807c+tbh
FMV 4000 griesser
5 fjällkor, med tbh 21 höns



torbjorn_forsman

#17 » 21:23:36, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med instrumentet på diodprovning ska det inte visa 0 utan overload (O.L. eller något liknande, samma visning som då man inte har testsladdarna anslutna alls) om man mäter i backriktningen på en diod där det inte finns något annat parallellt. Man kan också kolla alla transistorer när man ändå håller på.
Jag ser att alla elektrolytkondensatorer verkar vara bytta, men andra saker man bör se upp med är de två papperskondensatorerna av typ Rifa Miniprint (en längst upp i vänstra hörnet och en till direkt till höger om de fyra dioderna uppe till vänster), samt de kolmassamotstånd (pos 16, 57, 61 och 81) som finns där.
Kondensatorerna kan dra åt sig fukt och få överledning om det har blivit sprickor i plasthöljet med tiden, och kolmassamotstånd är i största allmänhet opålitliga (ändrar värde osv) när de blir gamla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#18 » 21:26:01, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i schemat jag bifogdade. Kolla sedan att det är rätt spänning vid de olika mätpunkterna MP på kortet.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

LM621 (trådstartaren)

#19 » 14:09:50, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mäter man kolmassemotstånd?
Sustenere et perserverati

Ei annaa perille, koskhaan
LM621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:59, 20-07-2017
Ort: Arvidsjaurs kommun
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621+tbh
Universal 550 DT +tbh
Deutz-Fahr 7807c+tbh
FMV 4000 griesser
5 fjällkor, med tbh 21 höns

LM621 (trådstartaren)

#20 » 14:19:14, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och hur mäta på mätpunkterna?
Sustenere et perserverati

Ei annaa perille, koskhaan
LM621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:59, 20-07-2017
Ort: Arvidsjaurs kommun
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621+tbh
Universal 550 DT +tbh
Deutz-Fahr 7807c+tbh
FMV 4000 griesser
5 fjällkor, med tbh 21 höns

torbjorn_forsman

#21 » 15:36:41, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LM621 skrev:Hur mäter man kolmassemotstånd?


Ohmmät dem och kolla om resistansen stämmer med färgkoden på motstånden. Ev kan man behöva löda loss ena änden om andra saker ligger parallellt på kortet. Det kan vara lämpligt att mäta med bägge polariteterna, om det blir annan resistans när man polvänder instrumentet är det lika bra att byta även om båda mätvärdena ligger inom tolerans.

När det gäller mätpunkterna så är det väl frågan om spänningsmätning med svetsen igång. Det borde finnas angivet om det är lik- eller växelspänning som ska mätas, och vilken punkt som ska användas som referens för mätningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LM621 (trådstartaren)

#22 » 08:00:49, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, är med på mäta när maskin är igång men var lägga +/- från multimetern...
Sustenere et perserverati

Ei annaa perille, koskhaan
LM621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:59, 20-07-2017
Ort: Arvidsjaurs kommun
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621+tbh
Universal 550 DT +tbh
Deutz-Fahr 7807c+tbh
FMV 4000 griesser
5 fjällkor, med tbh 21 höns

torbjorn_forsman

#23 » 09:58:21, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plus till respektive mätpunkt, minus till referenspunkten (förmodligen chassijord).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LM621 (trådstartaren)

#24 » 17:53:12, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Total novis på likströmskoppling förutom maskiner...och elektronik överhuvudtaget...
Sustenere et perserverati

Ei annaa perille, koskhaan
LM621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:59, 20-07-2017
Ort: Arvidsjaurs kommun
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621+tbh
Universal 550 DT +tbh
Deutz-Fahr 7807c+tbh
FMV 4000 griesser
5 fjällkor, med tbh 21 höns

LM621 (trådstartaren)

#25 » 14:35:00, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så... mätte på chassijord och till mätpunkt 1, schemat säger 24v men fick bara ut 5v... borde ju vara lite mera... nu mäta motstånd...
Sustenere et perserverati

Ei annaa perille, koskhaan
LM621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:59, 20-07-2017
Ort: Arvidsjaurs kommun
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621+tbh
Universal 550 DT +tbh
Deutz-Fahr 7807c+tbh
FMV 4000 griesser
5 fjällkor, med tbh 21 höns

LM621 (trådstartaren)

#26 » 15:10:30, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätt motstånd... felar mer än 5 procent på två av dessa...
Sustenere et perserverati

Ei annaa perille, koskhaan
LM621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:59, 20-07-2017
Ort: Arvidsjaurs kommun
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621+tbh
Universal 550 DT +tbh
Deutz-Fahr 7807c+tbh
FMV 4000 griesser
5 fjällkor, med tbh 21 höns

torbjorn_forsman

#27 » 15:48:20, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En titt i schemat visar att det nog inte är chassijord utan mp7, "0 V" som ska användas som referens för mätningarna.

Det finns två olika varianter på kretskort i manualen, 153 682-881 och 153 682-880. Vilken av dem är det du har?

Kolmassamotstånden har visserligen haft 5 % tolerans från början, men de måste nog avvika bra mycket mer innan styrkortet slutar fungera helt och hållet. Upp till 20 % avvikelse kan man nog finna sig i nu när det rör sig om en grov felsökning, men förr eller senare bör de såklart bytas ändå.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LM621 (trådstartaren)

#28 » 18:09:46, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som slutar på 881.. motståndet som skulle vara på 160 var på 185 och en annan som ska vara på 560 var uppe i 620 ohm då på alla siffror, ligger inom 20%. Som sagt allt slår på och relä klickar till och kan bränna av tråden men motorn går inte runt.. kan det vara något annat på styrkortet som är väck? Och hur mäter man en tyristor? Mäter vidare i morgon, är ju tydligen midsommar och snapsen är kyld :bira:
Sustenere et perserverati

Ei annaa perille, koskhaan
LM621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:59, 20-07-2017
Ort: Arvidsjaurs kommun
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621+tbh
Universal 550 DT +tbh
Deutz-Fahr 7807c+tbh
FMV 4000 griesser
5 fjällkor, med tbh 21 höns

torbjorn_forsman

#29 » 19:11:50, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar inte finnas några tyristorer på kortet, så det är inga problem.

Plus till motorn är plus ut från stora svetslikriktarbryggan (hopkopplad med 17 i kortkantkontakten), via motståndet M15 och transistorn M13 som sitter någonstans utanför styrkortet. Transistorn M14 är till för att kortsluta motorn så den inte "går efter" sedan man har släppt knappen.
Minus till motorn kommer från dioderna 01-06 på styrkortet via säkringen 07. För att se om den kretsen fungerar kan man mäta spänning mellan mp4 (-) och mp1 (+).
Prova att mäta mellan mp3 och mp1 , kolla om det finns spänning däremellan och om den ändrar sig när man vrider på poten för trådmatning.
Om det finns spänning där, mät mellan pin 6 i kortkantkontakten och mp1.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LM621 (trådstartaren)

#30 » 11:53:06, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellan mp 4 och mp1 6v i läge off, ca 14 v när jag trycker på pistolen. Mellan mp 3 och 1 ändrar sig volttalet från 15v ilägsta hastighet till ca 10vi högsta när jag vrider trådhastighetsvredet...när jag trycker in svetspistolen sjunker volttalet ca 5 v.
Melan pin 6 och mp 1 ingen spänning... räknade uppifrån på kortet... även provat nerfrån...
Sustenere et perserverati

Ei annaa perille, koskhaan
LM621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:59, 20-07-2017
Ort: Arvidsjaurs kommun
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621+tbh
Universal 550 DT +tbh
Deutz-Fahr 7807c+tbh
FMV 4000 griesser
5 fjällkor, med tbh 21 höns


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se