Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Mig Svets - även sådana produktutvecklas väl?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

rolsie (trådstartaren)

#1 » 22:51:30, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På väg att köpa en migsvets för huvudsakligen tunnplåt.

Skulle vilja testa en tanke på er med erfarenhet; de flesta som frågar om vad man skall köpa för migsvets får ofta svar i stil med att "en Kemppi har jag använt i >30 år, funkar perfekt" eller " har en ESAB sedan länge, jättebra".
På något vis borde det vara självklart att billiga svetsar a la Biltema eller Jula importerade från Kina är just billigt skit, man får det man betalar för. Av någon anledning är det de som man funderar på vad gäller nyköp.
Om man tänker på produktutveckling på andra områden. Hur gammalt känns inte en bil eller annat som är hyffsat komplicerat i sin konstruktion som är 80-tals design?
Det måste ju finnas moderna erfarenheter någonstans, även om de är få. En svets som är designad på 2010-talet borde ju vara enormt mycket bättre än 'farsans Kemppomat' som använts i decennier och som fortfarande betalas väldigt mycket pengar för på blocket odyl.
Det är ju rätt mycket kraftelektronik och styrning i en svets av kvalite och det går ju faktiskt nästan lika fort som datorutvecklingen på det området. Nåja, nästan innebär iaf att 10 år gamla saker är snudd på stenåldern.

Så, efter en lång inledning, det borde ju finnas erfarenheter av moderna migsvetsar för gårdsbruk som kostar mindre än femsiffrigt. Med anständig kvalite, eller?

Hjälp, synpunkter, please?

/Rolsie
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63

1 person gillar det här inlägget.
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn



magloman

#2 » 23:29:58, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tunnplåt kräver ingen stor svets. Skulle köpa nån för 5kg rullar. Antingen gul eller orange. Små svetsar är inte så dyra även om man köper de mer etablerade märkena.

Sålde alla mina gamla svetsar efter pappa o farfar och köpte två nya gula. Ångrar mig inte en sekund.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 23:30:53, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som har hänt på senare år är väl framför allt att man har börjat använda inverterteknik även i MIG-svetsar. Och det innebär en stor förbättring framför allt för små enfasmatade svetsar - man slipper allt kompromissande som var nödvändigt i en enfas-MIG med äldre teknik och har möjligheter att få bra svetsegenskaper utan att behöva betala för - och släpa på - stora mängder transformatorplåt och koppar.

Jag tror också att matarverken har blivit bättre med åren - inget revolutionerande men däremot har väl konstruktörerna hunnit göra sina misstag vid det här laget och gör förhoppningsvis inte om sina fadäser från 80-talet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#4 » 06:00:50, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny elektronisk svets där du bara ställer tjockleken på plåten, svetsen justerar alla parametrar själv, är en dröm att jobba med! Bla. slipper du den lilla brännkulan på tråden som normalt bildas varje gpng du avbryter svetsningen. Tråden ser ut som du klippt den med avbitaren! Har en sån svets på jobb (migatronic) hemma har jag en drygt trettio år gammal esab smashweld 180 som också är väldigt bra att jobba med men skillnaden är stor mot den moderna!
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Berserken

#5 » 22:39:12, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väldigt avancerade svetsar med väldigt mycket inställningar kolla t.ex nyare Fronius
Berserken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:46, 25-12-2017
Ort: Sjöbo
Sverige

Toost

#6 » 00:22:24, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lät inte som om TS var på jakt efter en maskin där allt går att justera , eller ?
( Mig/Mag kan man skruva på rätt många variabler om man har kunnandet och provbitar
, för hobbysvetsaren vete tusan om man ska försöka.)
Det som gäller nu är sk "synergistiska svetsar" ( vet inte om ordet finns på riktigt...) men där man som RD350 säger bara ställer en enda variabel, tex tjockleken och maskinen justerar övriga parametrar.
Jag valde en Migatronic som prismässigt låg bra till jmf med Esab / Kemppi. Dessa tre tillverkare är ju pålitliga på punkten att det finns firmor som servar dem. En kinamaskin eller till och med Italiensk är mer chansning på service frågan. - kan jag köpa nya slitdelar / reservdelar?
Det finns ett antal andra Europeiska och Amerikanska kvalitetsmaskiner men det kan vara långt till service.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Filijox

#7 » 09:04:39, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:..."synergistiska svetsar" ( vet inte om ordet finns på riktigt...)


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Synergi
Filijox
 

markusb

#8 » 09:35:01, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen "svetsare", så kan inte uttala mig så mycket om vad maskinerna ger för olika slutresultat, men däremot så jobbar jag som elektromekaniker och har huvudsakligen hand om reparation av elektronik/omriktare/svetsar/plasma/lantbrukselektronik på jobbet så jag vet och ser tydligt skillnaden på materialval och uppbyggnad på olika maskiner.

Just nu står det en lite större kinesisk plasma isärskruvad på jobbet. Jag är inne på 4e veckan nu utan att fått vettig support på den. Har efterfrågat kopplingsschema på den men fick bara användarmanualen mailad till mig efter första kontakten med supporten. Efter andra kontakten fick jag sprängskissen...
Något schema har jag fortfarande inte fått.

Kemppi/Esab/Migatronic/mfl har servicedokumenten snabbt åtkomliga på nätet, och supporten över telefon är alltid bra.
Byggkvaliten på märkesmaskinerna är mycket bra. Allt sitter fast, kablar är ihopbuntade, kretskorten är skyddslackade. Det är genomtänkt och elsäkerheten finns med i designen.

Dom billiga maskinerna (som oftast är kinaimport) har oftast väldigt tveksam uppbyggnad och i många fall på gränsen till farliga.

Min personliga åsikt är att en 80-tals orange/gul över lag alltid kommer vara mitt förstaval framför en kinesisk invertermaskin.
Det går att hitta billiga begagnade kvalitetsmaskiner och jag skulle tro att en sådan gör dig lyckligare i längden.

Ska du lappa rost på bilen EN gång och sedan gömma svetsen i ett hörn - för all del, köp något billigt som inte gör hål i plånboken. Du har ändå garanti i ett år på den.
Vill du däremot ha en maskin som du kan lita på i många år framöver så skulle jag valt en äldre begagnad från dom kända fabrikaten. Det är ingen garanti att det blir bekymmersfritt men sannolikheten är större att du blir nöjd.

Jag måste verkligen ta rycket snart att plocka isär min egna kinesplasma (2000:- från ebay) och lägga en isolerlack på kretskorten innan den smäller.
Har haft locket av och tittat på den och kan säga att jag är väldigt noga med att inte låta vinkelslipsspånor hamna inne i den eftersom korten inte har något skydd alls från fabrik.
Jag blåser ur den varje gång INNAN jag slår till strömbrytaren och hittills har det fungerat......

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se